مدیرعامل گروه SMS در گفت‌وگوی تفصیلی با ماین نیوز:

به هدف تولید ۵۵ میلیون تن فولاد تا ۱۴۰۴ می‌رسید، ان‌شاءالله!

به هدف تولید ۵۵ میلیون تن فولاد تا ۱۴۰۴ می‌رسید، ان‌شاءالله!

گروه صنایع معدنی >فولاد - مدیرعامل گروه اس ام اس با گفتن واژه "ان‌شاءالله" ابراز امیدواری کرد که ایران بتواند با روند کنونی به هدف تولید 55 میلیون تن فولاد تا سال 1404 دست پیدا کند.

به گزارش خبرنگار ماین نیوز، گروه اس ام اس از جمله گروه‌های صنعتی محسوب می‌شود که از بعد از رفع تحریم‌ها علیه ایران و حتی قبل از اجرایی شدن برجام عزم خود را برای حضور قوی در بازار ایران نشان داد. مدیرعامل گروه اس ام اس نیز تاکنون چندین بار به ایران سفر کرده و با مسئولان و مدیران حوزه فولاد ایران از جمله مهدی کرباسیان رئیس هیات عامل ایمیدرو دیدار و مذاکره کرده است.

در همین حال مدیرعامل گروه اس ام اس در تازه‌ترین اظهارنظر خود با اشاره به اینکه هنوز وضعیت بازار ایران مانند گذشته بوده و فرق چندانی نکرده است، در عین حال خاطرنشان کرد: اکنون فرصت‌های بهتری برای تحقق پروژه‌های بزرگ می‌بینیم و مدتی است که سرگرم آماده‌سازی آنها بوده‌ایم و امیدواریم اولین کسانی باشیم که پروژه‌هایشان را اجرا می‌کنند.

وی افزود: به نظرم شما برای 55 میلیون تن تولید می‌گویید، ان‌شاءالله! این یک هدف است و شما به هدف نیاز دارید اما با توجه به اینکه در سال 2015 ظرفیت تولید حدود 18 میلیون تن بود بنابراین تقریبا سه برابر این ظرفیت خواهد بود.

خبرنگار ماین نیوز با بورکهارد دامن، رئیس و مدیرعامل گروه اس ام اس (SMS Group) گفت‌وگویی انجام داده که متن آن به شرح زیر است:

آقای بورکهارد اجازه دهید ابتدا از شما بپرسم بازار ایران را پس از برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی چگونه می‌بینید؟

از نظر من بازار همان بازار است و تغییری نکرده اما فرصت‌ها در زمینه یافتن فاینانس و سرمایه‌گذاران و موسسات سرمایه‌گذاری خارجی تغییر کرده و این امر برای اجرای پروژه‌های جدید مهم است. اما ارتباط ما با مشتریان و شرکایمان سال‌هاست که وجود داشته و ما از سال 1974 در اینجا دفتر داشتیم؛ بنابراین وضعیت خود بازار جدید نیست اما همانطور که گفتم ما اکنون فرصت‌های بهتری برای تحقق پروژه‌های بزرگ می‌بینیم و مدتی است که سرگرم آماده‌سازی آنها بوده‌ایم و امیدواریم اولین کسانی باشیم که پروژه‌هایشان را اجرا می‌کنند.

شما در مورد فاینانس صحبت کردید. این روزها در ایران این انتقاد وجود دارد که چرا به جای شرکت‌های داخلی برای اجرای پروژه با شرکت‌های بین‌المللی قرار بسته می‌شود و همواره این پاسخ شنیده می‌شود که آنها پروژه‌ها را فاینانس می‌کنند و این مساله برای ایران بسیار مهم است زیرا فاینانس موردنیاز را در اختیار ندارند تا به پیمانکاران داخلی دهند؛ بنابراین فاینانس برای هر دو طرف مهم است هم برای شرکت‌های بین المللی مانند گروه اس ام اس و برای شرکت‌های داخلی مانند فولاد مبارکه. شما این موضوع فاینانس را چگونه ارزیابی می‌کنید. آیا به نفع شما هم است یا خیر؟

اول از همه از دید مشتریان نگاه می‌کنم زیرا مشتریان پول می‌دهند. حقوق من با پول مشتری پرداخت می‌شود و مشتریان سرمایه‌گذاری می‌کنند و به ریسک‌های تجاری دست می‌زنند. نرخ بهره وام در ایران حدود 27 درصد است و اگر برای فاینانس واردات تجهیزات وام بلندمدت بگیریم، نرخ جهانی در حال حاضر حدود چهار یا پنج درصد است؛ بنابراین در مقایسه با نرخ 27 درصد ایران بسیار کمتر است. این امر در بازارهای بدهی تفاوت زیادی دارد و در زمینه هزینه سرمایه‌گذاری برای مشتریان ایرانی متفاوت است. از سوی دیگر ما تلاش می‌کنیم با همکاری شرکای ایرانی خود با تولید داخلی برخی محصولات حجم واردات را کاهش دهیم؛ بنابراین هرچه در داخل قابل تولید باشد با موافقت مشتریانمان می‌تواند همین جا در داخل تولید شود.

شما در زمان سفر دکتر روحانی به ایتالیا، از آلمان به این کشور آمدید و دفتر ایتالیایی شما توافقی را برای پروژه فولاد هرمزگان به ظرفیت سه میلیون تن امضاء کرد. ممکن است درباره این پروژه، فناوری و کارهایی که قرار است در آینده انجام دهید توضیح دهید.

کارخانه فولاد هرمزگان بهترین مثال از پروژه‌های جدید موفق در سال‌های اخیر در ایران است. این پروژه را به اتفاق ایریتک در مدت چند سال انجام دادیم. انجام این پروژه از سال 2012 آغاز شد و از آن زمان این کارخانه فعالیت خوبی داشته و اسلب صادر می‌کند و همچنین نیاز فولاد مبارکه و سایر تولیدکنندگان داخلی را تامین کرده است. این کارخانه از ابتدا برای دو برابر شدن ظرفیت در فاز دوم طراحی شده بود، یعنی زیرساخت‌ها، وسایل و فضای لازم برای یک کوره قوس الکتریکی و یک اسلب کستر پیش‌بینی شده بود تا تولید دو برابر شود و این امر کاملا منطقی بود زیرا سرمایه‌گذاری به ازای هر تن اسلب بسیار کمتر از سرمایه‌گذاری برای نصف تولید مذکور بود.

آیا پروژه دیگری با بخش خصوصی یا دولتی دارید؟

بله در حال حاضر بعضی از آنها محرمانه هستند و بدون توافق با مشتریان تمایلی به افشای نام آنها ندارم اما مواردی هستند که بطور قطعی مورد مذاکره قرار گرفته‌اند. به عنوان مثال با فولاد مبارکه برای یک کارخانه فولاد گرم نورد جدید گفت‌وگو کردیم و شرایطی وجود دارند که مطرح می‌شوند. همچنین با فولاد سپیددشت که به فولاد مبارکه تعلق دارد برای یک کارخانه رولینگ مذاکره کردیم که در حال حاضر مفادش تحت ارزیابی است و شرکت‌های دیگر مانند دانیلی در آن مشارکت دارند. همچنین با فولاد اصفهان برای طراحی یک مستر پلان با این شرکت همکاری کردیم تا تعریف کنیم باید روی چه محصول جدیدی سرمایه‌گذاری کنند و چه برنامه‌ای را دنبال کنند.

در ایران گفته می‌شود که تا سال 2025 تولید فولاد به 55 میلیون تن می رسد. شما قاطعیت دولت و بخش خصوصی برای رسیدن به این رقم هدف‌گذاری شده را چگونه می‌بینید؟

به نظرم شما برای 55 میلیون تن تولید می‌گویید ان‌شاءالله! این یک هدف است و شما به هدف نیاز دارید اما با توجه به اینکه در سال 2015 ظرفیت تولید حدود 18 میلیون تن بود بنابراین تقریبا سه برابر این ظرفیت خواهد بود. شما به لجستیک، تسهیلات حمل و نقل و لوازم، اکسیژن و آب همچنین نیروی کار ماهر و البته پایداری برای محیط زیست نیاز دارید؛ بنابراین هدفی است اما اگر هدف تولید 55 میلیون تن محقق نشود من تعجب نخواهم کرد اما هدف و مسیر مطمئنا هدف درستی است و اگر سرمایه‌گذاری روی محصولات جدیدی انجام شود در این صورت سرمایه‌گذاری کاملی برای صادرات خواهد بود زیرا شرکت‌های فولاد ایرانی نباید فقط به بازارهای داخلی چشم بدوزند بلکه باید صادرات هم داشته باشند.

تکنسین‌های داخلی در ایران می‌گویند نباید روی این میزان تولید در سال 2025 تاکید کنیم بلکه تاکید باید روی تغییر استراتژی از تولید فولاد خام به محصولات ارزش افزوده باشد. دولت می‌گوید تغییر فناوری شرکت‌ها به این فناوری‌های تخصصی زمان می‌برد؛ بنابراین دو ایده مطرح است اول اینکه نباید روی این میزان تولید تاکید کنیم و ثانیا عده‌ای می‌گویند اگر می‌خواهیم به این میزان برسیم می‌توانیم فناوریمان را برای تولید فولاد یا سایر محصولات تغییر دهیم نه فولاد خام. نظر شما چیست؟

به نظرم دو طرف یک سکه را داریم. یک طرف تسهیلات موجود است مانند فولاد مبارکه، فولاد هرمزگان و فولاد خوزستان و سپس می‌توانیم تحقیق کنیم و تصمیم بگیریم چه میزان سرمایه‌گذاری و چه نوآوری در فعالیت کارخانه‌های کنونی لازم است تا به فولاد مرغوب برسیم؛ بنابراین این یک طرف موضوع است. طرف دیگر صحبت در مورد کارخانه‌های جدید است. می‌توانیم کارخانه‌های سطح بالا داشته باشیم. فکر می‌کنم هر دو طرف خوب هستند.

اخیرا در کنفرانس فولاد و معدن ایران نیز شرکت کردید. این کنفرانس را چگونه دیدید؟ آیا درباره بازار آینده ایران مذاکره کردید؟

ما همواره در حال مذاکره مستقیم با مشتریانمان هستیم. شمار شرکت‌کنندگان در کنفرانس امسال بسیار بیشتر از کنفرانس سال‌های گذشته بود. من از ابتدا در این کنفرانس‌ها شرکت کردم که تعداد آنها شش کنفرانس بود اما در سال‌های اخیر افراد بیشتری بودند و اکنون یک رویداد بین‌المللی‌تر است که در آن مهمانان خارجی زیادی از کشورهای مختلف شرکت می‌کنند. بازرگانان و افرادی از انجمن‌های فولاد کشورهای چین، فرانسه، آلمان و ایتالیا و همچنین تامین‌کنندگان تجهیزات دیده می‌شوند؛ بنابراین شرکت‌های زیادی وجود دارند.

سوال دیگری که در ذهن من است، راجع به فلزات غیرآهنی است. ما در ماه می - ۲۲ و ۲۳ اردیبهشت‌ ماه ۱۳۹۵- یک کنفرانس بین‌المللی آلومینیوم داریم که با حمایت ایمیدرو برگزار می‌شود. شرکت اتریشی هرتویچ از گروه اس ام اس در این کنفرانس شرکت می‌کند و در نمایشگاه جانبی آن حضور دارد. شما وضعیت توسعه صنایع غیرآهنی را در ایران چگونه می‌بینید؟ زیرا ما انرژی داریم و صنعت آلومینیوم هم در واقع همان انرژی جامد است. شما وضعیت فناوری این صنعت را در ایران چگونه می‌بینید. آیا می‌توانیم این پروژه‌ها را توسعه دهیم؟

گروه اس ام اس علاوه بر فولاد ضدزنگ، در آلومینیوم بسیار فعال است و نیاز کارخانه‌های بزرگ آلومینیوم در سراسر جهان در آمریکا، چین و اروپا را تامین کرده است. ما با هرتویچ فعالیت در زمینه کاستینگ، فورجینگ برای فولاد و مواد دیگر همچنین برای صنعت خودرو را آغاز کردیم و حتی در اکستروژن و ما همچنین در صنعت فلت رولینگ آلومینیوم فعالیت داشته‌ایم و صنعت قوطی سازی به عنوان مثال برای قوطی نوشیدنی‌ها که می‌تواند از ورق‌های نازک آلومینیوم ساخته شود. اگر انرژی همانطور که در حال حاضر در ایران است ارزان باشد مطمئنا فعالیت در زمینه قوطی‌های آلومینیوم فرصت خوبی خواهد بود، برای صنعت مبلمان و برای توسعه صنعتی کلی ایران. می‌توانم بگویم سرمایه‌گذاری بیشتر در صنعت آلومینیوم یک پیامد منطقی توسعه صنعتی ایران است زیرا آلومینیوم هم مانند فولاد ضدزنگ در صنعت مبلمان، هوافضا، خودرو، دفاعی و در بسیاری از موارد کاربرد دارد.

بنابراین شما در بخش فلزات غیرآهنی ایده‌هایی برای معرفی در بازار ایران دارید؟

ما شریک خوبی برای تولیدکنندگان ایرانی در بخش فلزات غیرآهنی هستیم.

منظورم برای صنعت آلومینیوم در بخش پایین دستی و بالادستی آلومینیوم است. شما برای بخش بالادستی آمده‌اید؟

برای ذوب خیر. ما با کستینگ شروع کردیم.

گفت‌وگو از علیرضا جعفری نژاد
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا