مشکلات خصوصی‌سازی را باید در بدنه وزارت اقتصاد جستجو کرد

مشکلات خصوصی‌سازی را باید در بدنه وزارت اقتصاد جستجو کرد

یک استاد دانشگاه بااشاره به اینکه تسریع در امر واگذاریها یکی از پایه های تحقق اقتصاد مقاومتی است گفت:وزیراقتصاد پس از ۲سال عنوان می‌کند برخی وزرا درراستای خصوصی سازی نفس مرا بریده اند، درحالیکه باید مشکلات واگذاریها را در بدنه وزارت اقتصاد جستجو کرد.

به گزارشاستیل ایران به نقل از تسنیم؛ بیست و ششمین نشست صبحانه کاری بازار سرمایه با عنوان "اقتصاد مقاومتی و نقش نهادهای مالی" با حضور مدیران ارشد بازار پول و سرمایه، سازمان و بنگاههای اقتصادی و بازرگانی صبح امروز به همت کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران برگزار شد.

تحقق اقتصاد مقاومتی، نیازمند اقدام و عمل است

در این نشست یک کارشناس بازار سرمایه با بیان این که بورس، شفاف ترین بازار مالی در اقتصاد کشور است افزود: برای اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی و تاثیر آن بر اقتصاد کشور باید راه کارهای عملی پیشنهاد و اقدام شود.

فوادیان با تقسیم اثرات اقتصاد مقاومتی بر دو مقوله درون و برون زا افزود: در زمینه اقدامات درون زا باید با اتکا بر بازار سرمایه کاری بکنیم که در داخل کشور افزایش تولید و خدمات را داشته باشیم و در بخش برون زا هم با تعادمل با دیگر کشورها از تجربیات آنها استفاده و الگوبرداری کنیم و در این راستا نباید به کلی گویی اکتفا کنیم.

نرخ بهره و ارز دو عامل تاثیرگذار بر اقتصاد مقاومتی

مدیرعامل هلدینگ سیمان غدیر هم با اشاره به این که در اقتصاد مقاومتی دو اصل مهم نرخ بهره و نرخ ارز تاثیرگذار هستند اذعان داشت: تا زمانی که سیاست دولت در این زمینه مشخص نشود نمی توان به اقدام و عمل به شعار امسال امیدوار بود.

علی محمد بُد با بیان این که نرخ بهره بانکی بر نرخ ارز تاثیرگذار است افزود: تا زمانی که نرخ بهره در کشور بالا باشد نمی توان اصل رقابت و کاهش قیمت تمام شده محصولات را در اقتصاد شاهد بود و بر این اساس در بازار سرمایه و بازار پول به دلیل بالا بودن نرخ بهره تحول خاصی صورت نخواهد گرفت.

وی گفت: زمانی که سود فعالیتهای تولیدی در دنیا حدود 15 درصد است، چگونه می توان با نرخ بهره بالای بانکی در کشور شاهد افزایش سودآوری بنگاهها بود.

کمک تنوع تامین مالی به تحقق اقتصاد مقاومتی

عضو هیات مدیره سازمان بورس هم در این نشست با بیان این که اقتصاد کشور باید بگونه ای مقاوم شود که در برابر تحریم ها مقاومت داشته باشد تصریح کرد: وابستگی زیاد اقتصاد به نفت موجب می شود اعمال تحریم ها برای کشور مشکلاتی را بوجود آورد.

قاسم محسنی با اشاره به این که باید تلاش کنیم تا وابستگی خود را به محصولی واحد کم و در مقابل تنوع محصولات داشته باشیم اضافه کرد: وظیفه بازار سرمایه تامین مالی به کمترین هزینه است که در این راستا باید در حوزه های مختلف کسب و کار، شاهد رشد و سودآوری باشیم تا بازار سرمایه انگیزه لازم برای تامین منابع مالی برای آن حوزه را داشته باشد.

وی گفت: وظیفه بازار سرمایه این نیست که تامین مالی یک بخش یا حوزه و صنعت خاص را با وجود نداشتن بازده  کافی فراهم کند.

محسنی با بیان این که اقتصادی در برابر تحریم ها مقاوم است که به تکنولوژی روز مسلح باشد اذعان داشت: تنوع تامین مالی می تواند به تحقق شعار اقتصاد مقاومتی کمک کند و از تامین مالی خارجی هم می توان برای رسیدن به این مقصود استنفاده کرد.

عضو هیات مدیره سازمان بورس گقت: اتکا به تامین مالی بر اساس انتشار اوراق بهادار می تواند اقتصاد کشور را در برابر تحریم ها مقاوم کند و با استفاده از سرمایه های خرد می توان ریسک تحریم ها را کاهش داد.

نقش نهادهای مالی در تحقق اقتصاد مقاومتی

صادق الحسینی نیز در این نشست با بیان این که اقتصاد مقاومتی واژه مبهمی است و هنوز تعریف روشنی از آن وجود ندارد افزود: اقتصاد مقاومتی واژه جدیدی است، اما در ادبیات اقتصادی دنیا برای آن معادلی چون ریاضت اقتصادی و استراتژی جایگزینی تولید داخلی بجای واردات را داریم اما اقتصاد مقاومتی هیچ یک از این دو مورد نیست.

این کارشناس بازار سرمایه  با اشاره به این که در برخی موارد شاهد این موضوع هستیم که مخالفان برجام و دولت از این واژه استفاده های نابجا و سیاسی می کنند ادامه داد: انعطاف پذیری، مولد بودن، فرصت سازی برای عموم مردم، درون و برون زا بودن، توانمندسازی نیروی کار، تقویت رقابت پذیری اقتصاد، عدالت اجتماعی، سهم عوامل در زنجیره تولید، کاهش وابستگی به کشورهای محدود و خاص، افزایش ارتباط با کشورهای جدید و سرمایه گذاری بر کیفیت بخشی به تولید داخلی از جمله ویژگی های اقتصاد مقاومتی هستند.

وی همچنین در تعریف واژه اقتصاد مقاومتی گفت: افزایش ارتباط با سایر کشورها برای وابسته کردن اقتصاد آنها به اقتصاد کشور را می توان در این زمینه عنوان کرد.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص نقش نهادهای مالی در تحقق اقتصاد مقاومتی افزود: نهادهای مالی می توانند در تحقق تمامی بندهای این شعار نقش داشته باشند که از جمله آنها می توان به افزایش کیفیت، رشد بهره وری و جذب سرمایه گذاری خارجی اشاره کرد. بعلاوه این که آن چیز که از نهادهای مالی در تحقق شعار اقتصاد مقاومتی نقش پررنگ تری دارد، نقش برندهای فردی است که باید بتوانیم تبیین درستی از آن داشته باشیم.

نقش خصوصی سازی در تسریع اقتصاد مقاومتی

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی نیز در ادامه این نشست گفت: اقتصاد مقاومتی موضوع جدیدی در اقتصاد کشور نیست و در ادامه سیاستهای کلی نظام است.

عباس هشی افزود: باید تلاش کنیم از اقتصاد دانش بنیان در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی استفاده کنیم؛ چرا که در کشورهایی چون آلمان، هلند و دانمارک که منابع طبیعی ندارند با استفاده از این پتانسیل به صادرات تکنولوژی و بهبود اقتصادی اقدام کرده اند. بر این اساس ما نیز باید با بهره گیری از منابع خدادای چون نفت در راستای تولید فکر و تکنولوژی استفاده کنیم.

وی همچنین با اشاره به بند یک سیاستهای اقتصاد مقاومتی تاکید کرد: تسریع در امر واگذاریها و کاهش تصدیگری های دولت می تواند در عملی شدن اقتصاد مقاومتی موثر باشد.

این استاد دانشگاه با انتقاد از سخنان وزیر اقتصاد در خصوص وجود مقاومتها بر سر راه اجرای خصوصی سازی در کشور تصریح کرد: آقای طیب نیا پس از دو سال عنوان می کند برخی وزرا در راستای واگذاریهای دولت نفس مرا بریده اند در حالی که باید مشکلات واگذاریها را در بدنه وزارت اقتصاد جستجو کرد.

وی با اشاره به سخنان رئیس جمهور در خصوص این که برخی وزرا می گویند جانم را بگیر اما تصدیگری ها را کاهش نده افزود: تسریع در امر واگذاریها یکی از پایه های تحقق اقتصاد مقاومتی است و رئیس جمهور باید وزاریی را که در این راستا مقاومت می کنند عوض کند.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا