چه عواملی قیمت فلز سرخ را تغییر می دهند ؟

چه عواملی قیمت فلز سرخ را تغییر می دهند ؟

قیمت مس اکنون حدود ۵۰۰۰ دلار در هر تن قرار دارد. برخی عواملی که بر قیمت ها تاثیر دارند بلندمدت هستند یعنی تا پایان سال جاری میلادی ادامه پیدا خواهند کرد و از آن پس ممکن است تغییر کنند.

 

برای مثال وضعیت اقتصاد چین و اقتصاد جهان نمونه ای از این گونه عوامل است. عامل دیگر که در روزهای اخیر تغییرات بزرگی داشته ارزش دلار است. ارزش دلار تحت تاثیر مستقیم تصمیم بانک مرکزی آمریکا در حوزه سیاست های پولی قرار دارد. اما آیا در اقتصاد چین تغییراتی رخ داده که سرنوشت بازار فلزات اساسی را تغییر داده است. در ادامه به تازه ترین خبرهای از اقتصاد چین اشاره می کنیم.
روز جمعه اعلام شد در ماه جاری میلادی شاخص اعتماد مصرف کنندگان در چین کاهش یافته است. در ماه گذشته این شاخص رشدی قابل ملاحظه داشت البته چشم انداز مصرف در دومین اقتصاد بزرگ جهان مثبت ارزیابی شده است. در نظرسنجی موسسه وست پک آمده است، شاخص اعتماد مصرف کنندگان چینی در ماه جاری میلادی ۱۱۷٫۸ بوده در حالیکه در ماه مارس این رقم ۱۱۸٫۱ بود.
عامل اصلی کاهش این شاخص، منفی شدن شاخص انتظارات تجاری طی یک سال آینده است که از ۱۲۲٫۱ به ۱۱۹٫۳ رسیده است. همچنین اعتماد مصرف کنندگان نسبت به وضعیت مالی شخصی کاهش یافته است. البته آنها درباره وضعیت مالی کنونی شان دیدگاه مثبت دارند. در واقع شاخص وضعیت مالی کنونی با ۱٫۱ درصد افزایش به ۱۱۰٫۳ رسیده است. نظرسنجی وست پک از حداقل ۱۰۰۰ شهروند ۱۸ تا ۶۴ ساله در ۳۰ شهر بزرگ چین انجام می شود.
در این نظرسنجی مشخص شد شهروندان نسبت به گذشته تمایل بیشتری به خرید و رفتن به رستوران دارند و این بدان معناست که خرده فروشی در ماه جاری میلادی رشد می کند. همچنین تمایل به خرید محصولات فناوری، گوشی تلفن همراه و دیگر لوازم خانگی افزایش یافته است. شاخص احتمال خرید خودرو نیز از ۱۰۳٫۴ به ۱۰۹٫۱ افزایش یافته است.
دولت چین طی دو سال اخیر تلاش کرده تحولات بزرگ در اقتصاد ایجاد کند و از وابستگی رشد اقتصاد به سرمایه گذاری و صادرات بکاهد. هدف دولت افزودن بر مصرف داخلی است. اگر روندی که در چند هفته اخیر در اقتصاد چین مشاهده شده ادامه یابد در پایان سال جاری میلادی اقتصاد این کشور به ثبات خواهد رسید. البته رشد مصرف داخلی به اندازه ای نیست که بتواند تاثیر ضعف تقاضای خارجی را جبران کند و به همین دلیل نگرانی ها در باره افق اقتصاد چین از میان نرفته است.
با توجه به شرایط هفته های اخیر اقتصاد چین، می توان گفت افق اقتصادی منفی نیست اما دولت چین باید بر برخی ضعف های خطرناک بویژه بدهی غلبه کند. میزان بدهی کلی چین اعم از داخلی و استقراض خارجی به محدود ۲۴۰ درصد تولید ناخالص داحلی رسیده و این به معنای محدود بودن ابزارهای در اختیار دولت برای کمک به رونق اقتصاد این کشور است.
از سوی دیگر انتظار می رود ارزش دلار در ماه های آینده رشد قابل ملاحظه ای نداشته باشد در نتیجه قیمت فلزات پایه حمایت می شود. نهادهای تحلیلگر پیش بینی کرده اند متوسط قیمت مس امسال در محدوده کنونی باقی خواهد ماند. وضعیت دیگر فلزات پایه نیز در خوشبینانه ترین حالت اندکی بهتر از حال حاضر خواهد بود.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا