نگاهی به راه اندازی نخستین معاملات آتی ارز؛

"بورس کالای شيكاگو" سردمدار بازار آتی ارز در جهان

پس از فروپاشي نظام ارزي برتن وودز در دنيا، افزايش بي‌ثباتي ارز‌ها فرصتي را براي معرفي قراردادهاي آتي ارز بوجود آورد. بورس کالاي شيکاگو (Chicago Mercantile Exchange (CME)) قراردادهاي آتي ارز را با معاملات مربوط به هفت نوع ارز آغاز کرد. سپس کشورهاي در حال توسعه نيز براي کاهش نوسانات بازار ارز و کنترل آسان‌تر ريسک واسطه‌گري مالي در سطح بين‌المللي به ايجاد چنين بازاري در اقتصادهاي در حال رشد خود پرداختند

بررسی ها نشان می دهد که نخستین معامله آتی ارز در بورس بازرگانی شیکاگو صورت گرفته که در این گزارش به جزییات معاملات آتی ارز در این بورس کالایی معتبر دنیا می پردازیم.

به گزارش بورس نیوز، پس از فروپاشي نظام ارزي برتن وودز در دنيا، افزايش بي‌ثباتي ارز‌ها فرصتي را براي معرفي قراردادهاي آتي ارز بوجود آورد. بورس کالاي شيکاگو (Chicago Mercantile Exchange (CME)) قراردادهاي آتي ارز را با معاملات مربوط به هفت نوع ارز آغاز کرد. سپس کشورهاي در حال توسعه نيز براي کاهش نوسانات بازار ارز و کنترل آسان‌تر ريسک واسطه‌گري مالي در سطح بين‌المللي به ايجاد چنين بازاري در اقتصادهاي در حال رشد خود پرداختند.

این گزارش حاکی است، در سال ۱۹۷۲ ميلادي بورس بازرگاني شيكاگو براي اولين بار در دنيا، معاملاتي آتي ارز را به ‌عنوان ابزاري براي پوشش ريسك ناشي از نوسان قيمت ارز راه‌اندازي کرد؛ در حال حاضر در اين بورس معاملات آتي ارز بر روي تعداد زيادي از نسبت‌هاي ارزي قابل معامله است كه مهمترين و پررونق‌ترين آن‌ها عبارتند از يورو به دلار آمريكا، دلار استراليا به دلار آمريكا، دلار كانادا به دلار آمريكا، فرانك سوئيس به دلار آمريكا، پوند بريتانيا به دلار آمريكا، ين ژاپن به دلار آمريكا، پزو مكزيك به دلار آمريكا، دلار نيوزيلند به دلار آمريكا و روبل روسيه به دلار آمريكا؛ همچنینمهمترين مشخصات قرارداد آتي يورو به دلار آمریکا در بورس بازرگاني شيكاگو ذكر شده است.

براساس آمارها، معاملات ارز در بورس بازرگاني شيكاگو در قالب يك سيستم الكترونيكي تحت عنوان «گلوبکس» (Globex) انجام مي‌شود. لازم به ذكر است كه هر چهار بورس عضو گروه بورس بازرگاني شيكاگو با استفاده از اين سيستم معامله مي‌كنند. اين سيستم معاملاتي در سال ۱۹۹۲ ميلادي به‌عنوان اولين سامانه جهاني معاملات الكترونيكي براي معاملات قراردادهاي آتي توسط بورس بازرگانی شيكاگو راه‌اندازي شد.

معامله در تالار حضوري بورس بازرگانی شیکاگو از ساعت ۷ و ۲۰ دقیقه صبح شروع می شود تا ۲ بعدازظهر ادامه دارد. معامله در سيستم الكترونيكي ( GLOBEX) نیز در روزهاي يكشنبه تا جمعه از ساعت ۵ بعد‌ از ظهر الي ساعت ۴ بعدازظهر روز بعد ادامه دارد. شایان ذکر است؛ در روزهای جمعه­ ساعت ۴ بازار بستهو ساعت ۵ روز یکشنبه هفته بعد باز می‌شود.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir


بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا