تعرفه هاي فولاد؛ به موقع اما ناكافي

تعرفه هاي فولاد؛ به موقع اما ناكافي

گروه صنایع معدنی >فولاد - حمايت از صنعت و توليد داخلي در مواقعي که بازار داخلي با رکود همراه است و از سوي ديگر مورد هجوم دامپينگ برخي کشور ها قرار گرفته، ضرورتي است که اگر به سرعت به آن توجه نشود آسيب هاي زيادي به بدنه صنعت وارد مي شود. صنعت فولاد چندي است که با دامپينگ چين در معرض خطر قرار گرفته و از سويي رکود بازار داخلي نيز عرصه را بر توليدکنندگان اين صنعت تنگ تر کرده است، از همين رو اغلب فولادسازان از دولت درخواست حمايت دارند در واقع سلاح اصلي دولت نيز در اين زمان ها وضع تعرفه بر واردات است.

به گزارش ماین نیوز، سال گذشته نيز اين درخواست از سوي توليدکنندگان مطرح شد، اما در آن زمان دولت براي واردات فولاد ارز مبادلاتي ارائه مي کرد؛ بنابراين در وهله نخست ارائه ارز مبادلاتي حذف و در گام بعدي تعرفه وضع شد. در مواردي تعرفه افزايش بيشتري يافت، اما به دليل تشديد رکود در بازار جهاني و داخلي و از سويي دامپينگ چيني ها، همچنان اين صنعت به گفته توليدکنندگان آسيب پذير بود از اين رو تعرفه هاي واردات فولاد در سال جاري نيز روندي افزايشي را طي کرده و به 20 درصد رسيد گرچه اين رقم نيز براي توليدکنندگان رضايت بخش نيست و آنها معتقدند، تعرفه هاي فعلي اثر بخشي لازم را ندارد البته از اجراي به موقع آن از سوي دولت ابراز خرسندي کرده و اميدوار به از بين رفتن دامپينگ از سوي چين هستند.

در همين حال رشد آرام قيمت هاي جهاني فولاد نيز به کمک فولادسازان آمده است. بايد ديد تعرفه ها مي تواند در اين زمان به عنوان سپر حمايتي از صنعت فولاد عمل کند يا خير؟ در همين خصوص براي بررسي آثار وضع تعرفه بر صنعت فولاد با چند تن از مديران بزرگ ترين واحد هاي توليدکننده فولاد کشور گفت وگويي داشتيم.

به گفته مدير فولاد خوزستان تعرفه کاربرد حمايت از توليد داخل را دارد و اگر کارآيي نداشته باشد، اثر بخش نيست. محمد رضا مدرس خياباني، معتقد است: فولادسازان با توجه به شرايط موجود از انجمن توليدکنندگان فولاد خواسته اند تا به منظور حمايت از توليد، پيشنهاد وضع تعرفه بر واردات را به دولت مطرح کند، انجمن توليدکنندگان فولاد نيز پس از بررسي بازار و شرايط توليد به اين نتيجه رسيد و درخواست خود را تقديم کرد.وي تصريح کرد: البته ارقام کنوني تعرفه نسبت به آنچه در خواست شده کمتر است، اما اينکه از ابتداي سال تعرفه ها ابلاغ و اجرايي شده اميدواريم بتواند اثر بخشي لازم را داشته باشد.

خياباني در پاسخ به دلايل مطرح شدن درخواست تعرفه از سوي فولادسازان، گفت: با توجه به رکود بازار و پايين بودن هزينه تمام شده فولاد سازان چيني به اقصي نقاط دنيا محصولشان را به صورت دامپينگ ارسال مي کنند و در تمام دنيا نيز به منظور حمايت از توليد داخل در برابر محصولات چيني تعرفه بالاوضع شده است. وي افزود: در اروپا اين رقم حدود 40 درصد و در آمريکا بيش از 230 درصد بوده، اما در ايران پس از درخواست هاي مکرر فولادسازان تعرفه اي که وضع شد 20 درصد بود که اميدواريم بتواند نقش حمايتي خود را ايفا کند.

وي تاکيد کرد: در حالي که واحد هاي فولادي کشور هاي توسعه يافته به بلوغ رسيده و نياز چنداني به تعرفه حمايتي ندارند، اما دولت ها در برابر دامپينگ با وضع تعرفه هاي سنگين از صنايع داخلي خود حمايت مي کنند، اما در ايران که واحد هاي فولادي نياز به حمايت بيشتري دارند کمتر مورد توجه قرار مي گيرند. مدير عامل فولاد خوزستان حمايت از توليد داخل را منوط به چند راهکار دانست و اظهار کرد: براي حمايت از توليد داخل چند راهکار توصيه مي شود، يکي ايجاد موانع تعرفه اي و دومي بالانگه داشتن ارز که دولت به دلايلي اين کار را انجام نمي دهد و ديگري ارائه مشوق هاي صادراتي به توليدکنندگان است. وي تصريح کرد: اگر دولت از توليد حمايت کند اشتغال پايدار شکل مي گيرد و مديران اين توان را پيدا مي کنند تا سازمان تحت مديريت را توسعه دهند در غير اين صورت با مشکل اشتغال در سال هاي آتي مواجه خواهيم شد. وي درخصوص صادرات فولاد خوزستان در سال 1394 گفت: ميزان صادرات يک ميليون و 350 هزار تن بوده که تقريبا بيش از دو برابر سال قبل است.


تعرفه ها به ميزان اثر بخش افزايش نيافته است
مديرعامل ذوب آهن اصفهان نيز درخصوص تعرفه واردات فولاد و تاثير آن بر بازار گفت: صنعت فولاد کشور در سال 1394 به اوج بحران خود رسيد و اين بحران دو دليل داشته، يکي رکود شديد مسکن و عدم ساخت و ساز از يک طرف و از طرف ديگر رکود بين المللي فولاد در دنيا و کاهش قيمت هاي بين المللي خصوصا کشور چين. تقريبا اکثر کشورهاي صاحب فولاد در دنيا با تدابيري از قبيل ايجاد جايزه هاي صادراتي يا افزايش شديد تعرفه ها جلوي آسيب را گرفتند. احمد صادقي تصريح کرد: حتي آمريکا براي حمايت از بازار داخلي خود، 230 درصد بر تعرفه فولاد کشورش افزوده است، اما به رغم تمام درخواست ها و تلاش توليدکنندگان داخلي يا وجود موجودي چند ميليون تني فولاد در کشور، تعرفه ها به آن ميزان که اثر بخشي لازم را داشته باشد، افزايش نيافته است.

وي اظهار کرد: به رغم مشکلاتي که کشور با آن روبه رو است دولت مي توانست و کماکان مي تواند نقش سازنده در رونق فولاد در کشور مخصوصا برقراري جوايز صادراتي داشته باشد. وي افزود: در حال حاضر همه کشورها در تلاشند با پايين نگه داشتن ارزش پول خود در برابر دلار آمريکا ميزان ارز بيشتري را از راه صادرات وارد کشورشان کنند.وي درخصوص ميزان صادرات ذوب آهن در سال گذشته، گفت: صادرات در اين مقطع براي شرکت سودآور نيست، اما ارزآوري دارد و باعث گردش نقدينگي در شرکت مي شود. سال گذشته نزديک به 700 هزار تن صادرات داشتيم که قصد افزايش اين رقم را در سال جاري نيز داريم.

کشور هاي همسايه تعرفه هاي سنگين تعيين کرده اند

مدير عامل شرکت فولاد خراسان نيز درخصوص تعرفه واردات آهن آلات گفت: تعرفه ابزاري در اختيار دولت به منظور کنترل و تنظيم بازار و بهبود فضاي کسب و کار است. حسين احمدي ادامه داد: در گذشته به دليل مصرف سرانه بالاو توسعه ساخت و ساز و کمبود و نياز داخلي به محصولات فولادي، دولت بر صادرات اين محصولات محدوديت اعمال کرد، اما امروز به دليل رکود اقتصادي و شرايط جهاني و کاهش ساخت و ساز و قرار گرفتن کارخانه هاي فولادي در مرز زيان، از دولت انتظار مي رود از توليدکنندگان با وضع تعرفه مناسب حمايت کند. وي تصريح کرد: البته از دولت به خاطر وضع تعرفه واردات و اجرايي شدن آن در سال جديد تشکر مي کنيم، اما انتظار مي رفت رقم هاي تعيين شده بيشتر از اين باشد که بتواند نقش حمايتي بيشتر و بهتري ايفا کند.وي اظهار کرد: طي يک سال گذشته با دامپينگ چين مواجه بوديم و اغلب کشورهاي همجوار و حتي کشورهاي اروپايي تعرفه هاي سنگيني بر واردات اعمال کردند تا از توليدکنندگان داخلي حمايت کنند.اين عضو انجمن توليدکنندگان فولاد ايران با بيان اينکه تعرفه بايد در زمان مناسب تعيين مي شد، گفت: انتظار مي رفت تعرفه در زمان مقتضي اعمال مي شد؛ به هر حال در حال حاضر تعرفه تعيين شده و اميد آن مي رود که آثار رواني مثبتي داشته باشد.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا