گودزیلای«ال‌نینو» بازارهای معدنی را تکان می‌دهد

گودزیلای«ال‌نینو» بازارهای معدنی را تکان می‌دهد

گروه معادن - بالاخره پدیده «ال‌نینو» دامان معادن جهان را گرفت. همانطور که چندی پیش، به پیش‌بینی پرداخته بودیم، پدیده‌های آب‌وهوایی تنها در صورتی می‌توانند بر بازارهای جهانی، نقش شدیدی داشته باشند که گستره اثرگذاری آنها زیاد باشد.

به گزارش ماین نیوز، ال‌نینوی سال جاری و گذشته میلادی هم یکی از این پدیده‌ها است که می‌توانند بر بازارهای جهانی نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشند و محصولات معدنی مختلفی مانند مس، قلع، سنگ‌آهن و نیکل را دچار نوسان قیمتی کنند. آنچه مهم‌تر از همه است، شدت این تغییرات آب‌وهوایی و سهم بالای کشورهای معدنی از این تغییرات است. ال‌نینو سال ۱۹۹۸ـ۱۹۹۷م منجر به جاری شدن سیل‌های فاجعه بار در پرو، وقوع آتش در جنگل‌های اندونزی و مالزی و افزایش فراوان دمای هوای جهانی شد. ال‌نینوی جاری هم از نظر شدت، وضعیت مشابهی با ال‌نینوی سال ۱۹۹۸م دارد و می‌توان انتظار اتفاقات غیرمعمولی زیادی در جهان را داشت؛ اتفاقاتی که بسیاری از آنها در کشورهای معدنی رخ خواهد داد.

ضربه اصلی ال‌نینو به کشورهای معدنی

کشورهای معدنی جهان و تولیدکنندگان بسیاری از محصولات معدنی در مسیر تغییرات شدید آب‌وهوایی ناشی از ال‌نینو قرار دارند. کشورهایی مانند پرو، شیلی، افریقای جنوبی و استرالیا بیشترین تغییرات را در سال‌های آینده شاهد خواهند بود و کشورهای مکزیک، چین، فیلیپین و اندونزی هم از این داستان بی‌نصیب نخواهند بود.

تغییرات آب‌وهوایی شدید در این کشورها (بارندگی و سیل‌گرفتی یا خشکسالی‌های شدید) باعث می‌شود که تولید محصولات معدنی مختلف مانند مس، نیکل، سنگ‌آهن و قلع با تغییرات مختلفی مواجه شوند. در این میان، انتظار می‌رود که بیشترین نوسانات بازار را مس و قلع تجربه کنند. شیلی و پرو به عنوان ۲ غول بزرگ تولیدکننده مس جهان، به احتمال زیاد سال آینده و سال پس از آن به دلیل باران‌های سیل‌آسا و آب‌گرفتگی‌های فراوان نمی‌توانند با تمام ظرفیت خود اقدام به تولید فلز سرخ کنند. این موضوع باعث می‌شود که بنابر بسیاری از پیش‌بینی‌ها و با وجود پروژه‌های توسعه‌ای کنونی مس جهان، تولید مس در سال آینده تا ۱۷ درصد کاهش‌یافته و شاهد احیای دوباره قیمت‌های آن باشیم. وضعیت بازار قلع و تولیدکنندگان اصلی آن به طور کامل، برعکس است. یکی از بزرگترین مشکلات فیلیپین (نخستین تولیدکننده قلع جهان) برای معدنکاری، حجم بالای باران‌های موسمی است.

این کشور به دلیل میزان بالای بارندگی‌ها به طور معمول و در فصل‌های پرآب سال باید فعالیت‌های معدنی خود را متوقف کند. با این حال، این شرایط در امسال و سال بعد برای آنها بسیار بهتر خواهد بود. به دلیل خشکسالی، فیلیپین می‌تواند به طور تقریبی در تمام طول سال اقدام به تولید قلع کند و درآمدهای خود را از این راه افزایش دهد؛ درآمدهایی که به بهای کاهش قیمت جهانی قلع و زیان سایر تولیدکنندگان این فلز تمام خواهد شد.

آغاز پیامدهای معدنی ال‌نینو

تنها یک هفته پیش بود که باران شدید و رانش زمین در شیلی، باعث قطع آب شرب دست کم ۴ میلیون نفر در پایتخت این کشور شد و معادن مس آن را به تعطیلی کشاند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، بارش سنگین باران، بخش‌هایی از «ال تنینته» بزرگترین معدن مس زیرزمینی جهان را به زیر سیل فرو برد و باعث تعطیلی آن شد. «ال تنینته» که در ۱۵۰ کیلومتری جنوب سانتیاگو قرار دارد، تا پایان عملیات لایروبی و انحراف مسیر آب، تعطیل خواهد ماند. این وضعیت در حالی است که شیلی به طور تقریبی یک سوم از کل تولید مس جهان را در اختیار دارد. اما ال‌تنینته تنها معدنی نیست که با وقفه در فرآیندهای تولیدی خود مواجه شد. چند معدن زیرزمینی کوچکتر دیگر هم به دلیل آب گرفتگی مجبور به متوقف کردن فعالیت‌های تولیدی خود شدند.

این وضعیت هر چند برای معادن روباز مشکلات کمتری پدید آورد، اما باز هم دردسر آفرین بود. این مسئله یکی از عواملی است که باعث می‌شود، تولید مس شیلی در سال جاری میلادی پایین‌تر از انتظارات باشد.

کاهش تولید مس جهان

در پی تغییرات آب‌وهوایی رخ داده ناشی از پدیده ال‌نینو، کمیسیون دولتی مس شیلی (کوچیلکو) اعلام کرد: شیلی امسال مس کمتری نسبت به پیش‌بینی‌ها، تولید می‌کند. این کمیسیون در گزارش سالانه خود اعلام کرد: در حالی که سیلاب‌های اخیر در این کشور پیش‌بینی‌ها را دستخوش تغییر کرده، برای پروژه‌های متعلق به «آنگلوآمریکن» و پروژه معدن «زالدیوار» که با اختیار شرکت «باریک گلد» است، تولید کمتر از انتظار خواهد بود. توقف موقتی عملیات به دلیل باران‌های شدید نیز گرچه اهمیت زیادی ندارد، اما به هرحال در پروژه‌های «کودلکو» تاثیرگذار است. پیش‌بینی «کوچیلکو» درباره میانگین قیمت مس در سال جاری ۲/۸۵ دلار در پوند است که در سال ۲۰۱۶م با اندکی کاهش به ۲/۸ دلار خواهد رسید.

عوامل غیرمترقبه مختلفی در هفته‌های اخیر، تولید جهانی مس را تحت‌تاثیر قرار داده است. قبل از باران‌های سیل آسای شیلی، در اندونزی کارگران پیرو اختلافات درباره حقوق پرداختی جاده‌ها را مسدود و دومین تولیدکننده مس معدنی جهان را وادار کردند تا تولید را به مدت ۵ روز متوقف کند. همچنین شرکت «آنتوفاگوستا» ناچار شده پیش‌بینی تولید مس برای معدن «لاس پلامبرس» را تا حدود ۵ هزار تن در ماه گذشته کاهش دهد. در این میان، «بی‌اچ‌پی بیلیتون» نیز پیش‌بینی تولید معدن اسکوندیدا را در سال ۲۰۱۵م پیرو کاهش عیار معدنی این معدن مورد بازبینی قرار داد. با این مشکلاتی که برای تولید مس در کشورهای مختلف جهان پیش آمده، می‌توان انتظار داشت که باز هم یک تعادل نسبی به بازارهای جهان بازگردد و قیمت مس از سطوح پایینی سال گذشته خود، رها شود. به احتمال زیاد، قلع هم مسیر عکس را طی خواهد کرد و در صورت کاهش بارندگی‌ها در منطقه آسیای شرقی، تولید آن افزایش و قیمت آن افت خواهد یافت.

در هر صورت، کارشناسان هواشناسی پیش‌بینی می‌کنند که در سال‌های آتی، پدیده «لانینا» خود را نشان دهد و نشانه‌ها و اثراتی دقیقا برعکس بر بازارهای معدنی جهان از خود به جا بگذارد.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا