گزارش روز؛

نگاهی به معاملات بورس تهران در چهاردهمین روز از اردیبهشت ماه

نگاهی به معاملات بورس تهران در چهاردهمین روز از اردیبهشت ماه

در شروع بازار با معاملات مثبت و متعادل اکثر نمادهای گروه خودرویی بخصوص نمادهای خاور و ایران خودرو مواجه شدیم که هیجانات معاملات روز گذشته آنها فروکش کرده بود. اما با گذشت زمان دادوستدها، با کنترل قیمتی و رنج های منفی و فروش های پرحجم حقوقی نماد خاور، جو گروه منفی شد و در نهایت کل گروه خودرویی و کل بازار اکثرا متعادل و منفی به کار خود پایان دادند.

در شروع بازار با معاملات مثبت و متعادل اکثر نمادهای گروه خودرویی بخصوص نمادهای خاور و ایران خودرو مواجه شدیم که هیجانات معاملات روز گذشته آنها فروکش کرده بود. اما با گذشت زمان دادوستدها، با کنترل قیمتی و رنج های منفی و فروش های پرحجم حقوقی نماد خاور، جو گروه منفی شد و در نهایت کل گروه خودرویی و کل بازار اکثرا متعادل و منفی به کار خود پایان دادند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه(سنا) و به نقل از کارگزاری آبان، با توجه به نحوه معاملات و احتمال انتشار اخبار دیگری همچون افزایش سرمایه ایران خودرو در روزهای پیش رو، انتظار می رود گروه خودرویی بعد از استراحتی بسیار کوتاه مجددا با افزایش تقاضا مواجه شوند.

رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) از نهایی شدن همکاری سیتروئن و سایپا خبر داد و گفت: حدود 18 تا 24 ماه آینده تولید مشترک سیتروئن و سایپا وارد بازار ایران می شود. شرکت خنصیر به علت شناسایی سود حاصل از فروش سرمایه گذاری با تعدیل مثبت % 344 نسبت به پیش بینی قبلی مواجه شد و مبلغ 404  ریال پیش بینی سود برای سال مالی 95 اعلام کرد و با رشد حدود 9 درصدی به گردونه معاملات بازگشت.

با توجه به اینکه هیات مدیره شرکت جهت سرمایه در گردش و پرداخت بهره های بانکی نیاز به تامین نقدینگی را لازم می دانست لذا تصمیم به فروش تعداد محدودی از سهام شرکت روان فن آور نمود .این مهم در تاریخ 08/02/1395 و 12/02/95 انجام گردید که با توجه به فروش های سهم فوق، گروهی از سهامداران عمده ضمن تماس با شرکت، پیشنهاد خرید سهم نماد خفناور را به مدیریت شرکت دادند و بر اساس توافقات انجام شده این مهم در تاریخ 12/02/95 عملیاتی گردید.

در پایان معاملات امروز شاخص کل متاثر از معاملات منفی اکثرا گروه ها بخصوص نمادهای شبندر و شپنا با افت (240.96) واحدی به ارتفاع 78,044 واحدی رسید که در این میان جابجایی بلوک و معاملات دو طرف نمادهای اخابر و وبملت بیشترین تاثیر مثبت را ایجاد کرد و از ریزش بیشتر شاخص جلوگیری نمود.

معاملات مثبت و صف خرید نماد وپست در حالی ادامه یافت که سایر گروه های بانکی و سرمایه گذاری علیرغم قرار داشتن در سطوح حمایتی اکثرا منفی دنبال شدند در این میان نمادهای واتی، واتی، وصنا، وملت و وگستر از اقبال بیشتری برخوردار بودند. اولین دفتر نمایندگی ووری بانک (WOORI BANK) کره‌جنوبی در ایران با حضور معاون ارزی بانک مرکزی افتتاح شد.

این اولین حضور یک بانک کره‌ای در ایران است که در طول روابط بین دو کشور در ایران آغاز به کار می کند. این بانک بعد از برجام درخواست خود را به بانک مرکزی ایران ارائه کرد و پس از موافقت، از دیروز آغاز به کار کرد. شرکت سرمایه گذاری بهمن (سهامی عام) در نظر دارد تعداد 22،439،338 سهم معادل 03/2 درصد از سهام شرکت بورس اوراق بهادار تهران (سهامی عام) در نماد معاملاتی بورس24 را بطور یکجا و نقد با قیمت پایه هر سهم 6،900 ریال از طریق بازار پایه فرابورس ایران به فروش برساند.

گروه های پتروشیمی و پالایشگاهی اکثرا منفی بودند اما نماد ونفت با جهش قیمتی مثبت شد و نمادهای شتوکا، ساینا، شپارس، شسینا شکلر، شدوص، شلعاب و شمواد با صف خرید دنبال شدند در این میان صف خرید نماد وپترو نمایان تر بود. شرکت پتروشیمی زاگرس به علت کاهش 11 درصدی مبلغ فروش، 6 درصد افزایش بهای تمام شده، افزایش 84 درصدی هزینه های مالی با کاهش 50 درصدی سود خالص نسبت به سال 93 و پوشش 81 درصدی بودجه طی گزارش 12 ماهه منتهی به 94/12/29 مواجه شد و مبلغ 1,590 ریال سود به ازای هر سهم اعلام کرد.

شرکت ملی گاز ایران و «اس کی تلکوم» (SKTELECOM) کره جنوبی با هدف ساخت کنتور و سیستم‌های اندازه گیری هوشمند یادداشت تفاهم همکاری امضا کردند. مدیر عامل پتروشیمی لرستان با بیان اینکه خوراک طرح به میزان ۳۲۴ هزار تن در سال از محل خط لوله اتیلن غرب تامین می شود، یادآور شد: این پروژه با ۲۵۰ میلیون یورو اعتبار ارزی و ۲۳۳۰ میلیارد ریال اعتبار ریالی آماده بهره برداری شده است. محصولات طرح ۳۰۰ هزار تن در سال پلی اتیلن سبک خطی سنگین و ۳۰ هزار تن در سال بوتن وان است.

در گروه های فلزی و معدنی نماد ارفع متعادل و منفی اما نمادهای هرمز و کاما با جهش قیمتی، صف خرید و معاملاتی پرحجم در کنار نمادهای صف خرید فمرآد، فولاژ، فولای و فروس دنبال شدند در این میان نماد فلوله صف فروش بود.

در بازارهای بین المللی علیرغم ادامه افت ارزش دلار اما طبق پیش بینی اکثر محصولات فلزی و معدنی و قیمت نفت تحت تاثیر PMI چین، اکثرا منفی دنبال شدند و همگی افت قیمتی داشتند در این میان قیمت جهانی مس به دلیل انتشار رشد حدود 30 درصدی تولید مس پرو، با فشار فروش بیشتری مواجه بود و بیشترین افت را تجربه کرد که در نتیجه گروه های مرتبط امروز با عرضه های به مراتب پرحجم تری نسبت به روزهای گذشته مواجه بودند.

در پایان معاملات نماد فرآوری مواد معدنی ایران جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه به منظور تصویب صورتهای مالی متوقف شد.

بجز نمادهای لبوتان، تپمپی، لخزر، بکام، بکاب که مثبت بودند سایر نمادهای گروه های ماشین آلات، تجهیزاتی و برقی اکثرا متعادل و منفی دنبال شدند. بزرگترین کارخانه ترانسفورماتور توزیع کشور هفته آینده در استان تهران به بهره‌برداری می‌رسد. سومین شرکت بزرگ هلدینگ کره یکی از فعال ترین شرکت های این کشور در زمینه استفاده از فرصت‌های بازار ایران است و قصد دارد واردات نفت از ایران را از سر بگیرد و زیرساخت های این کشور را مدرنیزه کند.  

سخنگوی شرکت اس‌کی، سومین شرکت بزرگ هولدینگ کره‌جنوبی گفت: «رئیس گروه اس‌کی در جریان سفر خود به ایران به همراه مدیران عامل شرکت‌های تابعه از جمله اس‌کی ای اند اس، اس کی انرژی و اس کی تلکام، به دنبال انعقاد قراردادهایی در حوزه های انرژی، تجارت، بازسازی زیرساخت ها خواهد بود گروه ال اس، یک تامین کننده کابل های برق که در سطح جهانی شهرت دارد نیز گفته رئیس این گروه تمایل دارد پروژه های مربوط به زیرساخت‌های بخش برق و پروژه های ساخت و ساز را مورد بررسی قرار دهد.

در اواسط بازار افزایش تقاضا و معاملات مثبت گروه های سیمانی و ساختمانی را مشاهده کردیم در این میان نمادهای وساخت، ثرود، کرمان، سشرق و ستران از اقبال بیشتری برخوردار بودند. شرکت سیمان خزر طی گزارش 12  ماهه منتهی به 94/12/29 مبلغ (313) ریال زیان هر سهم اعلام کرد و متوقف شد این در حالی بود که شرکت پیش بینی (853) ریال زیان هر سهم برای سال مالی 94 کرده بود همچنین شرکت سیمان کارون به علت افزایش 32 درصدی مبلغ فروش با افزایش 39 درصدی نسبت به پیش بینی سال قبل مواجه شد و مبلغ 294  ریال پیش بینی سود برای سال مالی منتهی به 95/12/30 اعلام کرد.

با توجه به منفی شدن اکثر گروه ها و جو منفی بازار، گروه قندی اکثرا مثبت و پرتقاضا دنبال می شوند. شرکت شکر به علت کاهش بهای فروش شکر سفید در 6ماهه اول نسبت به قیمت مصوب، کاهش شدید بهای فروش ملاس و تفاله، کاهش دستمزد تصفیه شکرخام با تعدیل منفی19 درصدی مواجه شد و مبلغ  (145)  ریال پیش بینی زیان برای سال مالی منتهی به 95/6/31 اعلام کرد.

در پایان معاملات شرکت تولید فیبر ایران جهت برگزاری مجامع عمومی فوق العاده به منظور تصمیم گیری در خصوص اصلاح اساسنامه – عمومی عادی به طور فوق العاده به منظور انتخاب اعضای هیات مدیره و حق تقدم شرکت سیمان سپاهان با توجه به پایان مهلت پذیره نویسی متوقف شدند.

اکثر نمادهای گروه کانی های غیر فلزی معاملاتی مثبت را تجربه کردند در این میان نماد کتوکا به دلیل خبر عقد قرارداد جدید با فولاد هرمزگان از اقبال بیشتری برخوردار بود. شرک صنایع خاک چینی ایران با افزایش 7 درصدی سود خالص نسبت به سال 93 و پوشش 104 درصدی بودجه طی گزارش 12  ماهه منتهی به 94/12/29 مواجه شد و مبلغ 1,628ریال سود به ازای هر سهم اعلام کرد.

شرکت فراورده های تزریقی و دارویی ایران با افزایش 27 درصدی سود و پوشش 105 درصدی بودجه طی گزارش12 ماهه منتهی به 94/12/29 مواجه شد و مبلغ 1,539ریال سود به ازای هر سهم اعلام کرد.

پ.ن: این گزارش حاوی اطلاعات بازار سرمایه، اخبار و نظرات کارشناسان شرکت کارگزاری آبان است اما این کارگزاری و همچنین پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، هیچگونه مسولیتی در قبال انجام هرگونه معاملات با اتکا بر این گزارش  بر عهده نخواهد گرفت.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا