نعمت زاده: شمار شاغلان صنعت ومعدن كشور نزدیك به 4.5 میلیون نفر است

نعمت زاده: شمار شاغلان صنعت ومعدن كشور نزدیك به 4.5 میلیون نفر است

تهران- ایرنا- محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در پیامی به مناسبت روزجهانی ایمنی و سلامت كار، شمار شاغلان در بخش صنعت (ساخت) و معدن كشور را به ترتیب بیش از سه میلیون و 578 هزار نفر و 90 هزار نفر اعلام كرد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی وزارت صنعت،معدن و تجارت، نعمت زاده در آستانه روز یاد شده ( 28 آوریل، مصادف با 9 اردیبهشت ماه) دراین پیام خاطرنشان كرده است، این وزارتخانه در حوزه اختیارات قانونی خود در حذف عوامل مخاطره‌آمیز سلامت در محیط كار با سایر سازمان‌ها مشاركت موثر خواهد كرد.
وی، رشد و توسعه هر جامعه‌ای را مرهون استفاده صحیح از سرمایه‌های انسانی دانست و یكی از شاخص‌های پیشرفت و توسعه كشورها را داشتن سرمایه‌های انسانی كارا و توانمند ارزیابی كرد.
نعمت زاده در پیام خود آورده است: براساس آمار موجود تعداد شاغلین در بخش صنعت(ساخت) و معدن به ترتیب به ارقام سه میلیون و 578 هزار و 621 نفر و 90 هزار نفر رسیده است كه با توجه به میزان شاغلین كل كشور، می توان گفت 17.2 درصد جامعه شاغل كشور را تحت پوشش قرار داده است.
برابر گزارش آمار سازمان بین المللی كار در ارتباط با حوادث غیر كشنده، سالیانه بیش از 317 میلیون نفر كارگر در محیط كار دچار حادثه می­شوند كه سبب چهار روز یا بیشتر غبیت از محل كار می­شود و موجب 850 هزار جراحت در هر روز است.
نعمت زاده در پیام خود افزوده است: نهم اردیبهشت فرصت مغتنمی است تا یكبار دیگر به منظور ارتقاء و بهبود ایمنی و سلامت محیط كاری هم پیمان شویم.
وی می افزاید، شعار '‌استرس محیط كار؛ چالش همگانی' بیانگر نقش و جایگاه همه سازمان‌ها، مسئولان و كارفرمایان در كاهش عوامل آسیب‌ رسان به سلامت است.
وزیر صنعت، معدن وتجارت معتقد است، افزایش فشارهای روانی محیط كار می‌تواند چرخه اقتصادی و تولید كشور را با كاهش بهره‌وری، انگیزه كاری، افزایش نرخ حوادث و بیماری‌های شغلی روبرو سازد و انتظار می‌رود كلیه سازمان‌های تابعه و وابسته با همكاری سایر دستگاه‌ها در مسیر ایجاد محیط سالم و بدور از عوامل آسیب‌زا به منظور ارتقای سلامت نیروی انسانی اقدام كنند.
نعمت زاده در پیام خود خاطرنشان كرد، وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه اختیارات قانونی خود در حذف عوامل مخاطره‌آمیز سلامت در محیط كار با سایر سازمان‌ها مشاركت موثر خواهد كرد.
همچنین لازم است كلیه كارفرمایان واحدهای صنعتی ـ معدنی در چارچوب كاهش فشار روانی محیط كار با بهره‌مندی از روش‌های نوین علمی- پژوهشی اقدام كنند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت می افزاید، دفتر بهداشت، ایمنی، محیط زیست و انرژی (HSEE) این وزارتخانه در مسیر كاهش فشار روانی و فرهنگ‌سازی برنامه‌ریزی‌های لازم را در این بخش انجام خواهد داد.
بر اساس آخرین مطالعات و تحقیقات انجام شده توسط سازمان بین ­المللی تامین اجتماعی (ISSA) سرمایه ­گذاری در زمینه پیشگیری، ایمنی و بهداشت كار در بنگاه های اقتصادی نشان می­دهد، حداقل نرخ منافع حاصل از سرمایه­ گذاری در این زمینه برابر2.2 واحد به ازای هر واحد سرمایه­ گذاری در سال است.
منظور این است كه به ازای هر یك ریال سرمایه ­گذاری، سالیانه در زمینه پیشگیری ایمنی و بهداشت كار برای هر یك از كارگران یك بنگاه اقتصادی مبلغ حداقل 2.2 ریال بازگشت سرمایه در سال عاید شركت خواهد كرد.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا