اختصاصی/دیدارهای جداگانه قائم مقام وزیر صنعت با سه وزیر دولت لبنان

استقبال لبنانی ها ازفضای پسابرجام/شرایط برای توسعه مناسبات اقتصادی فراهم است

استقبال لبنانی ها ازفضای پسابرجام/شرایط برای توسعه مناسبات اقتصادی فراهم است

بیروت - « مجتبی خسروتاج» قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران كه در راس یك هیات تجاری و اقتصادی برای شركت در همایش بین المللی « بررسی ظرفیت لبنانی های مهاجر و مقیم خارج از لبنان» در بیروت به سر می برد، با سه وزیر اقتصاد و بازرگانی، دارائی و صنعت لبنان به طور جداگانه دیدار كرد.

دو طرف در این دیدارها كه « محمد فتحعلی » سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان حضور داشت درباره راه های تسریع توافق های اخیر دو كشور در جریان سفر دو وزیر دارائی و اقتصاد و بازرگانی لبنان به ایران و سفر آینده وزیر صنعت لبنان در راس هیاتی به تهران ، گسترش مناسبات و روابط اقتصادی ، بازرگانی و صنعتی گفت وگو و تبادل نظر كردند.
خسروتاج در گفت وگو با ایرنا تاكید كرد كه مناسبات و همكاری های اقتصادی ، بازرگانی و صنعتی دو كشور دوست و برادر ایران و لبنان همسطح با روابط بسیار خوب سیاسی نیست و در این دیدارها تصمیم گرفتیم برای بهبود و پیشرفت مناسبات در حوزه های اقتصادی ، بازرگانی ، صنعتی و سرمایه گذاری به ویژه در فضائی كه برجام و توافق هسته ای فراهم كرده است، تلاش كنیم.

** ادای احترام به شهدای مقاومت
قائم مقام وزیر صنعت ، معدن و تجارت و هیات همراه همچنین با حضور در روضه الشهیدین در ضاحیه جنوبی بیروت به مقام والای شهدای مقاومت اسلامی لبنان از جمله فرمانده شهید عماد مغنیه( حاج رضوان) ، « جهاد مغنیه» فرزند وی و « سید هادی نصرالله» فرزند« سیدحسن نصرالله» دبیركل حزب الله ادای احترام كردند.

** دیدار با وزیر اقتصاد و بازرگانی
خسروتاج و آلان حكیم در باره راه های توسععه و تقویت روابط و همكاری های اقتصادی و بازرگانی ایران و لبنان در چارچوب كمیسیون مشترك اقتصادی بین دو كشور كه هفتمین دوره آن زمستان سال 94 در تهران برگزار شد، گفت وگو كردند.
قائم مقام وزیر صنعت ، معدن و تجارت در گفت وگو با ایرنا اظهارداشت: در ملاقات با وزیر اقتصاد و بازرگانی لبنان برای نهائی كردن هرچه سریعتر لیست كالاهای تولیدی ایران و لبنان كه می تواند مشمول موافقت نامه تعرفه ترجیحی بین دو كشور قرار گیرد، تاكید شد.
وزیر اقتصاد و بازرگانی لبنان از اعضای ارشد حزب الكتائب است كه یك ركن مهم گروه 14 مارس به شمار می رود.

** دیدار با وزیر دارائی لبنان
خسروتاج گفت كه آقای « علی حسن خلیل» وزیر دارائی لبنان و عضو ارشد جنبش امل به ریاست « نبیه بری» رئیس مجلس لبنان، در این ملاقات تعدادی از پروژه های عمرانی را كه در زمان حاضر در لیست مناقصه های دولت لبنان برای اجرا توسط بخش خصوصی اعم از داخلی و خارجی قراردارد، اعلام كرد تا چنانچه شركت های فنی و مهندسی ایران بخواهند در این مناقصه ها مشاركت كنند.
وی افزود: وزیر دارائی لبنان تاكید كرد، لبنان مانند گذشته خواستار واردات داروهای ساخت ایران است زیرا به دلیل كیفیت مرغوب آنها مورد علاقه مردم می باشد.

** دیدار با وزیر صنعت لبنان
خسروتاج گفت كه حسین الحاج حسن وزیر صنعت لبنان تاكید كرد كه حضور اروپائی ها در بازار ایران بدلیل وجود بازارهای پشت سر آن شامل آسیای میانه ، افغانستان ، پاكستان ، كشورهای حوزه قفقاز است.
وی افزود:وزیر صنعت لبنان معتقد بود كه بانك های اروپائی به ناچار حتی اگر منافعی در آمریكا داشته باشند مجبور به همراهی و حمایت از شركت های خود برای فعالیت در ایران خواهند بود.
حسین الحاج حسن از اعضای ارشد حزب الله لبنان است.
قائم مقام وزیر صنعت ، معدن و تجارت در ادامه گفت وگو با ایرنا اظهارداشت: مقامات لبنانی در این دیدارها فضای پسابرجام را برای توسعه روابط و سرمایه گذاری در ایران مفید ارزیابی و تاكید كردند، بازرگانان و سرمایه گذاران لبنانی در دیدارهائی كه در سه ماه گذشته از ایران كرده اند، به همكاری و اجرای پروژه ها در ایران اصرار دارند اما تعدیل و اصلاح برخی از قوانین و مقررات را كه می تواند در جهت تسریع این روند موثر باشد، خواستار هستند.
خسرو تاج تصریح كرد: در این ملاقات ها به موضوع فعال نمودن قراردادهای فرانچایز در ایران كه مورد علاقه طرف لبنانی بود تاكید و از طرفی مانع سر راه تحقق این موضوع نبود مقررات مناسب در جهت ثبت مالكیت معنوی در ایران اعلام شد.
وی تاكید كرد: دو طرف برای رقابتی كردن تبادل كالاها بین دو كشور به توسعه حمل ونقل دریایی تاكید كردند و براین اساس مقرر شد شركت های حمل ونقل دریایی دو كشور در نشستی مشترك در باره امكان سرمایه گذاری مشترك برای راه اندازی خط كشتیرانی دریایی از خلیج فارس به بیروت گفت وگو و مذاكره كنند.
خسروتاج صبح چهارشنبه وارد بیروت شد و قرار است امروز پنجشنبه در نشست های همایش بین المللی « بررسی ظرفیت لبنانی های مهاجر و مقیم خارج از لبنان» به میزبانی وزارت امور خارجه لبنان شركت می كند.
در نشست ( پنل) ویژه معرفی ایران به لبنانی های مقیم خارج از این كشور شركت و توانمندی های ایران در زمینه های مختلف اقتصادی ، گردشگری، صنعتی ، تجاری ، فنی و مهندسی را تشریح خواهد كرد.
نمایندگانی از بخش سرمایه گذاری وزارت صنعت ، معدن و تجارت، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، بانك توسعه صادرات و بیمه مركزی خسروتاج را در این سفر همراهی می كنند.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا