در نامه اي به وزير امور اقتصاد و دارايي؛

سنديكاي لوله وپروفيل خواستار شفاف سازي قيمت ورق فولادي شد

سنديكاي لوله وپروفيل خواستار شفاف سازي قيمت ورق فولادي شد

تهران- ايرنا- سنديكاي توليدكنندگان لوله و پروفيل در نامه اي به وزير امور اقتصادي و دارايي، شفافيت قيمتي و عملكردي در حوزه ورق فولادي را خواستار شد و شيوه عرضه آن در بورس كالا را نامناسب ارزيابي كرد.

به گزارش ايرنا از سنديكاي يادشده، در اين نامه آمده است: امروز 120 كارخانه بزرگ و متوسط اين بخش داراي ظرفيت 12 ميليون تني است كه ظرفيت فعال كمتر از چهار ميليون تن دارد. بيش از 40 هزار نفر شاغل در واحدهاي يادشده در حال فعاليتند كه از ابتداي امسال با بحران جديد قيمت سازي كاذب توسط يكي از واحدهاي توليدي در بورس كالا روبرو شده ايم.
براساس نامه ارسالي براي وزير امور اقتصادي و دارايي، واحد توليدي مربوطه در هفته هاي گذشته برخلاف تعهدات داده شده به وزارت صنعت، معدن و تجارت، با عرضه بسيار كمتر ورق هاي فولادي مورد تقاضاي صنعت لوله وپروفيل به بازار و همزمان با افزايش 500 درصدي تعرفه فولاد و افزايش قيمت جهاني فولاد، اعضاي اين سنديكا كه از مصرف كنندگان ورق محسوب مي شوند، در رسيدن به اهداف توليدي از پيش تعيين شده ناموفق ساخته است.
برپايه اين گزارش، واحد توليدكننده ورق در عرضه توليدات خود در ماه هاي فروردين و ارديبهشت ماه، امكان تأمين 130 هزار تن تقاضاي بورس كالا را نداشته و به ميزان 63 هزار تن عرضه كرده است.
سنديكاي يادشده درنامه خود افزوده است: واحد فولادسازي مربوطه ورق عرضه شده در بورس را براي تحويل در 31تيرماه امسال مورد تاييد قرارداده و در آخرين عرضه ششم ارديبهشت ماه امسال در يك روز فقط ورق گرم HB/اچ.بي 1430 ريال، ورق گرم HC(اچ.سي) 1460 ريال و ورق سرد B(بي) را 1760 ريال گران كرده اند.
در اين نامه، دليل اصلي شرايط كنوني با توجه به ميزان تقاضاي بالا را «وجود انحصار در بازارسازي و نبود عرضه به ميزان كافي در بازار» عنوان شده است.
اين سنديكا، در اين نامه از وزير امور اقتصادي و دارايي درخواست كرده، در مسير ايجاد شفافيت قيمتي و عملكردي در حوزه ورق فولادي، نسبت به اين عرضه نامناسب در بورس كالا كه شرايطي براي قيمت سازي است، دستورات لازم صادر شود.
درعين حال تشكل ياد شده، ابطال قيمت عرضه ورق فولادي در ششم ارديبهشت ماه جاري را توسط وزير امور اقتصادي و دارايي خواستار شده و ضرورت ارائه مناسب و كافي ورق فولادي براي پاسخ به تقاضاي اعضاي اين سنديكا را خاطرنشان ساخته است.
رونوشت اين نامه براي «محمد فطانت» رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار و «حامد سلطاني نژاد» مدير عامل بورس كالاي ايران ارسال شده است.
به گزارش ايرنا، «اميرحسين كاوه» دبير سنديكاي توليدكنندگان لوله و پروفيل، پيش از اين به خبرنگاران گفته بود، درخواست اين سنديكا از فولاد مباركه، تامين 600 هزار تن ورق دو ميليمتري و 200 هزار تن ورق زير دو ميليمتر براي دوره 6 ماهه نخست سال 95 است.
به اعتقاد وي، فولاد مباركه صادرات توليدات ورق را به ازاي هر تن 250 دلار انجام مي دهد، اما در بازار داخل هر تن 410 دلار است.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا