ون تاتم در گفت‌وگو با ماین نیوز مطرح کرد:

برنامه‌های گروه فیوز فرانسه برای بازار و صنعت فولاد ایران

برنامه‌های گروه فیوز فرانسه برای بازار و صنعت فولاد ایران

گروه صنایع معدنی >فولاد - معاون رئیس فروش و بازاریابی بخش فولاد گروه فیوز استین (Fives Stein) آخرین برنامه‌های این گروه فرانسوی را برای حضور در بازار و صنعت فولاد ایران تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار ماین نیوز، کریستین ون تاتم با اشاره به تحرکات ایجاد شده در بازار ایران بعد از اجرای برجام و رفع تحریم‌های اقتصادی اظهار کرد: وقتی فرانسه ایران را ترک کرد خیلی از افراد در ایران و همینطور در فرانسه از این موضوع بسیار ناراحت بودند و اکنون که دوباره درها به نحوی باز شده هر دو کشور خوشحال و مفتخر از این موضوع هستند.

وی افزود: گروه فیوز فرانسه علاقه‌مند است تا در هر بخش از صنعت ایران که پتانسیل دارد سرمایه‌گذاری موردنیاز را انجام دهد.

خبرنگار ماین نیوز با کریستین ون تاتم، معاون رئیس فروش و بازاریابی بخش فولاد فیوز استین گفت‌وگویی انجام داده که متن آن به شرح زیر است:

نظر شما درباره بازار ایران بعد از رفع تحریم‌های اقتصادی چیست؟

ما شاهد تحرکات و فعالیت‌های زیاد و مثبتی هستیم و به خصوص گروه فیوز در تلاش برای حمایت از ایران در زمینه سرمایه‌گذاری است و حقیقتا مذاکرات خوبی در این زمینه با افراد و شرکت‌ها در حال انجام است.

همانطور که می‌دانید رئیس جمهوری کشور ما آقای روحانی چندیش پیش به فرانسه سفر کرد و با همتای خود و مقامات رسمی فرانسه ملاقات‌هایی داشت و توافق‌نامه‌ای هم بین ایمیدرو و فیوز امضاء شد. می‌توانید در مورد ماهیت این توافق‌نامه توضیح دهید؟

در این مورد دقیقا اطلاعی ندارم چون مربوط به آلومینیوم است که به زمینه کاری من بطور مستقیم مرتبط نیست اما تا جایی که مطلع هستم یک یادداشت تفاهم در خصوص احداث یک کارخانه تولید شمش آلومینیوم بین طرفین امضاء شده است.

تا جایی که اطلاع داریم Fives Solious (یکی از بخش‌های گروه فیوز) در زمینه آلومینیوم برای ماه می در ایران خواهند بود؟

بله همین طور است. آلومینیوم نیز در کنار مباحث دیگری مثل سیمان به خصوص به دلیل موقعیت‌های جدیدی که اخیرا ایجاد شده مورد توجه گروه فیوز قرار گرفته است. ما نیز در مورد زمینه‌های تجاری مختلف بالاخص صنعت خودرو صحبت کرده‌ایم. همانطور که می‌دانید پژو یک یادداشت تفاهم با ایران منعقد کرد که با هدف توسعه خطوط محصولات جدید بوده است.

بله این یادداشت تفاهم با ایران خودرو منعقد شده است.

این قرارداد بطور مشخص نیاز به شرکت‌هایی مثل فولاد مبارکه برای افزایش کیفیت ورق‌ها و تسمه‌های استیل تولیدی موردنیاز برای صنعت خودرو دارد که گروه فیوز با تکیه بر تجربه طولانی خود در این زمینه می‌تواند به این شرکت کمک کند.

تا جایی که اطلاع دارم فولاد مبارکه در چهارمحال و بختیاری از تکنولوژی تولید ورق CMI بلژیک بهره می‌برد آیا به نظر شما این تکنولوژی در آینده کافیست و یا نیاز به همکاری شما در این زمینه نیز هست؟

این تکنولوژی برای پوشش تولید در صنعت خودرو در آینده کافی نخواهد بود. با توجه به اینکه زمان موردنیاز برای پروژه‌هایی از این دست از ابتدا تا رسیدن به مرحله تولید چیزی حدود 2 سال و همچنین آماده‌سازی خطوط تولید خودرو نیز فرایندی زمان‌بر است، مسئولان باید طی این دوره سعی در توسعه وافزایش دانش فنی و تولیدی خود داشته باشند.

منظور شما این است که ما می‌توانیم به تکنولوژی‌های گروه فیوز در این زمینه اتکا کنیم؟

بله ما طی 10 سال اخیر بارها مذاکره با مبارکه در مورد کارخانه‌های خاص داشته‌ایم که طبق آنها انتظار می‌رود، فیوز در جهت انتقال تکنولوژی و مبارکه در جهت افزایش کیفیت و کاهش محصولات برگشتی تلاش کنند. همچنین ما به شرکت‌های دیگر پیشنهاداتی در جهت انتقال تجهیزات تولیدکننده تسمه‌ها و دانش بسیار پیشرفته متالورژیکی از فرایند ذوب گرفته تا تولید محصول نهایی ارائه کرده‌ایم.

غیر از مبارکه شرکت‌های دیگری نیز در زمینه دریافت این تکنولوژی‌ها با شما در حال مذاکره هستند؟

بله ما مشتریانی در زمینه خطوط تولید تسمه و لوله‌های ERW نیز پیدا کرده‌ایم.

شما در زمینه لوله‌های ERW نیز کار می‌کنید؟

بله یک دپارتمان در این زمینه به نام Fives Auto داریم که لوله‌های ERW تولید می‌کند و این لوله‌ها همانطور که می‌دانید در زمینه نفت و گاز بسیار مهم هستند. البته این بخش در حال حاضر غیرفعال هست اما طی 30 سال گذشته در این زمینه فعال بوده‎ایم.

بنابراین مخاطبان ما می‌توانند از این طریق با توانایی تولید لوله‌های ERW توسط شرکت شما مطلع شوند. در مورد لوله‌های بدون درز آیا چنین تکنولوژی دارید؟

لوله‌های بدون درز تکنولوژی کاملا متفاوتی دارند که ما این تکنولوژی را در حال حاضر نداریم. البته در ایران تولیدکنندگان زیادی در این زمینه هستند. اخیرا ما درخواست‌هایی در مورد استنلس استیل داشته‌ایم و مذاکراتی صورت گرفته است.

آیا مذاکرات در این زمینه جدی هستند؟

مشتریان ما بسیار مصمم هستند اما در حال حاضر به دنبال سرمایه‌گذار در این زمینه هستند. با توجه به تجربه بسیار زیاد فیوز در زمینه فایناس و سرمایه‌گذاری اگر تراز مالی این شرکت‌ها در سطح قابل قبولی باشد، شرکت ما در این زمینه نیز کمک خواهد کرد.

شما به عنوان یک صاحب نظر در این صنعت آینده بازار فولاد ایران را در خاورمیانه و دنیا چگونه می‌بینید؟

به نظر من آینده بسیار روشن هست اما احساس می‌کنم بعضی افراد در زمینه فرایند زمانی بیش از حد خوشبین هستند، چون حدود 1 تا 3 سال زمان می‌برد تا ما شاهد نتایج بطور محسوس باشیم اما در زمینه انتقال پول و سوییفت این زمان کوتاه‌تر خواهد بود.

همانطور که می‌دانید در زمان شروع تحریم‌ها بسیاری از شرکت‌های فرانسوی ایران را ترک کردند. آیا به نظر شما شرکت‌های فرانسوی در مورد شروع همکاری مجدد جدی هستند؟ و دیگر اینکه آیا مقامات رسمی ایران در قراردادها همگام با درخواست برای تکنولوژی‌های مختلف در زمینه انتقال دانش فنی نیز درخواستی داشته‌اند؟

وقتی فرانسه ایران را ترک کرد خیلی از افراد در ایران و همینطور در فرانسه از این موضوع بسیار ناراحت بودند و اکنون که دوباره درها به نحوی باز شده هر دو کشور خوشحال و مفتخر از این موضوع هستند. در مورد انتقال دانش فنی من فکر می‌کنم این یکی از مهمترین بخش‌های قراردادهاست و همانطور که فیوز در انتقال تکنولوژی و دانش آن به کشورهایی همچون چین و دیگر کشورهای در حال توسعه یاری رسانده است، در مورد ایران هم به همین نحو عمل خواهد کرد.

خدمات پس از فروش چطور؟ همانطور که می‌دانید چین هیچگاه خدمات پس از فروش و خدماتی از این قبیل ارائه نمی‌دهد!

بله اما کشورهای اروپایی از جمله فرانسه چنین خدماتی را ارائه می‌دهند. در واقع سرمایه‌گذاری و فروش ما به صورت بسته پیشنهادی است که حتی با در نظر گرفتن امکان تولید به صورت محلی درصدد کاهش هزینه تمام شده محصولات و خدمات خود هستیم.

گفت‌وگو از علیرضا جعفری نژاد
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا