در گفت وگو با ایرنا:

دبیرکل خانه صنعت:انتصاب دستوری مدیران ناکارآمد و تراکم نیرو عامل مهم کاهش بهره وری است

دبیرکل خانه صنعت:انتصاب دستوری مدیران ناکارآمد و تراکم نیرو عامل مهم کاهش بهره وری است

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران انتصاب مدیران ناکارآمد در راس مجموعه های دولتی را مهمترین عامل افت بهره وری زمان کار دانست و گفت: ویروس ناکارآمدی نیروهای دولتی سایر بخش ها را آلوده کرده و راندمان کار را کاهش داده است.

سیدمحمدرضا مرتضوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر اینکه شرکت ها و مراکز دولتی یکی از مهمترین محل های تجمع ویروس ناکارآمدی نیروی کار است، افزود: مدیران ناکارآمدی که دستوری انتصاب شده و در راس بنگاه های دولتی قرار می گیرند تنها در پاسخ به روابطی که توانسته آنها را راس کار آورد اقدام به استخدام های بی رویه می کنند به نحوی که اکثر بخش های دولتی از تراکم نیروی کار رنج می برند.
وی این تراکم نیروی کار بدون داشتن کاری مهم برای آنها را عامل بروز فساد دانست و تصریح کرد: وجود این نیروها نه تنها سبب می شود تقسیم کار عادلانه صورت نگیرد بلکه موجب گسترش فساد اداری نیز خواهد شد.
مرتضوی با بیان اینکه در بحث بهره وری نیروی کار ابتدا باید تفکیک صورت گیرد تا درست عارضه یابی شود، گفت: دو نوع نیروی کار شاغل در بخش دولت و نیروی کار شاغل در بخش خصوصی داریم.
دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، دولت را از بزرگترین کارفرمایان بسیار متورم کشور دانست و افزود: حجم زیاد دولت بخش بزرگی از نیروی کار کشور را تبدیل به کارمند دولتی کرده است.
وی با بیان اینکه نیروهای دولتی نیز به چندین بخش تقسیم شده اند، ادامه داد: بخشی در آموزش و پرورش شاغلند و بخشی دیگر نیروهای اداری سازمان ها و وزارتخانه ها هستند؛ بخش دولتی با تورم نیروی کار مواجه شده و کارآیی خود را از دست داده است.
مرتضوی خاطرنشان کرد که در بخش دولتی کشور با تورم نیروی کار مواجه هستیم و این در حالی است که برای آنها کار بزرگی نیز وجود ندارد.
وی اضافه کرد: پایین بودن ساعت کار برای این نیروهای دولتی و در واقع بیکار بودن آنها نوعی مانع تراشی بر سر راه فعالان بخش خصوصی است.
این فعال بخش صنعت در تشریح این موضوع گفت: به دلیل بیکاری نیروهای موجود در بخش دولت، آنان برای خود اقدام به کارهایی می کنند که نتیجه آن به ضرر بخش تولید است به گونه ای که یکی از عوامل کاهش دهنده رتبه کسب و کار ایران در جهان همین موانعی است که بیکاران دولتی ایجاد می کنند.
وی در ادامه به روند طولانی اخذ مجوز از مراکز دولتی برای ایجاد یک مرکز جهت فعالیت اقتصادی اشاره کرد و گفت: این روند ممکن است سال ها به طول انجامد درحالی که در سایر کشورها گاهی دو ساعته به نتیجه می رسد.
وی تاکید کرد: این روندی ناسالم در کشور بر اثر ناکارآمدی مدیران دولتی ایجاد شده و نمی توان آن را به یکباره برطرف کرد.
مرتضوی با بیان اینکه در تمام جهان به فعالان بخش خصوصی کمک می کنند تا مجوزهای لازم را سریعتر بگیرند تا بتوانند مالیات خود را پرداخت کنند، افزود: در ایران با قرار دادن هزاران مانع جلوی پای سرمایه گذار وی را تشویق می کنند از پرداخت مالیات فرار کند.
دبیرکل خانه صنعت معدن و تجارت ایران، میزان بهره وری زمان کار در بخش دولتی با کار مشخص را تنها 10 دقیقه بیان کرد و گفت: موانعی که نیروهای دولتی به دلیل بیکاری ایجاد می کنند سبب آسیب رساندن به نیروی کار بخش خصوصی هم می شود.
وی در تشریح این موضوع گفت: بخش خصوصی ناگزیر است برای گرفتن جواز تاسیس دو نیروی کار اختصاص دهد؛ که در عمل این دو نیرو برای انجام «هیچ کار» حقوقی دریافت می کنند که با میزان کار تطابق ندارد.
مرتضوی تاکید کرد: منشا بیماری ناکارآمدی «زمان کار» در رفتار و قوانین دست و پاگیر اداری ایران نهفته است.
رئیس هیات مدیره کانون انجمن های صنایع غذایی ایران با اشاره به اینکه نیروی کارگری نیز در دو بخش دولتی و خصوصی فعالیت می کنند، افزود: نیروی کار در بخش دولتی و نیمه دولتی بویژه در خودروسازی ها با تورم روبه رو هستند.
وی با بیان اینکه خودروسازی های ایران دستوری کارگر استخدام کرده اند بدون آنکه نیازها را در نظر بگیرند، افزود: در حالی که یک شرکت خودرویی مشابه ایران در کره جنوبی با 25 درصد نیروی کاری که در ایران مشغول به کار هستند، فعالیت می کند.
این فعال صنعتی خاطرنشان کرد: این حجم زیاد نیروی کار عامل از بین رفتن فرصت ها شده است ضمن آنکه این نیروها خود تبدیل به نیرویی مخرب شده اند زیرا دائما در تخریب عملکرد دیگران موثرند و علاوه بر آن به روند تولید آسیب وارد می کنند تا همیشه خود کار داشته باشند.
مرتضوی با تاکید بر اینکه چینش صحیح نیروها در زمان مفید اثرگذار است و نمی توان فقط به وجدان کاری اعتماد کرد، گفت: اگر باوجدان ترین افراد را در جایی که نظم وجود ندارد، قرار دهید اثرگذار نخواهد بود؛ سیستم باید افراد را وادار کند که برای هماهنگی با مجموعه، طبق قواعد آن عمل کنند.
دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با ابراز تاسف از اینکه دانش بوجود آوردن یک سیستم کارآمد و تنظیم آن به نوعی که همه بخش های مجموعه شامل تجهیزات، ماشین آلات و نیروی کار با هم و همخوان شروع به کار کنند هنوز در ایران به رسمیت شناخته نشده است، گفت: در ایران پسر مالک به جای وی در راس کارخانه قرار می گیرد و همه چیز را به هم می ریزد.
وی با کمتر دانستن ناکارآمدی نیروی کار در بخش خصوصی و اتلاف وقت در این بخش، تاکید کرد: ناکارآمدی نیروی کار و اتلاف وقت بیشتر در بخش اداری وجود دارد و به سایر بخش ها نیز سرایت کرده است.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا