معاون وزیر صنعت: سه میلیون واحد صنفی در كشور فعالند

معاون وزیر صنعت: سه میلیون واحد صنفی در كشور فعالند

زاهدان- ایرنا- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان حمایت از مصرف كنندگان و تولید كنندگان گفت: هم اینك سه میلیون واحد صنفی در كشور فعالند كه یك میلیون آنها فاقد پروانه كسب هستند.

به گزارش ایرنا سید محمود نوابی روز چهارشنبه در چهارمین همایش تجلیل از واحدهای تولیدی و خدماتی برتر رعایت حقوق مصرف كنندگان سیستان و بلوچستان در زاهدان اظهار داشت: این سازمان اهداف و وظایفی از جمله حمایت از تولیدات داخلی و افزایش آن و حمایت از مصرف كنندگان در قبال نوسانات غیرمعمول قیمت ها را برعهده دارد.
وی گفت: فعال كردن 10 هزار واحد صنعتی راكد و نیمه تعطیل در سراسر كشور یكی از برنامه های اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت در سالجاری است كه از این تعداد 9 هزار واحد از حوزه صنایع كوچك و هزار واحد از حوزه واحدهای متوسط هستند.
وی ادامه داد: همچنین تكمیل 2 هزار واحد صنعتی بالای 60 درصد پیشرفت فیزیكی امسال در دستور كار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته كه سهم سیستان و بلوچستان از این طرح ها و اعتبارات چهار هزارو 50 میلیارد ریال است.
رئیس سازمان حمایت از مصرف كنندگان و تولید كنندگان تصریح كرد: اعتبارات اختصاص یافته به طرح های سیستان و بلوچستان در مقایسه با طرح های استان های دیگر با توجه و عنایت دولت تدبیر و امید رقم مناسبی است كه تخصیص به موقع آنها می تواند ضمن رفع مشكلات واحدها سبب بهبود وضعیت كسب و كار استان شود.
نوابی افزود: این اقدام در راستای تحقق شعار سال و تاكیدات رهبر معظم انقلاب بر عملیاتی شدن آن انجام می گیرد.
وی بیان كرد: با توجه به ظرفیت ها و توانمندی های فراوان سیستان و بلوچستان در بخش های مختلف اقتصادی هم اینك دولت توجه ویژه ای به این استان دارد به طوری كه 2 شركت دولتی طرح های خوبی را در این منطقه آغاز كردند كه از آن جمله نخستین كارخانه تولید شمش آنتیموان در منطقه «سفیدآبه» در هفته جاری به بهره برداری رسید و ایران به جمع هشت كشور تولیدكننده این شمش در جهان پیوست.
وی ادامه داد: همچنین طرح های مس چهل كوره با 85 درصد پیشرفت و كارخانه تایر زابل با ظرفیت 50 هزار تن لاستیك سبك و سنگین از دیگر طرح های در دست اقدام در سیستان و بلوچستان است كه با بهره برداری از آنها بسیاری از مشكلات منطقه برطرف می شود.
وی گفت: سرمایه گذاری كلان دولتی در سیستان و بلوچستان سبب شده سرمایه گذاران دیگر نیز به این استان ترغیب شوند كه ضروری است مسئولان این منطقه نگاه و ایده نو را در پیش گیرند.
رئیس سازمان حمایت از مصرف كنندگان و تولید كنندگان افزود: نگاه مسئولان دیگر دستگاههای اجرایی استان به تولیدكنندگان نیز نباید همانند استان های برخوردار باشد بلكه نگاه ویژه داشته باشند.
نوابی با تاكید بر اجرای ماده شش قانون حمایت از مصرف كنندگان از سوی وزارت كشور و استانداری ها گفت: این قانون كه به سال 88 برمی گردد مورد غفلت قرار گرفته بود كه دولت یازدهم برای اجرای آن اهتمام دارد.
وی ادامه داد: بر این اساس وزارت كشور و استانداری ها با همت و كار مضاعف، تمامی دستگاه های اجرایی به جز بنگاه های اقتصادی را سالانه ارزیابی و نتیجه را به مردم عرضه كنند تا مشخص شود كدام دستگاه بیشتر در اختیار جامعه است زیرا مردم پشتوانه ای برای توسعه پایدار هستند.
وی گفت: آیین نامه اجرایی قانون حمایت از مصرف كنندگان خودرو یكی از تازه ترین نگاه های دولت در زمینه حمایت از مصرف كنندگان است كه به عنوان یك آیین نامه جامع و كامل تمامی حقوق مصرف كننده در آن لحاظ شده است.
وی افزود: همچنین بر اساس قانون حمایت از مصرف كنندگان هر كالای سرمایه ای كه وارد كشور می شود اعم از لوازم خانگی، خودرو، تایر و غیره كه مصرف كننده بیش از یك سال از آن استفاده می كند باید خدمات گارانتی داشته باشد.
وی افزود: این قانون از سال گذشته برای خودرو اعمال شد به طوری كه هیچ خودروی وارد كشور نمی شود مگر اینكه خدمات بعد از فروش آن اعمال شده باشد.
وی یكی از اولویت های این سازمان را مبارزه جدی با قاچاق در سطح عرضه ذكر كرد و افزود: با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبارزه با این پدیده شوم در مرز و درون واحد صنفی در دستور كار قرار می گیرد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با بیان اینكه جمله ی «جنس فروخته شده پس گرفته نمی شود» یك منكر است افزود: در قرآن و همه رساله های قانون مدنی نوشته شده كه جنس فروخته شده پس گرفته می شود در حالی كه این امر از سوی تولید كنندگان رعایت نمی شود.
9 واحد تولید برتر سیستان و بلوچستان در چهارمین همایش تجلیل از واحدهای تولیدی و خدماتی رعایت حقوق مصرف كنندگان به همراه دیگر فعالان این عرصه با اهدای لوح و تندیس تجلیل شد.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا