تاکید بخش خصوصی برضرورت رقابتی شدن بازار فولاد

تاکید بخش خصوصی برضرورت رقابتی شدن بازار فولاد

سی و پنجمین نشست کمیته ماده 76 برنامه توسعه به منظور بررسی اصلاح حقوق گمرکی و سود بازرگانی ورق‌های فولادی با حضور اعضای ثابت کمیته، جعفر سرقینی معاون معادن وزارت صمت و جمعی ازاعضای سندیکای لوله و پروفیل برگزار شد.

 

به گزارش نرخ باکس و به نقل از روابط عمومی اتاق ایران، الهام امین زاده با اشاره تصویب نامه اصلاح حقوق گمرکی در هیات وزیران گفت: افزایش تعرفه گمرکی برخی ردیف تعرفه‌های ورق‌های فولادی از 10 درصد به 20 درصد ناگهانی بوده و تصمیم گیری آن بدون حضور نماینده اتاق و تشکل ها اتخاذ شده است.
به گفته وی عدم امکان تأمین ورق‌های فولادی مورد نیاز داخل کشور موجب افزایش واردات و با بالا رفتن تعرفه‌های گمرکی واردات، افزایش قیمت تمام‌شده محصولات را به دنبال داشته است. الزام به فروش‌های اعتباری، تعطیلی واحدهای فعال در این حوزه را به همراه خواهد‌ داشت که حدوداً 120 کارخانه با ظرفیت اسمی 12 میلیون تن و ظرفیت کارکرد 4 تا 5 میلیون تن می باشند.

 


در ادامه؛ حسین سلاح ورزی با اشاره به مشکلات ناشی از افزایش تعرفه ها تاکید کرد: افزایش حقوق ورودی و سود بازرگانی ورق‌های فولادی که با بالا رفتن قیمت جهانی فولاد همراه شد، منجر به افزایش قیمت تمام‌شده محصولات تولیدی لوله و پروفیل‌های فولادی شده‌است.
وی افزود: ناکافی بودن توان تولید داخل برای تامین نیاز صنایع کشور به ورق های فولادی،حذف ارز مبادله ای برای واردات و همچنین محدودیت حجمی عرضه این محصولات در بورس کالا را، از جمله ایرادات مطروحه توسط فعالان این بخش عنوان کرد.
قائم مقام رییس دبیر خانه کمیته ماده 76 با اشاره به پیشنهاد کمیته مبتنی بر اصلاح مصوبه هیأت وزیران مبنی بر کاهش حقوق گمرکی و سود بازرگانی ورق‌های فولادی و همچنین کاهش تعرفه صادرات و واردات به 5 درصد مبتنی بر تشخیص وزارت صمت گفت: اولویت دادن به تأمین نیازهای تولیدکنندگان لوله و پروفیل‌های فولادی در داخل در مقایسه با صادرات و اخذ نظر تشکل ها در هرگونه تغییر احتمالی تعرفه ها، از جمله مواردی است که برای رفع ایرادات مطروحه پیشنهاد می شود.
ابوئی مهریزی رییس انجمن فولاد کشور ضمن انتقاد از انتشار آمار نادرست در خصوص تولید سه میلیون فولاد و صادرات بخشی از این محصولات تصریح کرد: اقدام به افزایش تعرفه های گمرکی در جهت انتفاع شرکت فولاد مبارکه صورت گرفته است و منافع ملی را در نظر ندارد.
ابوئی افزایش ناگهانی قیمت فولاد تا 65 درصد را یکی از نتایج بالا رفتن تعرفه ها عنوان کرد و افزود: متاسفانه علاوه بر امکان تامین نیاز داخل توسط فولاد مبارکه، اخذ تعرفه بالا موجب از دست دادن رقابت در بازار و کاهش صادرات این محصولات توسط بخش خصوصی می شود.
ابوئی تصریح کرد: تاکید مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی و حمایت از صادرات صنعتی با چنین اقداماتی فراهم نخواهد شد و در نقطه مقابل افزایش واردات با قیمت بالا، موجب از دست دادن بازار صادرات می شود.
وی مدعی شد با حذف عوارض گمرکی، واردات در جهت تامین نیاز داخل و ایجاد شرایط دریافت ارز مبادله ای می توان بخشی از افزایش قیمت ناشی از تعرفه ها را جبران کرد.

 


امیر حسین کاوه دبیر سندیکای لوله و پروفیل فولادی کشور گفت: ارزان فروشی فولاد مبارکه در خارج ازکشور به بهانه توسعه صادرات واحتمالا دامپینگ را برخلاف اهداف حمایت از تولید است.
وی تاکید کرد: صادرات فولاد به قیمت نابودی صنعت کشور و تعطیلی کارخانه ها تمام می شودکه بر خلاف اقتصاد مقاومتی است و افتخار محسوب نمی شود.
کاوه با انتقاد از انحصار در قیمت گذاری فولاد در کشور گفت: فولاد مبارکه بر خلاف تصور ورق های فلزی را به قیمت 250 دلار صادر،اما در داخل 490 دلار عرضه می شود.این در حالی است که قیمت جهانی 290 دلار است .
در ادامه جعفر سرقینی با رد ایرادات مطرحه مبنی بر عدم تامین نیاز داخل گفت: صنعت فولاد ظرفیت تامین داخل را دارد و تعیین قیمت پایین تر از قیمت جهانی برای صادرات را درجهت ارز آوری و چرخیدن چرخ کارخانه ها عنوان کرد.
به اعتقاد وی حذف تعرفه و حقوق گمرکی شاید فشار را از دوش تولید کنندگان لوله و پروفیل بردارد، اما در مقابل فشار بر فعالان حوزه مواد اولیه از جمله سنگ آهن را دنبال خواهد داشت.
معاون وزیر صنعت در امور معادن واردات موقت را روش مناسبی برای تامین نیاز فعالان این حوزه دانست.
در ادامه؛ شاپورمحمدی معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد، حذف 25 درصد مالیات مستقیم و 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده را در جهت حمایت از صادرات دانست و تصریح کرد: ایراد و مشکل در مقرون به صرفه بودن صادرات مواد اولیه از کشور است که پیشنهاد می شود با وضع تعرفه بر صادرات مواد خام و همچنین برابری قیمت صادراتی و داخلی، تا حد زیادی بتوان از صنایع داخلی بویژه صنایع تبدیلی فولاد حمایت کرد.
در پایان با پیشنهاد کمیته، مبنی بر بررسی این موضوع در کمیته ماده «یک» قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر از سوی اعضای حاضر موافقت شد.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا