تامین 10 درصد انرژی های نو در سال 1404 از طریق پنل های خورشیدی؛

ایران و آلمان برای تولید پنل های خورشیدی یادداشت تفاهم امضا كردند

ایران و آلمان برای تولید پنل های خورشیدی یادداشت تفاهم امضا كردند

تهران- ایرنا- مدیر بهره برداری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) از امضای تفاهم نامه ای میان این سازمان و شركت «اشمید» آلمان در زمینه تولید پنل های خورشیدی در كشورمان خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، این تفاهم نامه توسط «سعید فائقی» معاون نوسازی و بهره برداری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و «اكسل بانگ هارد» قائم مقام مدیرعامل شركت اشمید آلمان و با حضور رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به امضا رسید.
اكبر حسنی پور مدیر بهره برداری ایدرو اضافه كرد: براساس سند چشم انداز 1404، ایران باید 10 درصد از انرژی های خود را از طریق انرژی های نو تامین كند؛ ضمن آنكه 10 درصد از انرژی های نو نیز باید از طریق پنل های خورشیدی(سولارسل) تولید شود.
وی اضافه كرد: در حال حاضر سالیانه 70 هزار مگاوات برق در كشور تولید می شود كه این رقم در سال 1404 به 100 هزار مگاوات خواهد رسید؛ در این شرایط حداقل باید یك هزار مگاوات برق از طریق پنل های خورشیدی تولید شود.
مدیر بهره برداری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران همچنین به كاهش تولید منابع انرژی در حوزه برق آبی اشاره كرد و گفت: به دنبال كمبود منابع آبی در سال های اخیر، تولید برق در این زمینه از 25 مگاوات در سال های گذشته به 14 هزار مگاوات كاهش یافته است و به نظر می رسد در سال های آینده نیز كاهش یابد؛ در این شرایط ناچاریم برای تامین نیاز كشور به سمت انرژی های نو حركت كنیم.
وی افزود: از پنل های خورشیدی تولید شده از سلسیوم، می توان در حوزه های مختلف از جمله تامین مصارف خانگی، تامین انرژی مورد نیاز برای چراغ های معابر و خیابان ها و همچنین ساخت نیروگاه برای تامین بخشی از نیاز شبكه سراسری كشور استفاده كرد.
وی افزود: شركت اشمید یكی از شركت های بزرگ و جزو شركت های بنام اروپایی در زمینه پنل های خورشیدی است كه به دنبال این توافق نامه، این شركت دانش و تكنولوژی این طرح را ارائه می كند و در تامین مالی و اجرا نیز همكاری خواهد داشت.
مدیر بهره برداری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، ظرفیت این طرح را سالیانه 200 مگاوات برق اعلام كرد و افزود: در قالب این پروژه قصد داریم از معادن سیلیس تا تولید پنل های خورشیدی را در یك زنجیره ایجاد كنیم.
وی مجموع سرمایه گذاری در این پروژه را 12 هزار میلیارد ریال ذكر كرد و گفت: بر اساس برآوردهای اولیه، 298 میلیون یورو هزینه ارزی و حدود سه هزار میلیارد ریال نیز هزینه ریالی این پروژه است.
حسنی پور در ارتباط با محل ساخت كارخانه تولید پنل های خورشیدی گفت: یكی از عوامل و شاخص هایی كه در ساخت این كارخانه مورد توجه قرار خواهد گرفت دسترسی به معادن سیلیس است؛ علاوه بر این، در صورتی كه قصد ساخت نیروگاه داشته باشیم باید منطقه ای برای آن انتخاب شود كه خورشید مناسبی داشته باشد؛ اگر فقط بخواهیم پنل خورشیدی تولید كنیم، كارخانه باید نزدیك معادن سیلیس راه اندازی شود.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا