بازار ترکیه درگیر آشفتگی های سیاسی شد

بازار ترکیه درگیر آشفتگی های سیاسی شد

تغییرات سیاسی در بدنه دولت ترکیه و کناره گیری داووداوغلو، نخست وزیر این کشور، از قدرت موجب آشفتگی در بازار سهام این کشور شد.

 

 

شاخص ها در بازار ترکیه با افت شدیدی همراه شدند و بدترین عملکرد خود را طی پنج روز گذشته به ثبت رساند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه(سنا)، تغییرات سیاسی در بدنه دولت ترکیه و کناره گیری داووداوغلو، نخست وزیر این کشور، از قدرت موجب آشفتگی در بازار سهام این کشور شد.

بر اساس این گزارش، داوداغلو در زمان نخست وزیری اردوغان، وزیر امور خارجه این کشور بود و هر دوی این افراد از جمله ارکان اصلی حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه بودند، این روند تا جایی ادامه داشت که حتی پس از آغاز ریاست جمهوری اردوغان در ترکیه، داوداغلو به عنوان نخست وزیر و رئیس حزب عدالت و توسعه انتخاب شد، اما در روزهای اخیر مناقشه قدرت بین این دو شخصیت به حدی بالا گرفت که داوداغلو نه تنها از نخست وزیری کناره گیری کرد بلکه از ریاست حزب حاکم نیز کنار رفت.

آشفتگی های سیاسی موجب افت 1.3 درصدی شاخص BIST 100 شد و این متغیر را به مرز 77 هزار واحد رساند و میانگین افت هفته جاری را به 9 درصد رساند و بیشترین میزان افت هفتگی را از سال 2011 میلادی به ثبت رساند.

تموتی آش، کارشناس اقتصادی موسسه مالی  بین المللی نومورا، در این خصوص اظهار داشت: سیگنال های کوتاه مدت با تغییرات در کابینه و کناره گیری نخست وزیر از قدرت، در بازار سهام ترکیه پیچیده است. اما به نظر می رسد هر گونه تغییرات سیاسی برای سرمایه گذاری بلندمدت در بازار ترکیه یک امتساز منفی باشد .

در این بین ، نوسان نرخ ارز در بازار ترکیه یکی دیگر از درگیری های اقتصادی وابسته به سیاست در این کشور قلمداد می شود .

نوسان قیمت لیر ترکیه و ناپایداری این ارز در مقایسه با دلار آمریکا، بازار صادرات و واردات این کشور را دچار اختلال شدیدی کرده است.

در روزهای پیشین، ارزش لیر با افت 4.2 درصدی نسبت به دلار همراه شد و در واقع کمترین نسبت برابری را در مقایسه با ماه های گذشته از آن خود کرد.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا