احرامیان:

طرح‌های فولادی شبه‌دولتی‌ها توجیه اقتصادی ندارد

طرح‌های فولادی شبه‌دولتی‌ها توجیه اقتصادی ندارد

گروه صنایع معدنی >فولاد - باور و تصور غلطی در دهه شصت و هفتاد شمسی، درباره فولاد بر این مبنا که باید در انحصار دولت یا گروه های بزرگ باشد وجود داشت اما تجربه ثابت کرد که این یک ادعای واهی است و بخش خصوصی می تواند در عرصه فولاد بطور مستمر و موثر فعالیت کند.

به گزارش ماین نیوز، کارخانجات فولاد در حوزه صنایع پایین دستی، یکی از امیدهای ایران برای جذب سرمایه است. شرکت های شبه دولتی در دوسال گذشته تلاش کردند در صنعت فولاد بیشتر فعالیت کنند.شاید به نظر برسد فولاد، از جمله صنایعی است که بخش خصوصی واقعی، نمی تواند در آن فعالیت موثر داشته باشد و نیاز به سرمایه زیاد بخش های دولتی و شبه دولتی در این حوزه داریم.

بهادر احرامیان، مدیرعامل فولاد یزد گفت: فولاد واقعا حوزه ای نیست که تنها دولت و شبه دولتی ها در آن فعالیت کنند. صنعت فولاد مثل هر رشته دیگر صنعتی است. باور و تصور غلطی در دهه شصت و هفتاد شمسی، درباره فولاد بر این مبنا که باید در انحصار دولت یا گروه های بزرگ باشد وجود داشت اما تجربه ثابت کرد که این یک ادعای واهی است و بخش خصوصی می تواند در عرصه فولاد بطور مستمر و موثر فعالیت کند.

مدیرعامل فولاد یزد گفت: در عرصه فولاد، بخش خصوصی و شبه دولتی حضور دارند اما بخش عمومی به اصطلاح از روند و وضعیت روز صنعت فولاد دور است. بسیاری از طرح های بخش عمومی در حوزه فولاد توجیه اقتصادی ندارد اما بخش خصوصی، از همان ابتدای کار، به دنبال تحقق این هدف است و این باعث شده در بحث فولاد موفق تر عمل کنیم.

احرامیان با اشاره به اینکه شرکت های شبه دولتی بدون در نظر گرفتن اهداف اقتصادی، ارقام کلانی را بر پروژه هایی که از ابتدا مشخص است توجیه اقتصادی ندارد سرمایه گذاری می کنند گفت: می توان فهمید که بسیاری از طرح ها در بخش عمومی پشتوانه کارشناسی دقیقی ندارند اما ادامه پیدا می کنند. در میانه راه این پروژه ها به مشکل می خورند اما باز با اصرار و تا انتها بدون اینکه تغییری برای بهبودطرح انجام دهند ادامه پیدا می کند و سرمایه تلف می شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: فکر می کنم مشکل اصلی در عدم بازدهی بخش عمومی در حوزه فولاد به روش تصمیم گیری در سازمان ها برمی گردد. سازمان های شبه دولتی هم با دولتی ها در این مسئله تفاوت چندانی ندارند. نظارت و کار کارشناسی در این سازمان ها بسیار کم است و نظام پاسخگویی در آن ها به سازمان های دولتی شباهت دارد. بنابراین به همان نتیجه ای می رسند که دولتی ها می رسیدند.

احرامیان با تاکید براینکه ساختارها در صنعت فولاد تغییر کردهگفت: گسل ها جابه جا شده و روندی که در پیش داریم بازبینی در طرح ها رسیده است. بهتر است مسئولان شجاعت داشته باشند و تصمیمات سخت بگیرند. مسئولان در زمان اوج رونق صنعت فولاد مسائلی را طراحی و پیش بینی کرده بودند. الان وقت آن رسیده که طرح ها را بازبینی و طبق شرایط روز تنظیم کنند.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا