معاون سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری:

بازار به سمت عقلانیت حرکت می کند

بازار به سمت عقلانیت حرکت  می کند

صنعت دارو در 10 سال گذشته یکی از پر بازده ترین صنایع ایران بوده است. ولی چون سهم آن کوچک و جزو "سهام از قلم افتاده" است و روند رشد آن هیجانی نیست ، کمتر به آن توجه می شود.


 

معاون شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری، حرکت و جهت کلی بازار سرمایه را در روزهای احیر به سمت عقلانیت دانست.

سعید شیرزادی به پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) گفت:در روزهای اخیر شاهد بودیم که بازار تقریبا به سمت عقلانیت حرکت می کند؛ عقلانیت هم نه به معنای منفی شدن بازار، بلکه به این معنا که فعالان بازار به این جمع بندی می رسند که به سمت صنایعی با امکان پتانسیل و رشد بالا در بلند مدت حرکت کنند.

این مقام مسوول با بیان اینکه بازار در ماه های گذشته قدری اسیر هیجانات بود ، گفت: البته برخی از این هیجانات کاذب بوده است؛ برای مثال، قراردادها و توافقات و  آثار آن به چه شکل و تا چه حد خواهد بود، اما در هرحال  این اتفاق،  قیمت سهم برخی صنایع را در ماه های آخر سال بسیار بالا برد.

شیرزادی افزود: هر چه به موضوعات منطقی تر نگاه می کنیم، متوجه می شویم  بازار سرمایه در همه جای دنیا بخش اعظم آن "نان فاندامنتال"  و رفتاری و احساسی است. لذا بورس ما هم از این موضوع مستثنی نیست و عوامل احساسی آن  زیاد است.

معاون شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری، حوزه پتروشیمی و نفت و گاز  را حوزه ای بسیار جذاب در ماه های اخیر  برای سرمایه گذاران خارجی  خواند و گفت: تصور می رود ماه های آینده هم  صنایع فعال در این حوزه رو به رشد خواهند بود و بیشترین سود نقدی و منافع را برای سهامداران ایجاد خواهند کرد.

معاون شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری سپس با اشاره به موضوع افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها خاطر نشان کرد: سهامداران باید توجه کنند که  اگر شرکتی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها هم داشته باشد فقط امسال است؛  یعنی اصلاح ساختار مالی از محل تجدید ارزیابی دارایی ها به شرطی مولد و ارزش زا خواهد بود که بتواند از این اصلاح ساختار در سال های آتی استفاده کند.

شیرزادی هرگونه خبر درخصوص تجدید ارزیابی از این محل را لزوما خبر خوبی برای بازار ندانست و اظهار داشت: حتی بعضی افزایش سرمایه ها از محل تجدید ارزیابی دارایی ها  شاید به دلیل اینکه استهلاک و هزینه سربار را بالا می برد، به شدت برای سال های بعد شرکت ها زیان آور  و مهلک خواهد بود. به ویژه آنکه پول نقدی هم وارد شرکت نمی شود.

وی خاطر نشان کرد: بازار دارد به این جمع بندی می رسد که شرکت هایی می توانند رشد کنند که اصلاح ساختار مالی آنها در مسیر رشدشان باشد  و تاثیری بر درآمد آتی آنها داشته باشد؛  نه اینکه بخواهند گذشته شرکت را پاک کنند.

معاون شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری ادامه داد:  عمدتا اشتباهاتی که صورت می گیرد به خاطر این است که افرادی وارد بورس می شوند و به بازار سرمایه هیجان می دهند و این هیجانات کاذب، قیمت شرکت ها را بالا می برد . اما توقع کارشناسان مالی این است که حداقل بینند  آثار تصمیمات اقتصادی و اصلاح ساختار بر درآمد آتی شرکت  چه خواهد بود ؛ چون ما وقتی یک سهم را می خریم به خاطر جریانات نقدی آتی آن است . بنابراین باید دید که افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارائی ها آینده شرکت را مصون می کند یا  به نقطه صفر  می رساند و وضعیت را  دوباره با حجم و اهرم بدتری وخیم تر می کند.

وی تاکید کرد: تمام کارشناسان اقتصادی نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا معتقدند هیچ زمانی تجدید ارزیابی دارایی ها باعث ارزش نشده است، مگر آنکه منجر به سودهای آینده بشود یا قرار باشد  هزینه های مالی شرکت ها را کمتر کند.

شیرزادی ابراز امیدواری کرد که خبر تجدید ارزیابی دارائی ها تجزیه و تحلیل شود و بعد روی صنایع اثر گذاری کند.

وی در بخش دیگری از گفتگو با سنا در پاسخ به این سوال که چرا برخی صنایع همچون دارویی ها  علیرغم پتانسل خوب هنوز رشد چندانی نکرده اند، گفت: ما در صنعت دارو در بورس تهران چند نوع مشکل داریم:  مشکل اول این که این صنعت صنعت نسبتا کوچکی است. دوم اینکه با همین تعداد سهام موجود در بورس هم سهام شناور آزادشان خیلی کم است. بنابراین  دارو صنعتی است  که خیلی قدرت بالا و پایین شدن ندارد.

معاون شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری در عین حال تصریح کرد: صنعت دارو در 10 سال گذشته  یکی از پر بازده ترین صنایع ایران بوده است. ولی چون سهم آن کوچک و جزو "سهام از قلم افتاده" است و روند رشد آن هیجانی نیست ،  کمتر به آن توجه می شود.

به گفته شیرزادی، برخی فعالان بازار سرمایه فقط در سهام دارویی کار می کنند و اصلا استرس بازار را ندارند؛ چرا که این نوع سهم  Dps Base است و تقریبا  در تمام شرایط اقتصادی بازار ، سود تقسیمی قابل توجهی دارد.   

وی ادامه داد: از آن طرف صنایع لیدر وقتی بالا می روند همه بازار را با خودش بالا می برند و زمان پایین آمدن نیز کل بازار را پایین می کشند . بنابراین در بلند مدت برخی از صنایعی که لیدرند  و با هیجان بالا می روند چندان به سرمایه گذاران کمک نمی کنند و  عملا بازار مسیرش را از این صنایع جدا  می کند .

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا