چاترجی در گفت‌وگو با ماین نیوز مطرح کرد:

کیفیت و قیمت مناسب گندله هندی برای ایران

کیفیت و قیمت مناسب گندله هندی برای ایران

گروه معادن >سنگ آهن - رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت KIOCL با اشاره به اینکه مذاکرات این شرکت با ایران برای صادرات گندله به کشورمان ادامه دارد، گفت: گندله تولیدی KIOCL از نظر کیفیت یکی از بهترین گندله‌های تولیدی در دنیا بوده و از نظر هزینه حمل نیز صادرات آن به ایران صرفه اقتصادی دارد.

مالای چاترجی در گفت‌وگو با خبرنگار ماین نیوز درباره آخرین مذاکرات KIOCL در زمینه صادرات گندله ایران توضیح داد: در ابتدا باید توضیح بدهم که ایران و هند در دوران نخست وزیری خانم گاندی در هند قرار بود همکاری‌های خود را در زمینه احداث یک کارخانه تولید کنسانتره و گندله توسعه دهند و قرار بود سنگ آهن از ایران وارد این کارخانه شده و گندله تولیدی به ایران ارسال شود، اما با وقوع انقلاب در ایران همکاری دو کشور در این پروژه به سرانجامی نرسید و هم‌اکنون کارخانه گندله‌سازی KIOCL در منطقه استراتژیک بندر مانگلور با مالکیت 100 درصدی این شرکت هندی احداث شده است که این کارخانه در فاصله به نسبت نزدیکی نیز با بندرعباس ایران قرار گرفته است.

وی یادآور شد: پیش از انقلاب ایران قرار بود، ایران سهمی در حدود 30 درصد در کارخانه گندله سازی KIOCL داشته باشد و سنگ آهن ایران بعد از تبدیل به کنسانتره و گندله در این کارخانه به عنوان خوراک برای فولاد هرمزگان ارسال شود.

او با اشاره به اینکه شرکت KIOCL به منظور صادرات گندله به ایران مذاکراتی را با ایمیدرو و همچنین شرکت گل گهر داشته است، اظهار کرد: قرارداد ما با گل گهر در صورتی که نهایی شود به این صورت خواهد بود که ما سنگ آهن را از این شرکت وارد کرده و بعد از تبدیل آن به گندله برای گل گهر مجددا ارسال خواهیم کرد.

چاترجی عنوان کرد: هزینه تبدیل سنگ آهن به گندله در کارخانه گندله‌سازی KIOCL کاملا اقتصادی و منطقی است و ما در ارتباط با گل گهر و ایمیدرو به دنبال ایجاد یک رابطه تجاری برد-برد هستیم. ما تجهیزات مناسبی در بندر مانگلور برای بارگیری و تخلیه سنگ آهن و گندله داریم و کیفیت گندله تولیدی در این کارخانه نیز یکی از بهترین‌ها در دنیا است. بطور کلی می‌توانیم گندله موردنیاز گل گهر را با قیمت مناسبی تولید کرده و تحویل این شرکت بدهیم. همچنین از بندر مانگلور تا بندرعباس تنها 5 روز فاصله دریایی وجود دارد.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت KIOCL افزود: تاکنون مذاکراتی با آقای کرباسیان، رئیس هیات عامل ایمیدرو و همچنین آقای تقی زاده، مدیرعامل گل گهر داشته‌ایم و امیدواریم با نهایی شدن این مذاکرات زمینه برای از سرگیری صادرات گندله هند به ایران فراهم شود.


وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ماین نیوز درباره اینکه نخستین محموله سنگ آهن گل گهر چه زمانی به کارخانه گندله‌سازی KIOCL خواهد رسید و متعاقبا نخستین محموله گندله این شرکت چه زمانی در اختیار گل گهر قرار خواهد گرفت؟ اظهار کرد: این موضوعات در دست مذاکره و بررسی است و امیدواریم به زودی نهایی شود.

چاترجی همچنین با اشاره به برنامه تولید 55 میلیون تن فولاد ایران تا سال 1404 عنوان کرد: در صورت ایجاد ثبات سیاسی و رفع تحریم‌ها می‌توان انتظار داشت که حجم سرمایه‌گذاری‌ها در زنجیره تولید فولاد ایران به شدت افزایش خواهد یافت و در نتیجه ایران به کشوری بسیار مهم در حوزه تولید فولاد و گندله تبدیل خواهد شد.

به گزارش ماین نیوز، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت KIOCL چند روز پیش نیز به فایننشیال اکسپرس گفت: برای سال مالی جاری، ما نیم میلیون تن سنگ آهن با عیار 67.2 درصد از آنگلوامریکن وارد خواهیم کرد. ما این سنگ آهن را در کارخانه خود در مانگلور به گندله تبدیل خواهیم کرد و سپس آن را به ایران صادر خواهیم کرد.

برای صادرات گندله به ایران، KIOCL در حال مذاکرات نهایی با ایمیدرو است. این شرکت قصد دارد سالانه یک میلیون تن گندله با گرید بالا موردنیاز برای واحدهای احیای مستقیم به ایران صادر کند.

کارخانه‌ گندله‌سازی KIOCL در مانگلور در خلیج کارناتاکا دارای ظرفیت تولید سالانه 3.5 میلیون تن است.

براساس اطلاعات منتشر شده برای KIOCL، قیمت تمام شده تولید (با احتساب هزینه حمل، بیمه و ...) هر تن گندله حدود 65 دلار در می‌آید، در حالی که قیمت فروش هر تن گندله این شرکت 99 دلار تخمین زده می‌شود.

گفت‌وگو از محمدجواد به‌آبادی
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا