در صبحانه کاری اهالی بازار سرمایه مطرح شد؛

وظیفه بازار سرمایه تامین منابع مالی با کمترین هزینه ممکن

وظیفه بازار سرمایه تامین منابع مالی با کمترین هزینه ممکن

به گفته دکتر محسنی وظیفه بازار سرمایه تامین منابع مالی با کمترین هزینه ممکن است. از همین رو باید در حوزه های مختلف کسب و کار سودآوری داشته باشد تا بازار سرمایه بتواند منابع لازم را به آن اختصاص دهد.

 

بیست و ششمین نشست صبحانه کاری بازار سرمایه با همت کانون نهادهای سرمایه گذاری صبح امروز برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در بیست و ششمین نشست صبحانه کاری بازار سرمایه با اشاره به اینکه باید به سمت بازار دانش بنیان حرکت کرد گفت: اقتصاد باید به گونه ای مقاوم باشد که در مقابل تحریم ها و مشکلات مقاوم باشد. وابستگی زیاد به نفت، اقتصاد را با مشکل مواجه می کند. بنابراین باید وابستگی اقتصاد به یک محصول واحد کاهش یابد.

دکتر محسنی تصریح کرد: وظیفه بازار سرمایه تامین منابع مالی با کمترین هزینه ممکن است. از همین رو باید در حوزه های مختلف کسب و کار سودآوری داشته باشد تا بازار سرمایه بتواند منابع لازم را به آن اختصاص دهد.

 وی با اشاره به اینکه وظیفه بازار سرمایه ایجاد مزیت اقتصادی نیست خاطر نشان کرد: وظیفه بازار سرمایه این است که منابع مالی را به صنایعی که مزیت دارند تخفیف دهد.

این عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار ابراز داشت: اقتصادی مقاوم است که بر اساس تکنولوژی به روز باشد، اگر از نظر تکنولوژی به بیگانگان وابسته باشیم، از نظر تولید با مشکل مواجه خواهیم شد زیرا امکان بازپس گیری تکنولوژی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه تنوع منابع مالی هم باید مد نظر قرار بگیرد گفت: اگر تامین مالی خارجی انجام نمی دهیم این روش را باید به منابع تامین مالی بیفزاییم. همچنین تامین مالی را از طریق فاینانس و انتشار اوراق بهادار در خارج از کشور افزایش دهیم. در اینصورت مقاومت کشور در مقابل تحریم ها بیشتر خواهد شد.

محسنی با تاکید بر اینکه باید اوراق بهادار ما به بازارهای بین المللی راه پیدا کند، ابراز داشت: باید به ابزارهای بین المللی تنوع داده و سرمایه گذاری خارجی را در بازار اوراق بهادار تقویت کنیم. در این راستا انتشار اوراق رهنی توسط بانک مسکن نیز خبر خوبی به شمار می رود. همچنین صندوق های جسورانه برای تامین مالی پروژه های دانش بنیان طراحی شده تا بتوانیم اختراعات جدید داشته و شاهد اقتصاد مقاوم تری باشیم.

وی در پایان تصریح کرد: امیدوارم با توجه به فراهم شدن زمینه های لازم، به زودی شاهد راه اندازی بازار شرکت های کوچک درفرابورس باشیم.

 

کلیات کافی است وارد جزئیات شویم

یکی از کارگزاران بازار سرمایه نیز در این نشست به توزیع درآمد در سطح جامعه اشاره کرد و گفت: شرکت های بورسی همگی تولیدی بوده و باید به آنها توجه بیشتری شود.

فوادیان خاطر نشان کرد: باید با اتاق بازرگانی و شورای پول و اعتبار بانک مرکزی ارتباطات بیشتری برقرار شود تا برای توسعه بازار سرمایه بتوان به آنها پیشنهاداتی را ارائه داد.

وی خاطر نشان کرد: یکی از نکات اقتصاد مقاومتی شفاف سازی است و بورس شفاف ترین فضای سرمایه گذاری به شمار می رود. در بحث اقتصاد مقاومتی نیز شعارها داده شده و باید وارد جزئیات شویم.

این کارگزار بازار سرمایه با اشاره به نامگذاری امسال با عنوان “اقدام و عمل” پیشنهاد داد: افزایش تولید، تسهیل در امور دریافت ها و پرداخت ها می تواند در کنار برون گرا بودن زمینه لازم را برای عمل به اقتصاد مقاومتی فراهم کند.

 

اقتصاد مقاومتی مقوله جدیدی نیست

رئیس کل پیشین سازمان امور مالیاتی دیگر سخنران بیست و ششمین نشست صبحانه کاری بازارسرمایه بود که با اشاره به توانایی ها برای ابجاد تنوع سرمایه گذاری در کشور گفت: یکی از رسالت های ما تکامل مالی است. در هر اقتصاد توسعه یافته امروز مساله تکامل مالی اهمیت دارد در عین حال، باید بخش تولید را به بخش تقاضا مرجح دانست.

عسکری با اشاره به اینکه باید بخش عرضه به معنای واقعی تقویت شود افزود: باید رقابت واقعی در اقتصاد شکل بگیرد. این در حالی است دولت چند برابر واگذاریهاش بزرگ می شود و سرمایه را پس از فروش مجددا سرمایه گذاری نمی کند.

 وی ادامه داد: ایجاد شفافیت در نظام پولی و مالی کشور، ایجاد شفافیت در نظام تولید و توزیع، خوداتکایی کاهش هزینه تامین مالی در کشور از جمله مواردی است که باید در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی مد نظر قرار بگیرد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا