در گفت و گو با ایرنا

معاون وزیر صنعت: جنس حضور كره جنوبی در ایران متفاوت از گذشته است

معاون وزیر صنعت: جنس حضور كره جنوبی در ایران متفاوت از گذشته است

تهران- ایرنا- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با توجه به دستیابی ایران به توانمندی هایی در صنایع مختلف، جنس حضور مقام های كره جنوبی در كشورمان متفاوت از دهه های گذشته خواهد بود و شركت های كره ای نمی توانند در قالب های پیشین فعالیت كنند.

«منصور معظمی» امروز (چهارشنبه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: اكنون جمهوری اسلامی ایران در بسیاری از بخش ها به خودكفایی رسیده است و شركت های كره ای نمی توانند با شرایط 20 سال پیش، در صنعت نفت و سایر بخش ها حضور پیدا كنند.
رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) اضافه كرد: كره ای ها در مجموع سوابق خوبی در صنعت نفت ایران دارند و فعالیت های پیشین آنان در پروژه های بالادستی و پایین دستی قابل قبول بوده است.
معظمی سرمایه گذاری در ایران را فرصتی مناسب برای اقتصاد كره جنوبی ذكر كرد و گفت: تلاش ما بر این است كه بتوانیم در مرحله تازه همكاری، با شركت های كره ای از منظر سرمایه گذاری و بازار جدید وارد شویم.
وی افزود: بازار ما در بسیاری از بخش ها خودكفا شده و به دنبال بازارهای خارجی است؛ بنابراین هر شركت كره ای كه بتواند در بحث دانش فنی،‌ سرمایه و بازار با شركت های ایرانی مشاركت داشته باشند، شانس بیشتری خواهند داشت.
معظمی ادامه داد: كره ای ها نباید ایران را یك بازار برای صادرات محصولات خود بدانند؛ زیرا در شرایط جدید، چنین امكانی وجود ندارد؛ البته سخنان رئیس جمهوری كره و برخورد فعال شركت های این كشور نشان می دهد آنها سیاست نوین جمهوری اسلامی ایران را پذیرفته اند و بر اساس آن سیاست وارد می شوند.
رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران اضافه كرد: به طور طبیعی همواره توافقنامه هایی وجود دارد كه اجرا نمی شود و طرف كره ای باید توجه داشته باشد تحقق توافقنامه هایی كه در سفر رئیس جمهوری این كشور در ایران امضا شده، در گرو توجه به سیاست نوین جمهوری اسلامی در ارتباط با نوع همكاری های اقتصادی است.
وی ادامه داد: نباید فراموش كنیم شركت های كره ای اكنون در شرایط بسیار سختی از نظر اقتصادی قرار گرفته اند و حضور آنان در بازار ایران یك فرصت به حساب می آید؛ با این همه، من به مشاركت با شركت های كره ای بسیار خوشبینم و فكر می كنم شركت های كره ای بخت همكاری با ایران را دارند.
هیات 240 نفره كره جنوبی از تجار و صاحبان صنایع به همراه رئیس جمهوری این كشور یكشنبه این هفته به تهران سفر كرد. این هیات در پایان سفر سه روزه خود، در حالی دیشب به سئول بازگشتند كه در مجموع 32 سند همكاری میان مسئولان دولتی و بخش های خصوصی دو كشور در بخش های مختلف صنعت از جمله، نفت، خودرو، روابط بانكی و زیربنایی در این سفر سه روزه امضا شد.
ارزش مبادلات غیرنفتی ایران و كره جنوبی در سال ٢٠١٣ چهار میلیارد و ١٠٠ میلیون دلار بوده كه از این رقم، بیش از ٣٠٠ میلیون دلار صادرات ایران به كره جنوبی و سه میلیارد و ٨٠٠ میلیون دلار واردات از كره بوده است.
برپایه آمار گمرك جمهوری اسلامی ایران، در سال ٢٠١٥ حجم كل مبادلات تجاری دو كشور پس از كاهش به سبب تحریمها، به چهار میلیارد و ٢٨٥ میلیون دلار رسید كه حجم واردات ایران از كره جنوبی چهار میلیارد و ٣٥ میلیون دلار و صادرات به آن كشور ٢٥٠ میلیون دلار بود.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا