برگزاری نشست مشترک اعضای کنفدراسیون صنایع هند و مدیران ایمیدرو

افزایش همکاری‌های معدنی ایران و هند

افزایش همکاری‌های معدنی ایران و هند

گروه معادن - در این جلسه که مهدی کرباسیان، رییس هیات عامل سازمان نوسازی و توسعه معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و جمعی از مدیران ارشد آن حضور داشتند، مقرر شد با اتکا به ارتباطات و اشتراکات فرهنگی، همکاری‌های معدنی و صنعتی ۲ کشور افزایش یافته و زمینه توسعه معدنی ایران فراهم شود. کرباسیان در این دیدار، خطاب به مسئولان معدنی و صنایع وابسته و فعالان این حوزه عنوان کرد: ارتباطات و همکاری‌های عمیق ایران و هند به گذشته‌ای دور بازمی‌گردد.

به گزارش ماین نیوز، با این حال می‌توان این ارتباطات را تقویت کرد و در بسیاری از مسائل نوین از این همکاری دوجانبه نفع برد. وی افزود: خوشبختانه زمینه‌های معدنی زیادی برای همکاری وجود دارد که ۲ کشور می‌توانند بر آنها تکیه کرده و برنامه‌ریزی‌های خود را برای تعاملات آینده انجام دهند. به عنوان مثال، ایران تنوع معدنی فوق‌العاده‌ای دارد و می‌توان ۶۸ ماده معدنی مختلف آن استخراج کرد. نکته مثبت آن است که هند در تامین بسیاری از این مواد با مشکل مواجه است و ایران می‌تواند تامین‌کننده آنها باشد. داشتن ذخایر چشمگیر نفت و گاز هم از دیگر مزایای انحصاری ایران است که در صورت همکاری مشترک می‌توان از آنها بیشترین نفع را برد.

رییس هیات عامل ایمیدرو از تجربه موفق ایران برای همکاری با شرکت‌های هند صحبت کرد و گفت: ماه گذشته ما توانستیم با شرکت «نالکو» (شرکت ملی آلومینیوم هند) به توافق برسیم که با «ایرالکو» همکاری کرده و با تکیه بر انرژی ارزان‌قیمت در ایران و ذخایر قابل توجه بوکسیت هند، یک کارخانه ذوب آلومینیوم در ایران تاسیس کند تا منافع آن نصیب هر ۲ کشور شود. این توافق نشان داد که برخی از ذخایر معدنی مانند بوکسیت هم در ایران یافت نمی‌شود که هند می‌تواند در تامین آن به کشور کمک کند. از طرف دیگر بسیاری از فناوری‌های مورد نیاز برای توسعه معدنی ایران را هند دارد که استفاده از آن راه همکاری‌های بیشتر را باز می‌کند. کرباسیان با اشاره به ضرورت توجه به صنایع پایین‌دستی بخش معدن عنوان کرد: کشور ما به دنبال توسعه این صنایع است تا ارزش‌افزوده بیشتری در داخل تولید کند و آمادگی خود را برای همکاری معدنی به شکل‌های مختلف (تامین مالی، سرمایه‌گذاری مشترک و مستقیم) اعلام می‌کند.

توسعه چابهار، خواسته ۲ طرف

کرباسیان با بیان اینکه یکی از مواردی که می‌تواند ایران و هند را بیش از پیش به هم نزدیک کند، منطقه چابهار است؛ گفت: چابهار منطقه‌ای است که هم برای ایران و هم برای هند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و توسعه آن می‌تواند به نفع هر ۲ کشور باشد. وی اظهار کرد توسعه چابهار هم‌اکنون شروع شده و ایجاد یک واحد ۳میلیون تنی فولاد در آن (مکران) و تصمیم بر احداث کارخانه ذوب آلومینیوم نویدبخش آینده درخشانی در این منطقه است. در این میان باید از اکتشاف‌های معدنی خوبی که در منطقه سیستان و بلوچستان و نوار مرزی ایران (که نزدیکترین منطقه به هند است) انجام شده، صحبت کرد.

این اکتشافات راه را برای همکاری‌های بیشتر ۲ کشور در حوزه معدنی فراهم می‌کند و زمینه‌ساز ارتقای سریع این همکاری‌ها خواهد شد. او همچنین بر این نکته تاکید کرد که در این میان نباید نقش کشورهای همسایه به ویژه افغانستان را فراموش کرد که با حمایت و ارتباط با آنها می‌توان مسیر پیش رو را با سرعت بیشتری طی کرد. رییس هیات عامل ایمیدرو اظهار کرد: رفع تحریم‌های اقتصادی یک فرصت طلایی برای ۲کشور است که اهداف خود را با سرعت بیشتری به پیش ببرد. وی تاکید کرد: با وجود آنکه در زمان تحریم هم روابط و مناسبات اقتصادی خوبی بین ایران و هند برقرار بود، این همکاری‌ها می‌تواند به سطح بالاتری منتقل شود. از طرفی ایران هنوز دوران احیای خود پس از تحریم‌ها را به طور کامل طی کرده که باعث ایجاد فرصت‌های بیشتری برای هند می‌شود؛ فرصت‌هایی که می‌توانند از آنها نهایت استفاده را ببرند. مهدی کرباسیان در پایان به نگرانی شرکت‌های هندی از امکان همکاری با شرکت‌های خصوصی پاسخ داد. وی گفت: ایمیدرو یک سازمان دولتی است که وظیفه توسعه و تسهیل فعالیت‌های معدنی را بر عهده دارد و در این راه تمام تلاش خود را انجام خواهد داد. از طرف دیگر این سازمان از ویژگی مثبتی به نام ساختار شبه‌ویژه برخوردار است که تصمیمات در آن براساس نظر هیات عامل انجام می‌شود. به این صورت می‌توان در کوتاه‌ترین زمان ممکن به نتایج و تصمیمات مورد نیاز دست پیدا کرد.

ایران، قطب معدنی آینده

چندراجیت بانرجی، مدیر اجرایی کنفدراسیون صنایع هند که به نمایندگی از هیات هندی در این جلسه سخن می‌گفت، عنوان کرد: افزایش روابط شما با شرکت نالکو و مناسباتی که در این زمینه انجام شده باعث افزایش ارتباطات معدنی و صنعتی ۲ کشور و بهبود درک متقابل ۲ طرف می‌شود. وی این ارتباط را یک نقطه عطف در آینده معدنی هند و ایران قلمداد کرد و گفت: آینده درخشانی برای روابط معدنی ۲ کشور متصور هستم. بانرجی اعلام کرد که ما به دنبال ایجاد روابط در سطحی بالا هستیم و حضور فعالان اقتصادی از حوزه‌های مختلف معدنی گواه بر این مدعا است. آنها به ایران آمده‌اند تا زمینه‌های همکاری معدنی با ایران را بررسی کرده و با همتایان ایرانی خود به مذاکره بنشینند. بدون شک تلاش ایمیدرو در این راه، بسیار کارگشا خواهد بود.

ایران، معدنی می‌شود

نوشاد فوربس، رییس کنفدراسیون صنایع هند هم در این نشست گفت: همچنان جهان، ایران را به عنوان یک کشور تولیدکننده نفت و گاز می‌شناسد. با این حال، آینده ایران متعلق به معدن است و در این زمینه فرصت‌های فراوانی برای توسعه وجود دارد.

ایران از ذخایر قابل‌توجهی در معادن خود برخوردار است که حتی با اکتشاف‌های بیشتر و دقیق‌تر می‌توان افزایش هم پیدا کند. فوربس تاکید کرد: این ظرفیت قابل ملاحظه ایران برای توسعه و وجود داشتن زمینه‌های مشترک فرهنگی و سیاسی که سابقه‌ای طولانی دارد، باعث شده تا هند هم اشتیاق به همکاری با ایران داشته باشد. وی ابراز امیدواری کرد که روابط معدنی ۲ کشور با تلاش هر ۲ طرف به سرعت افزایش یافته و رونق اقتصادی را در هند و ایران به همراه داشته باشد.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا