در گفتگو با مهر اعلام شد؛

تحریم‌‌های جدید علیه صادرات پتروشیمی ایران به هند

تحریم‌‌های جدید علیه صادرات پتروشیمی ایران به هند

یک مقام مسئول با اشاره به اعمال محدودیت‌های جدید برای صادرات پتروشیمی ایران به هند، گفت: با وجود لغو تحریم‌های بین‌المللی، هند تحریم‌های جدید اقتصادی برای واردات پلیمر از ایران وضع کرده است.

با اجرای برجام هرچند محدودیت‌های تامین کشتی و پوشش بیمه‌ای محموله‌های پتروشیمی ایران کماکان پابرجا بوده و هنوز به طور کامل لغو نشده است که گزارش‌های جدید از اعمال محدودیت‌های جدید اقتصادی و تعرفه‌ای توسط دولت هند علیه برخی از محصولات پتروشیمی ایران حکایت دارد.

بر این اساس هند در اقدامی بی سابقه و همزمان با آغاز اجرای برجام، تعرفه واردات برخی از محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های پلیمری ایران را با افزایشی حدود دو برابری به بیش از ۱۳ درصد افزایش داده‌ است.

مرضیه توسلی در گفتگو با مهر با بیان اینکه هند یکی از بازارهای سنتی محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های پلیمری ایران همچون کریستال ملامین است، گفت: از ابتدای سال ۲۰۱۶ میلادی و همزمان با اجرای برجام، هند اقدام به دستکاری تعرفه واردات محصول پلیمری کریستال ملامین از ایران کرده است.

رئیس بازرگانی پتروشیمی خراسان با تاکید بر اینکه به طور متوسط سالانه حدود ۹ هزار تن از کریستال ملامین این مجتمع پتروشیمیایی به هند صادر می‌شود، تصریح کرد: با وضع نظام جدید تعرفه‌ای و اعمال محدودیت‌ها، صادرات این محصول پلیمری توسط ایران به هند فاقد توجیه اقتصادی لازم است.

این مقام مسئول با بیان اینکه تغییر تعرفه واردات کریستال ملامین توسط هند، اقدامی ناعادلانه در تجارت جهانی است، تاکید کرد: به عبارت دیگر، هند در حمایت از صنایع پتروشیمی چینی که بزرگترین تولیدکننده کریستال ملامین جهان و منطقه هستند، سیاست‌های اقتصادی «آنتی دامپینگ» را از ابتدای سال ۲۰۱۶ میلادی علیه صادرات این محصول پلیمری ایران وضع کرده اند.

وی با اشاره به مکاتبات انجام شده با اتاق بازرگانی ایران و وزارت صنعت، معدن و تجارت، تاکید کرد: هم اکنون از طریق مقامات اقتصادی و تجاری دو کشور خواستار لغو محدودیت‌های جدید علیه صادرات کریستال ملامین ایران به هند هستیم.

توسلی با بیان اینکه در صورت عدم لغو این محدودیت‌ها مجبور به جایگزین کردن سایر بازارها به جای هند برای صادرات این محصول پرطرفدار پلیمری هستیم، خاطرنشان کرد: اروپا یک بازار جدید خواهد بود و کشورهایی همچون اسپانیا و آلمان می‌توانند جایگزین بازار هند شوند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا