تحقق آرزوی بورس پس از حدود نیم قرن/ مزیت‌های عضویت در آیسکو

تحقق آرزوی بورس پس از حدود نیم قرن/ مزیت‌های عضویت در آیسکو

هشت سال پس از تسلیم درخواست عضویت سازمان بورس و اوراق بهادار کشورمان در IOSCO، سرانجام این سازمان موفق شد به عضویت سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار (IOSCO) درآید.

* حسین خزلی- مدیر عامل کارگزاری بانک کشاورزی

هشت سال پس از تسلیم درخواست عضویت سازمان بورس و اوراق بهادار کشورمان در IOSCO، سرانجام این سازمان موفق شد به عضویت سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار (IOSCO) درآید.

پس از عضویت سازمان بورس در آیسکو، فرا بورس با چشم‌انداز ورود ارتباطات بین‌المللی بازار سرمایه ایران به مرحله جدید، درخواست عضویت خود را به فدراسیون جهانی اعلام کرد تا به این واسطه، از امکان حضور فاندهای بزرگ و سرمایه‌گذاری در داخل کشور برخوردار شود. درخواستی که به گفته مدیرعامل فرابورس در اولین فرصت یعنی در جلسه هیات مدیره بورس ها مورد پیگیری قرار خواهد گرفت تا در نهایت در مجمع سالیانه فدارسیون جهانی بورس‌ها نهایی شود.

امیر هامونی یکی از مهمترین مدارک قابل ارایه به فدراسیون جهانی بورس ها را عضویت سازمان بورس در آیسکو عنوان کرد. 

مدیر عامل بورس انرژی در تبیین چرایی قرار دادن عضویت سازمان بورس در آیسکو به عنوان پیش شرط عضویت بورس ها در فدارسیون جهانی بورس ها، از آیسکو به عنوان یک نهاد بین المللی نام برد که با سیاست گذاری و استاندارد گذاری برای نهادهای ناظر حوزه مالی کشورها، تلاش دارد تا فعالیت آنها را همسو کند، اقدامی که رشد دانش مالی بازار سرمایه را نیز به همراه خواهد داشت.  

توسعه بازار سرمایه و استفاده از شبکه ارتباطی آن در پی عضویت در سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار (IOSCO)، از یک سو و تسهیل در امضای تفاهم نامه های همکاری با بورس های اروپایی تصاویری بود که از سوی علی حسینی برای نهاد ناظر و شرکت های زیر مجموعه آن ترسیم شد. بر این اساس بود که مدیر عامل کارگزاری بانک کشاورزی با اشاره به قوانین و مقررات حاکم بر بازار سرمایه، عضویت در این نهاد بین المللی را اقدامی مبارک توصیف کرد که سبب خواهد شد تا قوانین، مقررات و رویه های حاکم بر بازار سرمایه کشور بر اساس استانداردهای بین المللی تهیه و مورد بازنگری قرار گیرند.

در حال حاضر زیر ساخت قوانین و مقررات بومی ایران مانعی در ورود سرمایه های بزرگ خارجی و سرمایه گذاری های بلندمدت آنها محسوب می شود. لذا برای ورود این سرمایه ها باید زیر ساخت قوانین کشور با مقررات دنیا مشابه و برابر شود. 

مدیر عامل مشاور سرمایه‌گذاری نیکی گستر، نیز به ورود غیر رسمی سرمایه گذاران خارجی و در قالب اشخاص اشاره می کند که برای رسمی کردن این ورود، صندوق‌های سرمایه گذاری باید مجوز سازمان بورس اوراق بهادار خود (سازمان بورس و آتی) را دریافت کنند.

علی رحمانی پیش شرط سرمایه گذاری صندوق‌های سرمایه گذاری خارجی در ایران را عضویت ایران در آیسکو ذکر می کند که به موجب آن، تخلفات سرمایه گذاران در سازمان بورس کشور های مختلف طبق توافق نامه و پس از ملحق شدن به آیسکو، پیگیری می گردد.

مدیر عامل سابق شرکت بورس با بیان اینکه این نهاد به یکسان سازی رویه‌ها و با ترویج رویه های احتیاطی به بهبود کیفیت اطلاعات کمک می کند، تصریح کرد: آیسکو خود را به عنوان نماینده ای در سطح بین المللی برا ی حمایت از حقوق سرمایه گذاران معرفی می کند. بر این اساس وی نتیجه گیری کرد که با عضویت سازمان بورس در آیسکو، نهاد های بین المللی وارد بازار ما شوند.

همچنین جانشین رییس سازمان بورس در امور بین المللی و جذب سرمایه گذار خارجی، یکی از نتایج ملموس عضویت ایران در IOSCO را جلب اطمینان به سرمایه گذاران خارجی عنوان کرد تا به این واسطه شرایط برای افزایش سرمایه گذاری خارجی ها در بازار سرمایه کشور فراهم شود.

بهادر بیژنی با اشاره به درخواست دبیر کل آیسکو از رییس سازمان بورس مبنی بر عضویت در کمیته رشد و بازارهای نوظهور، قدم بعدی سازمان بورس را امضای تفاهم نامه چند جانبه با تمامی امضا کنندگان این سند عنوان می کند که عضویت سازمان بورس کشورمان را به عضویت عادی آیسکو تبدیل خواهد کرد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا