كارخانه های لبنی سیستان و بلوچستان در استانه تعطیلی

كارخانه های لبنی سیستان و بلوچستان در استانه تعطیلی

زاهدان- ایرنا- پس از خشك شدن هامون اینك با وجود بازارهای بزرگ مصرف همچون افغانستان و پاكستان در جوار مرزهای سیستان و بلوچستان، كارخانجات لبنی این استان نیز در استانه تعطیلی قرار دارد.

سیستان و بلوچستان در كنار تمام ظرفیت های خود یك ویژگی بی بدیل یعنی قرار گرفتن در جوار دو كشور افغانستان و پاكستان را دارد كه خواستار بسیاری از محصولات و خدمات هستند اما به دلیل برخی محرومیت ها بسیاری از واحد های تولیدی این استان در حال ورشكستگی هستند .
رئیس انجمن صنفی كارفرمایان صنعت شیر سیستان و بلوچستان و رئیس كارخانه شیر سیوستان در شمال سیستان و بلوچستان به خبرنگار ایرنا گفت: پس از هدفمندی یارانه ها و قانون مالیات بر صادرات در دولت قبل، كل كارخانه های شیر سیستان و بلوچستان روندی نزولی را طی كردند و هم اینك در آستانه ورشكستگی قرار دارند.
نعمت الله پودینه ادامه داد: هشت كارخانه شیر در این استان وجود دارد كه در زمان اوج فعالیت خود حدود 700 نفر كارگر داشته اند.
وی خاطرنشان كرد: گرچه صادرات كارخانه های شیر بسیار خوب بود اما دولت قبل با طرح مالیات صادرات سبب شد تا این كارخانه ها بازار صادرات را از دست بدهند و پس از اینكه دولت تدبیر و امید این مالیات را حذف كرد به دلیل به روز نبودن سیستم فراوری شیر و تولید نكردن سبد كامل لبنی، امكان بازپس گرفتن بازار صادرات خود را نداشتند.
وی ادامه داد: كارخانجات شیر استان برای دریافت وام به منظور به روز رسانی سیستم به بانك ها معرفی شدند اما از آنجائی كه برای این كار وثیقه های سنگین مورد نیاز است نتوانستند تسهیلات مورد نظر را دریافت كنند.
وی بیان كرد: نباید قوانین مربوط به كارخانجات سایر استانها را برای واحدهای سیستان و بلوچستان نیز اعمال كرد زیرا در این استان به دلیل نبود گاز هزینه سوخت مصرفی چندین برابر گرانتر است.
پودینه اظهار داشت: همچنین در این استان به دلیل پراكنده بودن جمعیت هزینه های جانبی بسیاری برای كارخانجات شیر وجود دارد.
رئیس انجمن صنفی كارفرمایان صنعت شیر سیستان و بلوچستان اظهار داشت: با به روز رسانی سامانه ها می توان شیر استریل تولید كرد كه مورد نیاز مدارس استان است و هم اینك از سایر شهرستانها خریداری می شود.
وی ادامه داد: همچنین پس از به روز رسانی سامانه و تولید تمام مواد لبنی می توان صادرات به افغانستان را از سر گرفت و این امر برگشت سرمایه را تضمین می كند.
وی افزود: با توجه به اینكه سیستان و بلوچستان بیشترین آمار سوء تغذیه را دارد دولت باید یارانه شیر را در این استان در نظر گیرد تا از یكسو مردم توان خرید فراورده های لبنی را داشته باشند و از سوی دیگر كارخانجات استان مجددا رونق گیرند.
پودینه گفت: یكی دیگر از مشكلات كارخانجات شیر استان هزینه سنگین بیمه تامین اجتماعی برای كارگران است و در صورتی كه دولت حق كارفرما را در مناطق محروم در نظر نگیرد كارخانه ها می توانند نیروی بیشتری را بكار گیرند.

**از صادرات یك میلیون دلاری تا فعالیت 10 درصدی
رئیس انجمن صنفی كارفرمایان صنعت شیر سیستان و بلوچستان با اشاره به فعالیت تنها كارخانه شیر در منطقه سیستان تصریح كرد: این كارخانه در سال 88 بیش از یك میلیون دلار و در سال 89 حدود 600 هزار دلار به افغانستان صادرات محصولات لبنی داشته و در این دو سال صادر كننده نمونه كشوری معرفی شد.
وی افزود: این كارخانه تا پیش از این 80 كارگر داشته اما اینك به دلیل به روز نبودن سیستم و هزینه های سنگین تنها هشت كارگر در آن فعالیت دارند و از 10 درصد ظرفیت خود استفاده می كند.
وی ادامه داد: با برداشتن یارانه شیر در ابتدا 40 تن بازار خرید شیر توسط دولت را از دست دادیم و پس از آن نیز بازار صادرات از دست رفت.
وی تصریح كرد: كارخانه شیر سیوستان تنها كارخانه فعال در شهرستان زهك محسوب می شود كه با شرایط بد خود اینك بیش از چهار هزار خانوار با آن همكاری داشته و شیر خود را به آن می فروشند اما اینك به دلیل فشار های مالی در حال تعطیلی است.
رئیس انجمن صنفی كارفرمایان صنعت شیر سیستان و بلوچستان خاطرنشان كرد: در زمان اوج فعالیت كارخانه شیر در سیستان تنها 10 هزار خانوار به طور مستقیم در سیستم فروش شیر عضو بودند و این امر سبب ماندگاری آنها در منطقه شده بود.
پودینه بیان كرد: مشكل تامین شیر در سیستان وجود ندارد و در صورت مهیا بودن شرایط مالی می توان تا 50 تن شیر را بصورت روزانه از سطح منطقه جمع آوری كرد اما مشكل اصلی بازار فروش و پرداخت پول دامداران است.
وی از مسئولان دست اندركار درخواست كرد برای حل مشكلات واحدهای تولیدی به ویژه واحدهای لبنی یاریگر كارفرمایان و كارگران باشند.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا