گزارش روز؛

جهت گیری معکوس در گروه خودرویی ها

جهت گیری معکوس در گروه خودرویی ها

امروز در گروه خودرویی برخلاف معاملات معمول این گروه، نمادها در مسیر معکوس هم حرکت کردند به طوریکه صف خرید نمادهای خاور ، خودرو ، خمحور ، خاهن ، خگستر و خفنر بر میز معاملاتی این نمادها پابرجا ماند، نمادهای خزامیا، خفناور، خعتبار، خکاوه، خنصیر، خساپا، خپارس و خریخت با کاهش قیمت و تشکیل صف فروش بکار خود پایان دادند. .

 

 

هفته جاری را در حالی آغاز کردیم که مقداری از جو روانی منفی بازار کاسته شده و انتخابات دور دوم مجلس نیز برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) و به نقل از کارگزاری مهرآفرین، همچنین موضوعی که بازار سهام مدتی بود نگرانی هایی از بابت آن به ویژه برای شرکت هایی که، در سال جاری قصد افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی های خود را داشتند و طبق استانداردهای حسابداری بایستی برای دارایی های تجدید ارزیابی شده خود مالیات بپردازند این در حالی است که تا سال گذشته این موضوع معاف از مالیات بود. بی شک یکی از تاثیر گذار ترین اخبار بازار امروز خبر افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها و معافیت مالیاتی آن برای شرکت ها است این موضوع در حالی مورد ابهام بود که پاسخ چند روز گذشته رییس سازمان امور مالیاتی خطاب به رییس سازمان بورس و اوراق بهادار این ابهامات را مرتفع کرد.

در گروه رایانه نیز تنها نماد های مثبت دو نماد مفاخر و سیستم بود در حالی که بقیه نمادها با کاهش قیمت متوقف شدند.

گروه خدمات فنی مهندسی در این گروه نماد رمپنا علی رغم خبر بازدید رئیس جمهور و وزیر نیرو از یکی از کارخانجات شرکت مپنا و  بررسی توانمندی این شرکت در ساخت پره‌های توربین بادی ، معاملات بازار این نماد کم رمق پشت سر گذاشته شد و در نهایت با نزول قیمتی کمی به کار خود پایان داد. همچنین نماد رتکو در این گروه نیز با کاهش قیمت بکار خود پایان داد.
 

گروه بانک ها و موسسات اعتباری که می توان به جرات نام قرمز پوش ترین گروه را به آن اختصاص داد بطوریکه همه نمادهای این گروه با کاهش قیمت و در نتیجه نزول شاخص این صنعت روبرو شدند. در این گروه هیچ نمادی با صف فروش بکار خود پایان نداد ولی تمامی نماد ها با کاهش قیمت متوقف شدند.

درگروه شیمیایی معاملات بصورت متعادل و منفی پشت سر گذاشته شد در این گروه نماد های شپارس و شتوکا تنها نماد های صف خرید در این گروه بودند.در این گروه شپترو، شیراز، فارس، شلعاب با بیشترین کاهش بکار خود پایان دادند.

در گروه های فلزات اساسی و ماشین آلات و دستگاه‌های برقی، نمادهای ارفع، فلوله، فزرین، فولاژ و بنیرو با اقبال بیشتر با صف خرید همراه شدند. جام‌دارو که در چند روز کاری گذشته با صف خرید و رشد قیمتی همراه بود، امروز در قیمت ۲۶,۴۵۴ ریال صف فروش کوچکی تشکیل داد.
 
در گروه سرمایه گذاریها، سرمایه گذاری خوارزمی که روز چهارشنبه با رشد ۱۳ درصدی پس از حدود 7 ماه توقف، به گردونه معاملات بازگشت، در حاشیه ۱ درصد منفی، با دادوستد پر حجم 94 میلیون سهمی معاملاتش دنبال شد. صف فروش سرمایه‌گذاری‌ سایپا نیز پس از جابجایی نزدیک به 100 میلیون معامله در قیمت ۲۴۲ تومان جمع آوری شد. و در نهایت با کاهش قیمت حداکثری بکار خود پایان داد.
 

در گروه مواد و محصولات دارویی نیز شاهد دادوستد منفی در اکثر نمادهای این گروه بودیم، از معدود نمادهای سبزپوش این گروه نیز می توان به نمادهای دبالک، دکوثر، کاسپین، دلقما، دسبحا، والبر و دپارس اشاره کرد. ایران دارو که در حاشیه ۳ درصد منفی متعادل و کم حجم معامله شد، در پایان معاملات امروز جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه به منظور تصویب صورتهای مالی متوقف شد .

در گروه کاشی و سرامیک بر خلاف جو منفی در سایرگروه ها، شاهد افزایش تقاضا و معاملات مثبت در اکثر نمادهای این گروه بودیم، در این گروه نمادهای کترام، کساوه و کپارس با استقبال بیشتری همراه شد.

 

استخراج کانه های فلزی این گروه که با توجه به افزایش قیمت جهانی فلزات اساسی که متاثر از کاهش ارزش دلار آمریکا با رشد قیمتی مواجه شده بود نیز به صورت مثبت مورد معامله قرار گرفت و تنها نمادی که در این گروه با کاهش قیمت روبرو شد نماد کبافق بود.
 

در گروه فرآورده های نفتی اکثر نمادهای این گروه معاملات مثبتی را پشت سر گذاشتند . شسپا، شبهرن، شبریز  و ونفت تنها نمادهای منفی این گروه به شمار می آمدند. شاوان و شراز نسبت به دیگر نمادهای هم گروهی خود معاملات به نسبت مثبت تری را در حاشیه 5 درصد تجربه کردند. نفت ایرانول در قیمت ۸۸۹ تومان با رشد ۱ درصدی بازگشایی شد . شرانل در دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۹۴/١٢/٢٩ (حسابرسی نشده) به ازای هر سهم ۱,۵۰١ ریال سود محقق کرده ، که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۵% افت داشته است.

در گروه خودرویی صف خرید نمادهای خاور ، خودرو ، خمحور ، خاهن ، خگستر و خفنر بر میز معاملاتی این نمادها پابرجا ماند. همچنین درباره نماد خاور برخی اخبار حاکی از انجام اقدامات لازم در جهت افزایش سرمایه حدوداً 100 درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی ها تا پایان سال 94 است. که با توجه به اقدامات صورت گرفته این معافیت مالیاتی شامل حال ایران خودرو دیزل نیز خواهد شد و این شرکت می تواند از محل تجدید ارزیابی دارایی ها افزایش سرمایه دهد. نماد خرینگ بعد از بازگشایی با افزایش تقاضا و استقبال خوب خریداران با جابجایی نزدیک به 12 میلیون سهم، در قیمت ۱۳۲ تومان صف خرید حدود 2 میلیونی تشکیل داد و در نهایت با صف خرید نیز متوقف شد. در این گروه نمادهای خزامیا، خفناور، خعتبار، خکاوه، خنصیر، خساپا، خپارس و خریخت با کاهش قیمت و تشکیل صف فروش بکار خود پایان دادند.

شاخص کل بورس اوراق بهادار در پایان معاملات امروز، با ۹ واحد رشد در رقم ۷۸ هزار و ۴۱۴ واحدی جای گرفت . بیش از ۴۱% از نمادهای بورسی امروز را با افزایش قیمت پشت سر گذاشتند. حجم معاملات بورس به استثنا معاملات بلوکی به ۱۴۸۰ میلیون سهم، ارزش معاملات به ۳۳۲ میلیارد تومان و ارزش بازار به ۳۴۱ هزار میلیارد تومان رسید.

شاخص کل فرابورس در پایان معاملات امروز ، با ۱.۷ واحد افت در رقم ۸۰۰ واحدی متوقف شد . بیش از ۴۶% از نمادهای فرابورسی امروز را با افزایش قیمت پشت سر گذاشتند. حجم معاملات فرابورس به استثنا معاملات بلوکی به ۱۰۹ میلیون سهم، ارزش معاملات به ۳۶.۱ میلیارد تومان و ارزش بازار به ۵۵ هزار میلیارد تومان رسید .

بیشترین اثر مثبت بر رشد شاخص نیز توسط نمادهای کگل ، خودرو ، کچاد ، شبندر ، وامید رقم خورد ، و در مقابل نمادهای خساپا ، وبملت با افت خود مانع افت بیشتر شاخص شدند . در پایان معاملات روز جاری، سه صنعت خودرو و ساخت قطعات ، سرمایه گذاریها و فلزات اساسی به ترتیب بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند .

 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا