رئیس كنفدراسیون صادرات ایران: دیوار تعرفه حامی صنعت نیست

رئیس كنفدراسیون صادرات ایران: دیوار تعرفه حامی صنعت نیست

تهران- ایرنا- رئیس كنفدراسیون صادرات ایران گفت: بر پایه تجربه چهار دهه از عمر انقلاب اسلامی با دیوار تعرفه نمی توان از صنعت حمایت كرد؛ زیرا باعث بالا رفتن تعرفه ها، مقرون به صرفه نبودن واردات رسمی و دامن زدن به قاچاق می شود.

به گزارش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی تهران، «محمد لاهوتی» افزود: تفاوت كتاب مقررات صادرات و واردات امسال با سال گذشته در این است كه سال گذشته در 10 گروه كالایی، 10 ردیف وجود داشت اما امسال به هشت ردیف تبدیل شده است كه از نظر رتبه بندی جهانی و قوانین تسهیل تجارت بین المللی یك نكته مثبت محسوب می شود.
وی گفت: كاهش طبقه بندی موجب شد بعضی كالاها در زیر گروه هایی قرار بگیرند كه بی دلیل تعرفه های واردات آنها افزایش پیدا كرده است.
لاهوتی افزود: مقوا كالای تولید داخل و مورد استفاده و نیاز در صنایع بسته بندی و... است و در صادرات نیز تاثیر بسیاری دارد و یك باره 4.5 درصد افزایش تعرفه داشت كه چنانچه این رقم را با ارزش افزوده، مالیات واردات و... محاسبه كنیم، بیشتر می شود.
لاهوتی گفت: دولت یازدهم تلاش بسیاری كرد شرایط را تسهیل كند اما در بخش وزارت صنعت، معدن و تجارت تفكر بیشتر در زمینه صنعتی است، به همین دلیل در این دولت افزایش تعرفه رخ داد كه این رویكرد، مخالف با پیوستن ایران به سازمان جهانی تجارت است.
وی افزود: امروز كشور به وضع قوانینی نیازمند است كه هم تسهیل كننده باشد و هم بتواند قاچاق را كاهش دهد.
به گفته لاهوتی، اعمال تعرفه كنونی شرایط را برای قاچاق فراهم می كند و فرصت در اختیار افراد سودجو قرار می دهد.
وی گفت: جمهوری اسلامی مرزهای آبی و خاكی فراوانی دارد كه غیرقابل كنترل به نظر می رسد و از سوی دیگر قوانین مالیاتی درست اجرا نمی شود و فاكتور برای فروش كالا صادر نمی شود.
رئیس كنفدراسیون صادرات ایران گفت: بالا بردن دیوار تعرفه برخی كالاها فقط درآمدهای دولت را بالا می برد و در بخش های دیگر فرصت سوء استفاده را فراهم می كند. در واقع فرصت هایی كه از واردات غیررسمی دولت جلوگیری می شود، به مراتب بیشتر است.
وی دیوار تعرفه را مصداق «به نام صنعت به كام دولت» خواند
ارزش صادرات غیرنفتی در 12 ماهه 1394 به رقم 42 میلیارد و 415 میلیون دلار رسید كه سهم میعانات گازی 6 میلیارد و 664 میلیون دلار، صنعت و پتروشیمی 30 میلیارد و 486 میلیون دلار، كشاورزی سه میلیارد و 988 میلیون دلار، معدن 944 میلیون دلار و فرش و صنایع دستی 333 میلیون دلار ثبت شد.
ارزش صادرات غیرنفتی 12 ماهه پارسال در همسنجی با سال 1393 از نظر وزن و ارزش به ترتیب هفت و 16 درصد كاهش نشان می دهد.
صنعت و پتروشیمی با 71.9 درصد سهم ارزش صادرات در سال 1394، در رتبه نخست قرار گرفت و فرش و صنایع دستی كمتر از یك درصد سهم ارزش كل صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داد.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا