تورم ۵ درصدی، تورم ۷۲۰ درصدی

تورم ۵ درصدی، تورم ۷۲۰ درصدی

آیا رییس‌جمهور ونزوئلا حاضر است غرور کاذب بین‌المللی خود را کنار گذاشته و از یکی از ۱۰۸ کشور دارای تورم زیر ۵٪ برای کنترل تورم خانمان‌سوز خود مشاوره بگیرد؟

 

تکنولوژی جهانی کنترل تورم:
امسال در رکوردی تاریخی، ۱۰۸ کشور دنیا تورم زیر ۵٪ خواهند داشت (منبع: World Economic Outlook)
اجماع اقتصاددانان:
امروزه، اکثریت قاطع اقتصاددانان، تورم بالای سالانه ۵٪ را جزو مهم‌ترین عوامل بی‌ثباتی اقتصادی، نتیجتا کاهش سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت اشتغال‌زا، متعاقبا لطمه به اشتغال، و در نتیجه لطمات خردکننده به فقرا به حساب می‌آورند.
- تورم ونزوئلا در سال جاری ۷۲۰٪ پیش‌بینی می‌شود، یعنی دومین نرخ تورم بالای ثبت‌شده در جهان در ۲۰ سال اخیر (منبع: صندوق بین‌المللی پول)
چگونه این تراژدی رخ داد؟
- ۲ دهه است دولت ونزوئلا برنامه‌های متعددی را با شعار ظاهری فقرزدایی اجرا کرده، برنامه‌هایی عموما «غیرکارشناسی» که با «فساد» و «حیف‌ومیل» زیادی هم همراه بوده‌اند.
هزینه این برنامه‌ها از کجا تامین شده؟
- منبع مالی اکثریت این برنامه‌ها، «بودجه سیاه» (فروش بی‌رویه نفت و پیش‌خور کردن حق نسل‌های بعد) و «مالیات تورمی» (چاپ اسکناس) بوده است، نه «بودجه سفید» (دریافت مالیات یک‌نواخت از همه صاحبان کسب‌وکار)
عاقبت یک اقتصاد «غیرمقاوم» در برابر سقوط نفت:
- هم‌زمان با سقوط قیمت نفت، دولت ونزوئلا بخش عمده درآمد خود را از دست داد. در سیستم اقتصادی‌ای که دیگر نمی‌توانست ضعف کارشناسی خود را در زیر درآمد سرشار نفتی بپوشاند، در غیاب ذخیره ارزی، و در غیاب یک سیستم شفاف دریافت مالیات، این کشور مجبور شد هزینه انبوه برنامه‌های فوق را، با چاپ اسکناس تامین کند.
- چاپ انبوه اسکناس، تورمی تاریخی را در این کشور رقم زده، تورمی که با فرار سریع سرمایه‌ها از این کشور همراه بوده و خرد‌کننده‌ترین لطمات را بر فقیرترین ونزوئلایی‌ها وارد خواهد کرد...
آیا رییس‌جمهور ونزوئلا حاضر است غرور کاذب بین‌المللی خود را کنار گذاشته و از یکی از ۱۰۸ کشور دارای تورم زیر ۵٪ برای کنترل تورم خانمان‌سوز خود مشاوره بگیرد؟

 


 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا