در دیدار هیات استرالیایی با رییس هیات عامل ایمیدرو مطرح شد

تمایل استرالیا برای ورود به بخش معدن ایران

تمایل استرالیا برای ورود به بخش معدن ایران

گروه معادن - رفع تحریم‌ها و دوران پسابرجام باعث شد تا سرمایه‌گذارانی که پیش از این به دنبال فرصتی برای ورود به ایران بودند، امروز راهی ایران شده و با مسئولان مختلف دولتی دیدار کنند. بخش معدن ایران به عنوان بخشی با ظرفیت بسیار بالا مورد توجه سرمایه‌گذاران کشورهای دیگر قرار بگیرد.

به گزارش ماین نیوز، به همین دلیل پس از اجرایی شدن برجام بارها شاهد حضور هیات‌های مختلف به ایران بودیم. این بار هیاتی از کشور معدنی استرالیا به دیدار رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ( ایمیدرو) آمده تا از نزدیک با ظرفیت‌های معدنی ایران آشنا شده و بتوانند پل ارتباطی را میان بخش معدن ایران و استرالیا ایجاد کنند.

نگاهی کوتاه به کشور معدنی استرالیا

استرالیا را می‌توان در فهرست بزرگترین کشورهای معدنی جهان مشاهده کرد. کشوری که با در اختیار داشتن مواد معدنی فراوان از جمله سنگ‌آهن توانسته در ۱۰ سال اخیر بخشی از درآمد خود را به واسطه فعالیت‌های معدنی و استخراج مواد معدنی به‌دست آورد. با توجه به دراختیار داشتن ظرفیت‌های معدنی فراوان در استرالیا، این کشور عملکرد موفقی در سیاست‌های وضع شده در بخش معدن خود داشته است. به طوری که کشوری همچون ایران که در آستانه شکوفایی هر چه بیشتر ظرفیت‌های معدنی خود قرار دارد، می‌تواند از تجربه‌های معدنی این کشور برای توسعه هر چه بیشتر بخش معدن استفاده کند. از سویی دیگر استرالیا با در اختیار داشتن فناوری‌های جدید و دانش روز دنیا توانست در کاهش قیمت تمام شده به ویژه قیمت تمام شده سنگ‌آهن نیز موفق باشد.

هرچند استرالیا در بهره‌برداری از ذخایر معدنی و یافتن بازارهای هدف عملکرد بسیار خوبی داشته اما نباید این نکته را فراموش کرد که نزدیک بودن به چین می‌تواند از اصلی‌ترین دلایل موفقیت این کشور در بخش معدن باشد. استرالیا از نظر جغرافیایی فاصله اندکی با بنادر چین دارد و با تکیه بر همین مزیت توانسته، با کشتی‌های دارای فناوری قدیمی نیز به راحتی و با هزینه کمتری نسبت به سایر رقبا، محصولات معدنی خود را به بزرگترین بازار مصرفی محصولات معدنی جهان صادر کند. استرالیا را باید با برزیل مقایسه کرد که با وجود هزینه تولید بالاتر نسبت به همتای برزیلی خود (واله) می‌تواند با توجه به هزینه حمل کمتر، قدرت رقابتی را در بازار چین به‌دست آورد.

این موضوع در حالی است که برزیل از کشتی‌های فله‌بر با فناوری جدیدتر ۴۰۰ هزار تنی استفاده می‌کند و با این حال، برای حمل هر تن سنگ‌آهن باید یک دلار هزینه بیشتر در مقایسه با همتایان استرالیایی خود متحمل شود. ضمن آنکه استرالیا به دلیل استفاده از کشتی‌های کوچکتر توان پهلوگیری و تخلیه بار را در بیشتر بنادر چین دارد و به این صورت، مجبور به همکاری معدنی به وسیله یک بندر ویژه چینی نیست.

کاهش هزینه سوخت در چند سال گذشته و سقوط هزینه حمل‌ونقل دریایی در ماه‌های اخیر، این موضوع را کم‌رنگ‌تر کرده اما همچنان یک مزیت بزرگ برای استرالیاست. در کنار موقعیت جغرافیایی استرالیا از نظر نزدیکی به چین (که سایر کشورها از آن بی‌بهره هستند) و دسترسی به آب‌های آزاد (که کشورهای معدنی بزرگی مانند مغولستان و افغانستان از آن نصیبی نبرده‌اند)، بسیاری از معادن این کشور در سطح خاک قرار گرفته‌اند و فاصله اندکی تا بنادر کشور خود دارند. به همین دلیل، هزینه تولید هر تن ماده معدنی در این کشور، بسیار اندک است و به راحتی می‌تواند رقبای خود را از بازار بیرون کند.

ابراز تمایل ۲ شرکت معتبر استرالیایی برای سرمایه‌گذاری در معادن ایران

۲ شرکت معتبر استرالیایی برای سرمایه‌گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی ایران ابراز تمایل کردند. در دیدار ۲ شرکت معتبر استرالیایی با رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران( ایمیدرو)، کولین روبرتس مدیرعامل شرکت استرالیایی «میگا» و تری استنلی مدیرعامل شرکت «او اس دی» در نشست روز دوشنبه خود با رییس هیات عامل ایمیدرو، توانمندی‌ها، ظرفیت‌ها و امکانات خود در حوزه معدن صنایع معدنی ارائه دادند. در این دیدار، «روبرتس» اولویت همکاری خود را سرمایه‌گذاری در معادن طلا و مس ایران اعلام کرد.

همچنین «استنلی» به علاقه شرکت زیرمجموعه خود برای سرمایه‌گذاری در معادن ایران اشاره کرد و گفت: با توجه به ظرفیت بالای ایران در حوزه معدن، سرمایه‌گذاری در این حوزه از اولویت‌های اصلی ما است. در ادامه این نشست، مهدی کرباسیان، رییس هیات عامل ایمیدرو ضمن اشاره به فرصت‌های سرمایه‌گذاری در معادن کشورمان از جمله سنگ‌آهن، آلومینیوم، مس و...، اظهار کرد: شرکت‌های استرالیایی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در ایران، می‌تواند به اجرای طرح‌های توسعه‌ای بخش معدن و صنایع معدنی شتاب بیشتری ببخشند. وی افزود: اولویت ایمیدرو برای سرمایه‌گذاری در این حوزه به صورت فاینانس و مشارکت مستقیم است و شرکت‌های استرالیایی می‌توانند در همه زنجیره صنایع معدنی حضور یابند.

در این جلسه، مقرر شد شرکت‌های یاد شده در اجلاس آینده معدن و صنایع معدنی ایران (IMIS) که در تیر امسال برگزار می‌شود، درباره زمینه‌های همکاری در بخش معدن و صنایع معدنی ایران مذاکره کنند. همچنین در ادامه این دیدار رییس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به ظرفیت‌های ایران در حوزه آلومینیوم اشاره کرد. به گفته کرباسیان در اختیار داشتن گاز باعث شده تا ظرفیت خوبی در حوزه آلومینیوم داشته باشیم.

همکاری با استرالیا در بخش معدن

ابراز علاقه‌مندی ۲ شرکت استرالیای حاکی از وجود ظرفیت‌های بسیار خوب در بخش معدن است. در واقع چنین ظرفیت‌هایی باعث شده تا شرکت‌هایی که خود در کشورهای معدنی فعالیت می‌کنند به دنبال سرمایه‌گذاری در بخش معدن دیگر کشورها از جمله ایران باشند.

نباید فراموش کرد موقعیت جغرافیایی ایران نیز افزایش تمایل سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در بخش معدن موضوع بسیار موثری خواهد بود. دسترسی به آب‌های آزاد، همسایگی با کشورهایی همچون عراق و آذربایجان و... به عنوان بازارهای هدف مناسب به ویژه در حوزه فولاد آلومینیوم، از دیگر موضوعاتی است که منجر به افزایش حضور سرمایه‌گذاران خارجی در بخش معدن و صنایع معدنی می‌شود.

تمامی این موارد باعث شده تا استرالیا نیز برای حضور در بخش معدن اظهار تمایل کند. با توجه به تجربه‌های بسیار این کشور در بخش معدن، همکاری با آنها می‌تواند اتفاقات خوبی را در بخش معدن و صنایع معدنی ایران رقم زند.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا