پيتر ماركوس تحليلگر برجسته فولاد جهان:

شركت فولاد مباركه اصفهان ستاره نوظهور فولاد جهان

شركت فولاد مباركه اصفهان ستاره نوظهور فولاد جهان

گروه صنایع معدنی >فولاد - پيتر مارکوس يکي از بزرگ ترين کارشناسان و تحليلگران صنعت فولاد جهان پس از بازديد سال گذشته از شرکت هاي بزرگ فولادسازي و سنگ آهني ايران در گزارش تفضيلي در يکي از بزرگ ترين انجمن هاي فولادي جهان (World Steel Dynamics ) نظرها و تحليل هاي خود را از صنعت فولاد ايران منتشر نمود که در ادامه بخش هاي مهم اين گزارش را مرور مي کنيم.

به گزارش ماین نیوز، مارکوس، در تحليل صنعت فولاد ايران چنين مي نويسد: «ايران ستاره پرفروغ بازارهاي فولاد جهان بشمار مي آيد و در اين ميان فولادمبارکه اصفهان بزرگترين فولادساز ايران و درخشان ترين ستاره در حال ظهور مي باشد.

وي در گزارش اخير خود در خصوص فولاد مبارکه اصفهان چنين اظهار داشت: شرکت فولاد مبارکه، بزرگترين فولادساز ايران که 60 درصد از سهم ورق هاي فولادي و محصولات فرعي آن را در اختيار دارد، درخشان ترين ستاره در حال ظهور محسوب خواهد شد. اين شرکت، در کنار توليدات کم هزينه اي از جمله توليد فولاد نورد شده با هزينه کمتر از 300 دلار در هر تن توليد، شرايط آن را فراهم کرده تا ظرفيتش را با سرمايه گذاري هاي کم هزينه افزايش دهد. از طرفي به دنبال آن است که جايگاه قدرتمند کنوني خود را در بازار داخلي بهبود بخشد، در اين ميان، گروه مديريتي باصلاحيت و داشتن يک مديرعامل دورانديش هم مسير آسان تري را براي آن ترسيم مي کند.

اين گزارش حاکي است مارکوس، بر اساس اطلاعاتي که در سفر خود به ايران کسب نمود، اذعان داشت: بايد با قاطعيت بگويم که صنعت فولادسازي ايران در دهه آينده يکي از «ستاره هاي در حال ظهور» جهان خواهد بود؛ آن هم در حالي که بحران اقتصادي وجود دارد و در مقابل، بسياري از فولادسازان جهان مانند چين افول خواهند کرد.
وي يادآور شد: تقويت ريال در برابر دلار، هزينه بالاي تامين مالي، کمک نکردن مستقيم دولت، کمبود آب، اتمام ذخاير سنگ آهن روباز و حرکت به سمت معادن زيرزميني، کمبود خطوط ريلي، بهره وري پايين منابع انساني و... در آينده فشار هزينه اي زيادي به فولادسازان ايران وارد مي کند، بنابراين در دهه آينده، فولادسازان ايراني با مشکلات متعددي روبرو خواهند شد.
پيتر مارکوس خاطرنشان کرد: با وجود تمام اين مشکلات، رفع تحريم ها و دستيابي اقتصاد ايران به بازار کشورهاي خارجي روزنه هاي اميدي را براي صنعت فولاد ايجاد کرده است. با اين شرايط، مخاطرات و مشکلات فولاد ايران کمتر از بسياري از رقباي خارجي خواهد بود.

کارشناس و تحليلگر بزرگ صنعت فولاد جهان گفت: در کنار رفع تحريم ها و بهبود شرايط، عوامل ديگري هم وجود دارند که فرصتي براي موفقيت صنعت فولاد ايران فراهم مي کنند. چشم انداز تقاضا براي فولاد مساعد است، زيرا دسترسي به انرژي ارزان قيمت (چه نفت و گاز و چه برق) از مزاياي صنعت فولاد مي باشد ضمن اينکه هزينه استخراج سنگ آهن از معادن ايران هم به طور نسبي پايين است و موقعيت جغرافيايي خوبي را براي صادرات دارد.
وي با اشاره به ظرفيت خوبي که براي گسترش کارخانه هاي استفاده کننده از روش احياي مستقيم وجود دارد و همچنين حمايت دولت از اين صنعت با وضع تعرفه هاي وارداتي نسبتا مناسب و موانعي براي ورود بي رويه فولادهاي رقيب به کشور را از ديگر مزاياي اين صنعت در ايران نام برد.

پيتر مارکوس در گزارش تحليلي خود، راهکارهايي براي فولادسازهاي ايراني مطرح نمود و گفت: حاشيه سود (قبل از کسر ماليات و استهلاک) فولاد مبارکه به دليل افت قيمت و تقاضا از 30 درصد به 5 درصد کاهش يافته است.
با توجه به اين کاهش سودآوري و کمک نکردن مستقيم دولت، واضح است که شرکت هاي فولادي و سنگ آهني ايران به ويژه فولاد مبارکه نياز دارند تا سرمايه ها و وام هاي خارجي بيشتري براي تقويت دارايي هاي ثابت خود جذب کنند. يکي از بهترين کارهايي که اين شرکت ها مي توانند براي رهايي از بحران و مشکلات پيش رو انجام دهند، ايجاد همکاري هاي استراتژيک با فولادسازهاي غيرايراني است. چنين کاري به ويژه از آن جهت اهميت مي يابد و دستاوردهاي زيادي نصيب بخش صنعت ايراني مي کند که دهه گذشته، زمان تحول فناورانه فولادسازي هاي جهان بوده و ايران به دليل تحريم هاي اقتصادي از اين بهبودها بي نصيب مانده است.

پيتر مارکوس در ادامه گزارش خود تصريح مي نمايد که شرکت هاي فولادي ايران در صورتي که تصميم بگيرند از وام ها و سرمايه هاي خارجي استفاده کنند، مي توانند در مقابل پرداخت 20 درصد بهره به بانک هاي داخلي (که به تازگي از 27 درصد کاهش يافته است)، بين 5 تا 10 درصد بهره سالانه پرداخت کنند. اين اتفاق، در حالي که باعث کاهش قابل توجه هزينه هاي سرمايه گذاري آنها خواهد شد، اين خطر را هم افزايش مي دهد که با نزول يکباره و احتمالي ارزش ريال، بازپرداخت وام ها با مشکل برخورد کنند. البته به همين دليل است که در حال حاضر، هنوز هم ايران را در زمره کشورهاي با ريسک بالابراي فعاليت اقتصادي طبقه بندي مي کنند.
وي در ادامه تحليلش از بازار صنعت فولاد ايران يادآور شد: در حال حاضر، ساخت و سازهاي ايران در رکود قرار دارند که دليل اصلي آن سقوط قيمت نفت است. براي خروج از اين شرايط، نياز است که هزينه هاي سرمايه گذاري در اقتصاد کشور افزايش يابد. در هر صورت و تا زماني که چنين اتفاقي نيفتد، کاهش سودآوري فولادسازهاي مختلف ايراني، جاي تعجب ندارد.

اين تحليلگر صنعت جهان با اشاره به چشم انداز و اهداف فولاد ايران تا سال 1404 گفت: بسياري از فعالان فولاد ايران معتقدند که ايران به چشم انداز 1404 ش يا 2025 م خود دست پيدا خواهد کرد. بر اساس اين چشم انداز و هدف تعيين شده، توليد فولاد ايران از 16 ميليون تن کنوني بايد به 55 ميليون تن برسد که 18 ميليون تن از آنها قرار است صادر شود. با اين حال، بازار صادراتي محصولات فولادي بسيار «رقابتي» است و کار نفوذ به اين بازار، چندان ساده نيست. به عبارت ديگر، با توجه به وضعيت بازار جهاني، شرکت هاي ايراني نخواهند توانست با اين سرعت صادرات خود را افزايش دهند. از طرفي برنامه افزايش ظرفيت فولاد به 55 ميليون تن منطقي نيست و لازمه آن رشد 13/1 درصدي توليد آن است. اين در حالي است که بالاترين ارقام رشد توليد فولاد دنيا تاکنون مربوط به هند با رقم 6/8 درصد است و براي ايران به نظر مي رسد ظرفيت چشم انداز 36 ميليون تن معقول تر باشد.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا