عرضه تیرآهن بال پهن پس از تحویل ریل ملی

عرضه تیرآهن بال پهن پس از تحویل ریل ملی
همین چند روز پیش بود که در نشست خبری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن ایران با اصحاب رسانه محسن پورسید آقایی، از تحقق نیافتن وعده ذوب‌آهن در تحویل ریل ملی در آذر ۹۴ انتقاد کرد و گفت تا زمانی که تولید داخل راه‌اندازی نشده باشد


راه‌آهن چاره‌ای جز تامین ریل از خارج کشور ندارد و شرکت ذوب‌آهن اصفهان هر زمان بتواند ریل تولید کند راه‌آهن حاضر به کاهش واردات و خرید از این شرکت است درحالی که تاکنون این کارخانه به وعده‌های خود مبنی بر توافق امضا شده در سال ۹۳ بین وزیر راه و شهرسازی، وزیر صنعت، معدن و تجارت و وزیر کار که بر اساس آن مقرر شده بود در آذر ۹۴ نخستین محموله از ریل ملی تحویل داده شود عمل نکرده است. آنطور که پورسیدآقایی گفته است شرکت ذوب‌آهن همچنان تاریخ مشخصی را به‌عنوان زمان تحویل ریل ملی اعلام نمی‌کند. صحبت‌های معاون وزیر راه و شهرسازی درحالی مطرح می‌شود که محمدرضاکجباف، مدیر روابط عمومی ذوب‌آهن اصفهان زمان عرضه ریل ملی به بازار را خرداد‌ سال جاری اعلام کرده و می‌گوید تاکنون در خبرهای مختلف‌ زمان دقیق عرضه ریل اعلام شده است.

رشد ۱۴ درصد پروژه ریل ملی در ۲ ماه اخیر

مدیر روابط عمومی شرکت ذوب‌آهن اصفهان اظهار کرد: پروژه تولید ریل ملی به میزان ۹۷/۵ درصد پیشرفت داشته و در خردادماه عرضه خواهیم داشت. محمدرضا کجباف تصریح کرد: این مطلب درست است که ما در اجرای این پروژه تاخیر داشته‌ایم اما این تاخیر به‌دلیل وجود مشکلات نقدینگی در شرکت ذوب‌آهن اصفهان است زیرا از نظر تامین بودجه با مشکل مواجه شدیم. 

کجباف با بیان اینکه در دو ماه گذشته تاکنون نزدیک به ۱۴درصد رشد پیشرفت فیزیکی پروژه داشته‌ایم، گفت: بحث واردات ریل از سال گذشته تاکنون به‌طور مرتب از سوی راه‌آهن پیگیری می‌شود و از گوشه و کنار شنیده‌ایم که مجوز واردات ریل داده شده اما در جریان زمان واردات ریل، مبلغ آن و اینکه در چه زمانی ریل وارد شده، نیستیم. مدیر روابط عمومی شرکت ذوب‌آهن اصفهان ادامه داد: قرار براین بوده که شرکت راه‌آهن ریل ملی را پیش خرید کند که هنوز این امر تحقق پیدا نکرده اما ذوب‌آهن اصفهان آمادگی فروش ریل ملی به راه‌آهن و علاوه بر آن شبکه ریلی متروی کشور را نیز دارد. 
وی افزود: پروژه ریلی ما دومنظوره است یعنی هم پروژه ریل و هم پروژه تولید تیرآهن بال پهن را در دست داریم که تولید این تیرآهن به دلیل ایجاد ایمنی و مقاومت بالا بسیار بااهمیت است که البته این موضوع نیز چندماه پس از پروژه ریل ملی به بهره‌برداری خواهد رسید.

فروش ۱۰۰هزار تنی ریل به ذوب‌آهن 

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان نیز از فروش ۱۰۰هزار تن ریل به وسیله این شرکت به راه‌آهن جمهوری اسلامی تا پایان سال جاری خبر داده و گفته در حال حاضر پیشرفت فیزیکی پروژه ریل ملی به ۹۷/۵درصد رسیده است. احمد صادقی گفته، نصب تجهیزات پروژه تولید ریل ملی در اواخر سال گذشته به پایان رسیده و در حال حاضر در مرحله پیش راه‌اندازی قرار داریم و بر این اساس تا خردادماه، ریل قابل عرضه تولید خواهد شد. به گزارش تسنیم، مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان توان نصب شده تجهیزات در این پروژه را ۴۰۰هزار تن در سال اعلام کرده و گفته، با توجه به پیش‌بینی ما از میزان نیاز ریل در شرکت راه‌آهن که در بهترین حالت سالانه حدود ۱۵۰هزار تن است، شرکت ذوب‌آهن اصفهان نیز در هر سال به همین میزان تولید خواهد داشت و در امسال نیز به‌عنوان نخستین سال بهره‌برداری برنامه‌ریزی برای تولید ۱۰۰هزار تن ریل انجام شده است. صادقی با اشاره به مشکلات صنعت فولاد کشور گفته است با توجه به اینکه رکود در صنعت ساختمان همچنان ادامه دارد بنابراین شاهد رونق صنعت فولاد نیستیم و در چنین شرایطی ذوب‌آهن اصفهان سعی دارد هماهنگ با سایر تولید‌کنندگان کشور عمل کند تا شاهد رکود بیشتر نباشیم.

وی به برنامه ذوب‌آهن اصفهان برای صادرات یک‌میلیون تنی در امسال اشاره کرده و گفته، با توجه به رکود داخلی در صنعت فولاد، صادرات را به‌عنوان یکی از اولویت‌های اصلی خود مد نظر داریم که با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی محصولات فولادی، هم‌اکنون فرصت خوبی برای توسعه صادرات فولاد فراهم شده است. اظهارات مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان درباره فروش ۱۰۰ هزار تنی ریل به شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در حالی مطرح می‌شود که در تازه‌ترین خبرها معاون فنی و زیر‌بنایی شرکت راه‌آهن از توافق با شرکت ذوب‌آهن اصفهان به منظور خرید ۴۰ هزار تن ریل در چارچوب حمایت از تولید داخل خبر داده است. سعید محمدزاده گفته است براساس توافق باشرکت ذوب‌آهن اصفهان ۴۰هزار تن ریل « u۳۳ » به ارزش هر تن ۶۰ یورو خریداری می‌شود.

پیشرفت فیزیکی پروژه ریل ملی

علاوه بر اظهارات مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان، معاون برنامه‌ریزی و توسعه این شرکت نیز درباره آخرین مراحل پیشرفت پروژه ریل ملی در این شرکت گفته، در حال حاضر پیشرفت فیزیکی این پروژه به مرز ۹۷/۵درصد رسیده و در حال عبور از مرحله پیش راه‌اندازی در این پروژه هستیم. بنابراظهارات منصور یزدی‌زاده، هم‌اکنون با حضور کارشناسان خارجی تمام آزمایش‌های لازم روی خط انجام شده و امیدواریم تولید اولیه ریل در خرداد ماه انجام و ریل‌های تولیدی به بازار عرضه شود. یزدی‌زاده درباره میزان توانمندی و بهره‌برداری از امکانات داخلی در این پروژه نیز گفته، با توجه به شرایط تحریم ظالمانه در سال‌های اخیر همکاران ما با جدیت و تلاش خود توانسته‌اند در این پروژه ۴۰درصد ساخت داخل داشته باشند. به گفته معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ذوب‌آهن اصفهان، نوع محصولات ما براساس نیاز کشور و بر اساس استانداردهای جهانی و اروپا شامل ریل UIC۶۰ برای مصرف در خطوط سراسری راه‌آهن و ریل UIC۵۴ برای استفاده در خطوط مترو طراحی شده است. یزدی زاده بودجه طرح یادشده را ۲هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت تاکنون هزار و۸۰۰میلیارد ریال از این بودجه جذب شده و امیدواریم که غیراز مبالغ تعیین شده برای حسن انجام کار پیمانکاران داخلی و خارجی که نزد ذوب‌آهن نگه داشته شده مبلغ نهایی پروژه همین هزار و۸۰۰ میلیارد ریال باشد.

منبع:گسترش صمت

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا