معاون ایران خودرو اعلام کرد:

3 عامل کاهش تولیدات ایران خودرو/ برنامه تولید ۵ خودرو جدید/ یک تکذیبه

3 عامل کاهش تولیدات ایران خودرو/ برنامه تولید ۵ خودرو جدید/ یک تکذیبه

معاون ایران خودرو با اعلام نقش 3 عامل در کاهش تولیدات از برنامه ورود 5 خودروی جدید در سال آینده و یک تکذیبه در رابطه با پژو خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، مجتبی استادرحیمی با حضور در شبکه خبر سیما، درباره اوضاع کنونی تولید خودرو در کشور به 4 مؤلفه اصلی کیفیت، تولید و انجام تعهدات ، هزینه ها و توسعه در ارزیابی این مسئله اشاره و اضافه کرد:صنایع فولاد، آلیاژها، ورق، آلومینیوم، رنگ و مواد وابسته، پلیمرها، بنزین، انواع روغن، الکترونیک، شیشه، تایر و لاستیک، پلاستیک، نساجی، صندلی، ریخته گری، چراغ ها و 60 صنعت دیگر از صنایعی مرتبط با صنعت خودرو هستند کهباید همگن باشند و صنعت خودرو را تغذیه کنند.

وی ادامه داد: درحالی این رشد وابسته به فضای صنعتی کشور است که عواملی مانند فناوری دانش فنی و سخت افزار بر این فضا تأثیر می گذارد. همچنین سیاست های بانکی و حمایت بانک ها از این صنایع و میزان نقدینگی بر صنعت خودرو تأثیر می گذارد. منابع انسانی و مهارت ها و قوانین حاکم بر صنایع خودروسازی و اخلاق حرفه ای و فرهنگ کیفی حاکم بر جامعه از دیگر عوامل مؤثر بر صنعت خودرو است.

استادرحیمی افزود: استانداردها و سختگیرها هم بر روی صنعت خودرو تأثیر می گذارد اما نکته مهم این است که آیا همه عوامل با این استانداردها رشد می کند؟ صنایع پتروشیمی، فولاد و آلیاژ تا چه اندازه می توانند هم گام با توسعه صنعت خودرو پیش بروند؟ بنابراین محصول تولیدی صنایع خودروسازی حاصل فعالیت های همه عوامل فوق است.

آمار تولید و سه دلیل برای کاهش 14 درصدی

معاون کیفیت ایران خودرو در بخش دیگری به آمار سال گذشته و جاری اشاره کرد و گفت: سال گذشته به رغم تحریم ها بیش از 600 هزار دستگاه خودرو تولید شد. در سال جاری هم حدود 283 هزار خودرو تولید شده که نسبت به برنامه پیش بینی شده حدود 14 درصد انحراف منفی دارد.

استادرحیمی درباره دلایل کاهش تولید توضیح داد: نخستین علت مربوط به مشکلات کیفی موجود در شبکه خدمات پس از فروش بود که با اعمال سخت گیری هایی بر کیفیت قطعات، صلاحیت تعدادی از سازنده ها باطل و از ورود قطعات کم کیفیت جلوگیری شد.

وی ادامه داد: عامل دوم تطبیق عرضه و تقاضا بود. بطوریکه طی 2 تا 3 ماه اخیر با توجه به کاهش تقاضا و با هدف جلوگیری از اضافه نشدن خودروهای کف پارکینگ اضافه و خواب سرمایه ، اقدام به کاهش تولید شد اما امید است تا ماه های آخر سال جبران شود.

این معاون ایران خودرو افزود: عامل مهم دیگر که بسیار مهم بود و از سال 93 برای نخستین بار رخ داد ناشی از جلوگیری تولید خودرو با کسری قطعات بود. به طوریکه در انتهای سال 92 حدود 35 هزار دستگاه خودرو با کسری داشتیم که به علل مختلف ازجمله کسری سپر، چراغ، کسری ای سی یو نمی توانستیم این خودروها را تحویل مشتری دهیم. اما با صدور دستور اکیدی که از سال گذشته اجرا شد ، حق تولید خودرو با کسری را نداریم.

تکذیب افشاگری مدیر پژو و مطالبه خسارت

استاد رحیمی در بخش دیگری با اشاره به اینکه تحریم ها فرصتی بود برای برخی از قطعه سازان و خودروسازها تا بتوانند توانایی های خود را ثابت کنند، افزود: سال گذشته و به رغم تحریم ها و بدون وارد کردن حتی یک قطعه 600 هزار دستگاه خودرو تولید شد. اکنون هم اوضاع فرقی نکرده اما امیدواری ها و دلگرمی ها زیاد شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که ماجرای شرکت پژوی فرانسه که حتی تهدید به افشاگری کرده بود چه بود؟ گفت: این افشاگری را مدیر منطقه ای این شرکت در خاورمیانه تکذیب کرد. خودمان هم نمی دانیم موضوع افشاگری چیست؟

وی ادامه داد: شرکت پژو در سال 91 به صورت یک طرفه همه صادرات قطعه به ایران را قطع کرد یعنی شوک بسیار بزرگ و سنگینی به ایران خودرو وارد شد. اگرچه این موضوع تبعاتی داشت اما شوک بزرگی به صنعت وارد شده که باید پاسخ این خسارت داده شود. از آن طرف هم این شرکت ادعاهایی دارد که باید در محافل حقوقی درباره آن بحث و تصمیم گیری شود.

برنامه ورود 5 خودروی جدید در سال آینده

استادرحیمی درباره تولید محصولات جدید گفت: تولید برخی محصولات جدید از جمله وانت اریسان در سایت تبریز آغاز شده و در سال جاری به تولید رسیده است. برای موتور توربوشارژ هم امیدواریم تا چند ماه آینده به مرحله تولید انبوه برسد که روی سمند نصب و به عنوان خودروی جدید وارد بازار می شود.

وی ادامه داد: خودروهایی مانند 409، x502، x301، 208 و 2008 هم به احتمال زیاد در سال 95 وارد بازار می شوند.

استادرحیمی با بیان اینکه زمانی کیفیت ، مطلوب است که مشتری مراجعه به شبکه برای رفع مشکلات کیفی نداشته باشد، ادامه داد: برای این منظور در نخستین گام بر روی محصولات رانا طرح هایی را تعریف کردیم که تا 10 هزار کیلومتر نخست، رانا مراجعه به تعمیرات و شبکه خدمات پس از فروش نداشته باشد. امیدواریم این طرح در اسفند نهایی شود. همچنین میزان گارانتی خودروی رانا و دیگر خودروها را افزایش می دهیم تا به زمان و کیلومتر بالاتری برسانیم.

انتهای پیام

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا