ورود بازار ارز به فاز احتیاط

چرا دلار وارد کانال 3500 تومان شد؟

چرا دلار وارد کانال 3500 تومان شد؟

دلار سال جاری را با قیمت 3400 تومان آغاز کرد و در 7 ماه اخیر در محدوده قیمتی 3220 تومان تا 3490 تومان در نوسان بود. اما روز گذشته دامنه نوسانات قیمتی دلار گسترده تر شد و دلار یک کانال صعود کرد.

روز گذشته قیمت دلار برای نخستین بار در سال جاری وارد کانال 3500 تومان شد. این اتفاق در حالی رخ داد که طی ماه های اخیر بسیاری از فعالان بازار با در نظر گرفتن تحولات سیاسی و به خصوص توافق هسته ای میان ایران و گروه 1+5 قیمت دلار در مدار نزولی قرار بگیرد که این اتفاق رخ نداد.

این در حالی است که دلار سال جاری را با قیمت 3400 تومان آغاز کرد و در 7 ماه اخیر در محدوده قیمتی 3220 تومان تا 3490 تومان در نوسان بود. اما روز گذشته دامنه نوسانات قیمتی دلار گسترده تر شد و دلار یک کانال صعود کرد.

فعالان بازار درباره چرایی افزایش قمیت دلار دلایل متعددی را عنوان می کنند. نخستین موضوعی که از سوی فعالان بازار مطرح می شود افزایش تقاضا برای خرید ارز است. به اعتقاد فعالان بازار همه ساله از شهریور تا آذر تقاضا برای خرید ارز افزایش می یابد که این موضوع باعث افزایش قیمت ها خواهد شد.

موضوع دیگری که از سوی فعالان بازار به عنوان دلیل افزایش قیمت دلار مطرح می شود افزایش قیمت ارز از سوی بازیگران رسمی بازار ارز است. به طوری که بازیگران رسمی در روزهای اخیر قیمت دلار را به نرخ صرافی ها نزدیک کرده اند و این موضوع باعث تقویت قیمت ارز شده است.

موضوع دیگری که از سوی فعالان بازار مورد تاکید قرار می گیرد این است که قیمت دلار در کانال جدید تثبیت نشده است و تا زمانی که این اتفاق رخ ندهد فضای بازار کاملا محتاطانه خواهد بود.

اما در شرایطی که بازار ارز در روزهای اخیر شاهد افزایش قیمت دلار است مسئولان اقتصادی دولت از برنامه های ویژه ای برای آینده بازار ارز خبر داده اند. ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اجرای بسته رونق اقتصادی در نیمه دوم سال گفته است همانطور که در بورس اتفاقات مختلف می تواند منجر به رفتار هیجانی شود، برخی اوقات بازار ارز نیز متاثر از خبرهای هیجانی و زودگذر تکانه هایی را تجربه می کند اما طی دو سال گذشته به دلیل شفافیت و دسترسی سهل و آسان به اطلاعات و آمار، کمتر شاهد هیجانات و نوسانات ناشی نرخ ارز بودیم.

به گفته سیف علیرغم اینکه خبرهای مهمی در اقتصاد ایران اعلام شده اما در بازار ارز اثر نگذاشته که به دلیل شفافیت در اقتصاد ایران بوده ولی آنچه مسلم است وقتی رشد ۸ درصدی اقتصادی محقق شود، یعنی بخش واقعی تولید افزایش یافته و منجر به افزایش پول ملی می شود و به تدریج اثر تقویت پول ملی در کاهش قیمت ارزهای خارجی نمایان خواهد شد.

همچنین علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی طیب نیا در این رابطه گفته است کشوری که درآمدهای ارزی آن کاملا وابسته به نفت است، زمانی که قیمت این کالا در بازارهای جهانی نصف می شود و درآمد ارزی کشور ناشی از صادرات نفت به بیش از یک دوم کاهش می یابد باید نوساناتی از نرخ ارز را داشته باشد اما خوشبختانه شاخص مقاومتی اقتصاد ایران به شدت افزایش یافته است.

به گفته وزیر اقتصاد به طور قطع تکانه ای در قیمت نفت سال گذشته وارد شد. اگر طی سالهای ۹۰ و ۹۱ رخ می داد حتما آثار بسیار شدیدی در نوسان نرخ ارز داشت در حالی که هم اکنون نوسانات نرخ ارز به مراتب کمتر از تورم است و درآمد ارزی کشور به شدت کاهش یافته اما ضریب مقاومتی اقتصاد ایران اجازه تکانه های شدید ارزی را نداده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از نامه، وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه ممکن است منجر به افزایش جهش وار در نرخ ارز در آینده شود، گفته است افزایش جهش وار در ارز رخ نخواهد داد چرا که این افزایش زمانی در اقتصاد ایران رخ می دهد که قیمت نفت کاهش می یابد، بنابراین اگر در شرایط کاهش قیمتی نفت شاهد نوسان شدید نبودیم نباید انتظار داشت که در آینده هم این افزایش رخ دهد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا