چیکریکچی اوغلو در گفت‌وگو با ماین نیوز مطرح کرد:

صادرات ۱۴.۵ میلیارد دلار صنعت فولاد ترکیه در ۲۰۱۵

صادرات ۱۴.۵ میلیارد دلار صنعت فولاد ترکیه در ۲۰۱۵

گروه صنایع معدنی >فولاد - قائم مقام رئیس مجمع صادرکنندگان ترکیه گفت: صادرات صنعت فولاد ترکیه در سال قبل حدود 14.5 میلیارد دلار بود و ترکیه محصولات صنعت فولاد خود را به حدود 200 کشور دنیا صادر کرد.

به گزارش خبرنگار ماین نیوز، دکتر مصطفی چیکریکچی اوغلو با اشاره به اینکه ترکیه سال قبل حدود 33 میلیون تن فولاد تولید کرد، افزود: حضور محصولات فولادی ترکیه در بازار ایران به دلیل دامپینگ شدید فولادهای چینی با مشکل زیادی مواجه شده است.

وی تاکید کرد: چین طبق قوانین کار نمی‌کند و با دور زدن قوانین به جایگاه فعلی رسیده است. بعضی از کشورها بلاخص آمریکا و مصر شروع به بررسی و تحقیقات ضددامپینگ در مورد ترکیه کرده‌اند. آنها ترکیه را متهم به فروش کالا در بازارهای خارجی به قیمت پایین‌تر از قیمت بازار داخل و تبعیض قیمت در تجارت بین‌الملل کرده‌اند در حالی که ترکیه از این اتهامات مبرا شد.

وی در عین حال ایران را کشور دوست و برادر ترکیه خواند و عنوان کرد که هر بار به ایران سفر می‌کند به هیچ‌وجه احساس غربت نمی‌کند.

خبرنگار ماین نیوز با دکتر مصطفی چیکریکچی اوغلو، قائم مقام رئیس مجمع صادرکنندگان ترکیه گفت‌وگویی انجام داده که متن آن به شرح زیر است:

در ابتدا توضیحاتی درباره انجمن صادرکنندگان فولاد ترکیه (Turkey Steel Exporter Association) بفرمایید.

انجمن صادرکنندگان فولاد ترکیه یک سازمان نیمه‌دولتی است که حدود 750 عضو تولیدکننده و صادرکننده دارد. در راس این سازمان مجمع صادرکنندگان ترکیه Turkey Exporters Assembly وجود دارد که شامل 26 بخش هست که یکی از آنها فولاد است و من قائم مقام هیات مدیره این 26 عضو است.

لطفا کمی درباره صنعت فولاد ترکیه و رقابت با کشور چین در این عرصه صحبت کنید.

ترکیه هشتمین تولیدکننده فولاد در دنیا و ششمین در اروپا است و در تولید محصولات بلند (Long) در دنیا رتبه اول را دارد. تولید فولاد ترکیه در سال 2015 در حدود 32-33 میلیون تن بوده است. در مورد رقابت با چین باید بگویم که چین طبق قوانین کار نمی‌کند و با دور زدن قوانین به جایگاه فعلی رسیده است. بعضی از کشورها بلاخص آمریکا و مصر شروع به بررسی و تحقیقات ضددامپینگ در مورد ترکیه کرده‌اند. آنها ترکیه را متهم به فروش کالا در بازارهای خارجی به قیمت پایین‌تر از قیمت بازار داخل و تبعیض قیمت در تجارت بین‌الملل کرده‌اند در حالی که ترکیه از این اتهامات مبرا شد. صنعت فولاد ترکیه بسیار مدرن و به‌روز شده است و کیفیت و قیمت محصولات آن در دنیا بسیار قابل رقابت و مناسب است. در چین تولیدکنندگان و صادرکنندگان توسط دولت مورد حمایت قرار می‌گیرند و مشوق‌هایی در اختیار آنها قرار می‌گیرد و آنها از طریق تغییر تعرفه‌ها و حقوق ورودی گمرکات نیز به نحوی منافع خود را تامین می‌‌کنند. با چنین روش‌هایی چین به راحتی توانسته از رقبای خود همچون ترکیه پیشی بگیرد و رقابت با این کشور امکان‌پذیر نیست. به دلیل قیمت‌های مناسب چین، سوددهی تولید و صادرات ترکیه کاهش پیدا کرده است. همچنین همانطور که اطلاع دارید اقتصاد جهانی و صنعت فولاد در کل دنیا در یک بحران و رکود بسر می‌برد که طبیعتا ترکیه نیز از این امر مستثنی نیست و دچار این رکود شده اما با این وجود در حال حرکت به سمت جلو هستیم. ما تقریبا نیمی از تولیدات خود را در بازارهای داخلی به فروش می‌رسانیم و بقیه را صادر می‌کنیم.

آیا رقم دقیقی از میزان صادرات فولاد ترکیه دارید؟

صادرات در سال گذشته (2015) حدود 14.5 میلیارد دلار بود و میزان محصول صادر شده چیزی در حدود 18 میلیون تن به 200 کشور به غیر از کشورهای همسایه چین بود.

آیا میزان محدود انرژی در ترکیه در هزینه‌های تولید فولاد و قیمت تمام شده این محصول تاثیرگذار بوده است؟

البته این موضوع بسیار تاثیرگذار بوده است. اکثر تاسیسات و کارخانه‌های تولیدی در ترکیه با نیروی برق کار می‌کنند و کوره‌ها برقی هستند؛ بنابراین کشور ما در این زمینه تحت فشار است. ترکیه قدم‌های مثبتی در جهت تامین انرژی‌های تجدیدپذیر و جایگزین مانند انرژی خورشید، توربین‌های بادی، انرژی آب، تامین برق از طریق انرژی اتمی و ... برداشته است.

آقای دکتر مصطفی چیکریکچی اوغلو با توجه به اینکه ما خود در ایران تولیدکنندگان مطرحی در صنعت فولاد داریم و صادرات نیز از طریق آنها و دیگر شرکت‌ها انجام می‌شود و همچنین به دلیل فاصله نزدیک به کشور شما که باعث سهولت در حمل و نقل کالا بین این دو کشور می‌شود، نظر شما در مورد چگونگی مبادلات بین ایران و ترکیه در این صنعت چیست و آینده این بازار را چگونه می‌بینید؟

قبل از هر چیز باید بگویم ایران کشور دوست و برادر ماست و سال‌های طولانی روابط حسنه بین این دو کشور ادامه داشته و خواهد داشت. مبادلات تجاری نیز بطورکلی همواره در جریان است اما برحسب زمان مقادیر متفاوتی داشته و گاه به دلایل سیاسی شاهد کاهش و یا افزایش این مبادلات بوده‌ایم. در ایران تولیدکنندگان قوی مثل فولاد مبارکه، ذوب آهن و ... وجود دارد. ایران اکنون در شرایطی مشابه آنچه ترکیه در سال‌های 1980 تجربه کرد بسر می‌برد. در حال حاضر هم فروشنده و هم خریدار فولاد است و من آینده روشنی را برای ایران پیش‌بینی می‌کنم. در حال حاضر ما امکان فروش محصولات خود به ایران را نداریم به دلیل اینکه قیمت‌های ما قابلیت رقابت با قیمت‌های چین را ندارد و این برای ایران از نظر اقتصادی توجیه‌پذیر نیست که از ما خرید کند، گرچه گاهی مبادلات محدودی با شهرهای مرزی ایران مثل تبریز داشته‌ایم. من به شخصه ایران را خیلی دوست دارم. اهل کایسری هستم که بسیار شبیه اصفهان است و وقتی به ایران می‌آیم احساس غربت نمی‌کنم.

در مورد روابط ترکیه با دبی در حوزه فولاد نیز توضیح بفرمایید.

با دبی نیز مانند ایران روابط بسیار خوبی داریم و تجارت با آنها به خوبی پیش می‌رود. ما دومین صادرکننده فولاد به دبی هستیم.

آیا دولت ترکیه به تولیدکنندگان و صادرکنندگان فولاد کمک مالی می‌کند و آیا مشوق‌هایی در این زمینه نظر گرفته شده است؟

خیر، دولت هیچگونه کمکی به ما نمی‌کند. حتی در واردات مواد خام موردنیاز ما نیز با مالیات و دیگر هزینه‌ها سهمی برای خود در نظر می‌گیرد. همچنین توافق‌نامه‌ای با کشورهای اروپایی در زمینه زغال سنگ و فولاد صورت گرفته که دولت استفاده از هرگونه تسهیلات دولتی و مشوق‌ها را به دلیل این توافق ممنوع اعلام کرده است

گفت‌وگو از علیرضا جعفری نژاد
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا