عضو کمیته جذب سرمایه گذاری خارجی سازمان بورس:

ظرفیت گسترده اقتصاد ایران، مورد توجه سرمایه گذاران خارجی

ظرفیت گسترده اقتصاد ایران، مورد توجه سرمایه گذاران خارجی

در چند ماه آینده جذب سرمایه گذاری خارجی با روندی صعودی همراه خواهد بودو علی رغم مشکلات عمومی جذب سرمایه گذاری که البته همه کشور ها با آن رو برو هستند، ایران به دلیل ظرفیت های گسترده اقتصادی، مورد توجه سرمایه گذاران خارجی قرار دارد.


هرچند طی یک سال و نیم گذشته شرکت سرمایه گذاری صنایع ایران و بسیاری از نهاد های اقتصادی کشور تلاش کرده اند که از طریق جذب سرمایه گذاری خارجی منابع لازم برای تولید داخلی را تامین کنند، اما در واقع به شکل رسمی پس از اجرایی شدن برجام یا به اصطلاح غربی ها (implementation day) به معنی روز اجرا، شرایط انعقاد قرار داد و ورود سرمایه خارجی به کشور مهیا شد. 

رضا سلطان زاده، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صنایع ایران و عضو کمیته جذب سرمایه گذاری خارجی سازمان بورس، فرایند جذب سرمایه گذاری خارجی در ایران را ترسیم و ضمن بیان مطلب فوق به پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، گفت: یکی از مهمترین قرار دادهای رسمی جذب سرمایه گذاری خارجی در 15 اردیبهشت ماه 95 اجرایی شد. بر اساس این قرار داد و با تلاش کارگزاری بورسیران، شرکت هنکل 30 درصد سهام بنگاه تولیدی پاک وش را به ارزش 52 میلیون دلار خریداری کرد.

وی با ذکر این نکته که فرایند جذب سرمایه گذاری خارجی به مرور زمان در مسیر صعود قرار خواهد گرفت، افزود: از این پس ورود سرمایه های خارجی به کشور مرحله به مرحله اجرا خواهد شد. به هر حال برای نقل و انتقال پول، صدور مجوزهای مختلف از سوی نهاد های داخلی، خارجی و بانک های بین المللی ضروری است. به عنوان نمونه برای ورود همین سرمایه گذاری اخیر، از بهمن ماه تا کنون تلاش های گسترده ای برای صدور مجوز های لازم صورت گرفته است.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صنایع ایران با تاکید بر شفاف بودن سرمایه گذاری شرکت هنکل ادامه داد: ورود سرمایه خارجی به ایران یک اتفاق مثبت در اقتصاد کشور است و مسیر ورود سرمایه های خارجی را هموار خواهد کرد.

رضا سلطان زاده با برشمردن حوزه های سرمایه گذاری خارجی بیان کرد: مجموعه ما معمولا در دو حوزه سرمایه گذاری خارجی فعالیت میکند که اولی Public Equity)) سرمایه گذاری در شرکت های سهامی عام و (Private Equity) سرمایه گذاری در شرکت های سهامی خاص است.

وی ادامه داد: در حوزه سرمایه گذاری شرکت های سهامی عام، دو رویکرد در دستور کار ما قرار دارد که از طریق شرکت (ACL) برنامه ریزی آن انجام می شود و متشکل از صندوق سرمایه گذاری ایران آلفا و سرمایه گذاری های استراتژیک مدیریتی است. بهره برداری از صندوق سرمایه گذاری ایران آلفا به ارزش 100 میلیون یورو به زودی محقق خواهد شد و در حال حاضر یک گروه حقوقی سوییسی به عنوان مشاور در تلاش هستند تا مجوزهای نهایی برای آن صادر شود. فعالیت این صندوق باید قوانین بین المللی و همچنین قوانین ضد پولشویی (Anti Money Laundering) منطبق باشد. با این قوانین امنیت سرمایه گذاری تامین و مسیر ورود سرمایه خارجی به کشور هموار می شود.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صنایع ایران افزود: قوانین هر فعالیت اقتصادی در عرصه جهانی باید با رویه های بین المللی مطابقت داشته باشد که توسط یک کمیته تایید می شود. هر سرمایه گذاری که در ایران انجام شود یا هر( پورتفو) باید از کمیته تطبیق عبور کند و مورد تایید آن قرار بگیرد که روند بسیار مشکلی است.

رضا سلطان زاده مشکلات روند تایید مجوزها بر اساس قوانین بین المللی را ادامه تحریم های غیر هسته ای دانست و عنوان کرد: هرچند پس از برجام شرایط جدیدی بر اقتصاد کشور حاکم شد و بسیاری از مشکلات مرتفع گردید اما بخشی از تحریم ها علیه ایران که ماهیت هسته ای نداشت همچنان پابرجاست و این روند جذب سرمایه گذاری خارجی را با مشکل روبرو می کند.

 وی ادامه داد: یکی از مشکلات جدی جذب سرمایه گذاری خارجی موضوع نقل و انتقال پول از طریق شبکه بانکی است. در حال حاضر فرآیند نقل و انتقال پول ایران از طریق بانک های کوچک انجام می شود و این بانک ها در پروسه های سرمایه گذاری دچار مشکل می شوند. در این مسیر ما توانستیم تعاملاتی با بانک های متوسط ایجاد کنیم تا در آینده بتوان از طریق آنها نقل و انقال پول را تسهیل کرد و پس از قطعی شدن صندوق سرمایه گذاری به شکل رسمی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

در ادامه مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری صنایع ایران به موضوع سرمایه گذاری های استراتژیک مدیریتی اشاره و بیان داشت: ذیل سرمایه گذاری های استراتژیک، تنظیم یک قرار داد دیگر مشابه شرکت هنکل و پاک وش در دستور کار ما قرار دارد. تلاشی 8 ماهه برای انعقاد قرارداد در صنعت نفت با شرکت های اروپایی به ارزش 200 میلیون دلار آغاز شده است و پیش بینی میشود در چند هفته آینده نهایی شود که البته مستلزم دریافت مجوز از سازمان و بانک مرکزی است.

وی افزود: در سرمایه گذاری استراتژیک، سهام خرید و فروش می شود و دیگر پورتفو محسوب نمی شود و در واقع سرمایه گذاری صنعتی یا (Industrial) است. سرمایه گذار خود در این صنعت مشغول به کار است و شرکت خریداری شده بخشی از زنجیره تولید شرکت سرمایه گذار می شود. به عنوان نمونه هنکل در حال حاضر مواد شیمیایی تولید می کند و با خرید سهام پاک وش، ایران نیز به زنجیره تولید این شرکت اضافه شده است. محصولات تولیدی می تواند در قالب صادرات یا مصرف داخلی تولید و توزیع شود.

رضا سلطان زاده ادامه داد: ما تلاش می کنیم در صنعت نفت و همچنین غذا و دارو از ابزار سرمایه گذاری استراتزیک مدیریتی بهره برداری کنیم. در حال حاضر با چند شرکت و هلدینگ نفتی، دارویی و غذایی مذاکراتی انجام شده و اگر شرایط مثبت پیش برود تا تابستان می توانیم شاهد ورود سرمایه گذاری های خارجی استراتژیک به داخل کشور باشیم. البته شرکت های دارویی با مشکلات خاصی روبرو هستند و صدور مجوز های خاص برای آنها لازم است و نهاد های مختلفی باید مجوز بدهند اما به احتمال زیاد انجام می شود.

این عضو کمیته جذب سرمایه گذاری خارجی سازمان بورس در پایان خاطر نشان کرد: در چند ماه آینده جذب سرمایه گذاری خارجی با روندی صعودی همراه خواهد بود و  علی رغم مشکلات عمومی جذب سرمایه گذاری که البته همه کشور ها با آن رو برو هستند، ایران به دلیل ظرفیت های گسترده اقتصادی، مورد توجه سرمایه گذاران خارجی قرار دارد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا