صنعت زغال‌سنگ متلاشی می‌شود؟

صنعت زغال‌سنگ متلاشی می‌شود؟

گروه معادن >زغال‌سنگ - صنعت زغالسنگ کشور چند سالی است که دچار مشکلات عدیده‌ای شده و در بحران فرو رفته است.

به گزارش ماین نیوز، صنعت زغال سنگ در گذشته یکی از صنایع مهم ایران و جهان به حساب می‌آید و در سال‌های گذشته حرف‌های زیادی برای گفتن داشت و از آن به عنوان یک شرکت مهم و پردرآمد یاد می‌شد.

علیرضا رزم حسینی، استاندار کرمان در یکی از جلسات استان، یکی از عوامل بحران صنعت زغال را استخراج به روش سنتی دانسته و معتقد است باید سیستم مکانیزه وارد معادن زغالسنگ استان شود تا بتوان تولید را افزایش داد. وضعیت به گونه‌ای است که صنایع سودآوری که هیچ وقت زیان نداشته‌اند در حال حاضر در پرداخت‌های خود با مشکلاتی مواجه هستند و این مشکل برای معادن ذغال سنگ که همیشه با مشکلاتی روبرو بوده‌اند، بیشتر است.

حسین امیری خامکانی، نماینده کرمان نیز در این نشست با بیان اینکه آینده صنعت زغال‌سنگ در خطر است، تصریح کرد: با توجه به اینکه 7000 کارگر در این بخش فعالیت می‌کنند، بنابراین در صورت تعطیلی معادن با بحران در کشور مواجه می‌شویم که باید در این زمینه تدبیری اندیشیده و کارگروه ویژه‌ای در این زمینه تشکیل شود.

محمود سلطانی زاده، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان هم در خصوص بحران زغالسنگ گفته است: کاهش بهره برداری از معادن و ذخایر معادن زغالسنگ در استان کرمان به نحوی است که با وجود ظرفیت تولید سالانه دو میلیون تن در حال حاضر 500 هزار تن تولید صورت می‌گیرد.

این روزها صنعت زغالسنگ کشور حال و روز خوشی را ندارد و با وجود آمد و رفت‌های چندین مدیرعامل برای شرکت معادن زغالسنگ کرمان، هنوز صنعت زغالسنگ به دنبال راهی برای خروج از بحران است.

ایرج فلاح، مدیرعامل شرکت معادن زغالسنگ استان کرمان توضیح داد: بعد از واگذاری شرکت معادن زغالسنگ به بخش خصوصی همه شرکت‌های تولید زغال دچار مشکلات عدیده‌ای شده‌اند.

وی بیان کرد: واگذاری معادن با توجه به مخاطرات موجود، کار مناسبی نیست و حتما زغالسنگ باید با توجه به صنایع و بازار مصرف یک متولی دولتی داشته باشد. پرداخت نشدن حقوق کارکنان و کارگران به ما ضرر و زیان زیادی می‌زند و با گرفتن انگیزه کار از کارگران باعث کاهش تولید زغالسنگ می‌شویم.

فلاح با اشاره به اینکه یکی از مشکلات زغالسنگ، تورم نیروی انسانی است، اظهار کرد: در سال 88 ، 3000 نفر نیرو به شرکت افزوده شد و این در حالی است که اکثر این نیروها، افرادی بودند که کارکرد 15 ساله در بخش خصوصی داشتند و اکنون نمی‌توانند آن کارایی را در شرکت زغالسنگ داشته باشند.

مدیرعامل شرکت معادن زغالسنگ کرمان تصریح کرد: برخی نیروها با مجوز طب صنعت از استخراج بیرون آمده‌اند به گونه‌ای که در معدنی با 900 نیروی انسانی فقط 200 نفر در استخراج فعالیت دارند که این ضربه سنگینی را به معدن می زند. در معادن زغالسنگ باید 70 درصد از نیروها در استخراج و 30 درصد در خارج از استخراج فعالیت کنند، اما در شرکت زغالسنگ کرمان برعکس شده به گونه‌ای که 30 درصد در استخراج و 70 درصد در بیرون فعالیت دارند.

وی در خصوص راه حل این مشکل افزود: باید ضریب سختی کار نیروهای استخراج را بیشتر کنند تا امکان جایگزین نیروی جدید برای ما فراهم شود.

مدیرعامل شرکت معادن زغال‌سنگ استان کرمان در خصوص تولید زغالسنگ در استان گفت: اکنون در کرمان حدود یک میلیون و 200 هزار تن واحد کک سازی احداث شده و بیش از یک میلیون 600 هزار تن زغال کنسانتره نیاز دارند ولی کل تولید ما در سال به کمتر از 500 هزار تن می‌رسد. باید حداقل به سه برابر تولید کنونی برسیم تا بتوانیم نیاز فقط استان کرمان را برآورده کنیم. تولید سه برابر زغال‌سنگ نیاز به کمک و حمایت دارد اما با واگذاری‌هایی که صورت گرفته ما این حمایت را برداشته‌ایم.

افزایش نیافتن قیمت زغالسنگ از سال 92 تاکنون

مدیرعامل شرکت زغالسنگ استان کرمان از عدم افزایش قیمت زغال‌سنگ از سال 92 تاکنون خبر داد و گفت: بیش از 70 درصد از هزینه‌ها در بخش استخراج مربوط به حقوق و دستمزد است و این در حالیست که سالانه حدود 15 درصد حقوق کارگران افزایش می‌یابد. این موضوع با توجه به افزایش نیافتن قیمت زغالسنگ باعث بحران می‌شود و اگر این افزایش قیمت اتفاق نیفتد صنعت زغال کشور متلاشی می‌شود.

فلاح، یکی دیگر از مشکلات را کمبود نقدینگی، عنوان و بیان کرد: اکنون با همین میزان تولید نمی‌توانیم پول آن را به موقع دریافت کنیم.

باید به طرف مکانیزه و نیمه مکانیزه کردن معادن برویم

مدیرعامل شرکت معادن زغالسنگ کرمان در خصوص مکانیزه شدن معادن خاطرنشان کرد: باید به طرف مکانیزه و نیمه مکانیزه کردن معادن برویم. با توجه به تورم نیروی انسانی و شرایط نقدینگی، امکان مکانیزه شدن برای ما نیست، اما با توجه به بازار مصرف و کک سازی‌ها باید فکر اساسی شود و معادنی که پتانسیل بالایی دارند به سوی مکانیزه شدن بروند.

فلاح در خصوص احداث کک سازی‌های دیگر در استان گفت: ذخائر معادن زغال در استان جوابگوی احداث کارخانه کک سازی بیش از این را ندارد و با توجه به ظرفیت کک سازی ایجاد شده در کشور و کیفیت زغالسنگ، دیگر نیازی به احداث کک سازی نداریم.

باید به فکر تامین زغالسنگ واحدهای کک سازی ایجاد شده باشیم

مدیرعامل شرکت معادن زغالسنگ استان کرمان با اشاره به اینکه باید به فکر تامین زغالسنگ واحدهای کک سازی ایجاد شده باشیم، افزود: باید تمام توانمان را برای سرمایه‌گذاری در بخش تولید و اکتشاف معادن جدید بگذاریم.

وی در خصوص تسهیلاتی که قرار بود به ذوب آهن اصفهان برای وصول مطالبات شرکت تهیه و تولید مواد معدنی داده شود، گفت: بانک مرکزی بخشنامه را به سه بانک ابلاغ کرد که بانک‌ها موافقت نکردند و ما منتظریم که این مصوبه دولت اجرایی شود.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا