مهدی طحانی در گفتگو با سنا:

انتشار صکوک جایگزین افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها

انتشار صکوک جایگزین افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها

اکنون انتخابی که برای شرکت ها می ماند این است که روی همان دارایی ها صکوک منتشر کنند؛ یعنی اگر ادعا براین است که می توانند برای صاحبان سهام بازده ایجاد کنند، بیایند و آن دارائی ها را مبنای اوراق بدهی قرار دهند و روی آن صکوک منتشر کنند.

 

مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری آوای آگاه، عقب نشینی 30 درصدی شاخص صنعت خودرو بعد از رشد 300 درصدی را طبیعی دانست.

مهدی طحانی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، با بیان مطلب فوق گفت: با توجه به افق سودآوری صنعت خودرو ، به نظر می رسد بیشتر سرمایه گذاران بتوانند در این صنعت وارد شوند که تحمل پذیرش ریسک را داشته باشند؛ چون درحال حاضر خودرویی ها دو روز با اقبال و یک روز با صف فروش مواجه اند.

وی با اشاره به وضعیت کلی بازار سرمایه گفت: ما در بازار به دلیل دامنه نوسان و پدیده صف نشینی،  همواره هیجانات و لیدر  محوری را داریم و به هر حال شاخص بازار  بعد از 30 درصد رشد، نیاز به اصلاح داشت.

طحانی با اشاره به شرایط کلی سیاست و اقتصاد گفت: با دیدار اخیر وزیران خارجه ایران و امریکا در نیویورک به نظر می رسد شرایط اجرای برجام روز به روز تسهیل شود. از طرفی در حوزه کامادیتی ها نیز نرخ ها به علت کاهش ارزش دلار - یعنی کاهش نرخ برابری دلار به یورو - در حال افزایش است.

مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری آوای آگاه افزود: بعید است افزایش ها هیجانی باشد؛ ولی حداقلش این است که کامادیتی ها از کف قیمتی، بیشتر از 40 تا 50 درصد رشد قیمت داشتند و به نظر می رسد می توانیم روی با ثبات بودنش در همین قیمت ها در آینده امیدوار باشیم.

طحانی با اشاره به اینکه اراده خوبی در داخل برای ایجاد ثبات و ایجاد رونق اقتصادی شکل گرفته است، اظهار داشت: روند کاهشی نرخ تورم ادامه دار است و در سه چهار ماه اخیر، این نرخ در محدوده 11- 10 درصد نوسان داشته است.  

وی خاطر نشان کرد: تورم زیر 10 درصد برای اقتصاد ما خیلی کم اتفاق افتاده است. از آن طرف، نرخ قرض گرفتن در بازار بین بانکی هم اکنون به محدوده 17.5 درصد رسیده است؛ یعنی شرایط برای کاهش نرخ سود سپرده بانکی یا مالیات گرفتن از سود سپرده ها بسیار مهیاست.

طحانی در پاسخ به این سوال که چرا خبرهای خوب بانکی تاثیر چندانی روی سهم های بانکی نداشته است، گفت: بانک های بزرگ خارجی اگر بخواهند با ایران کار کنند خیلی میل و رغبتی ندارند که با ساختار فرسوده فعلی بانک های ایرانی وارد مذاکره شوند بنابراین باید سریع تر برای بانک های خود تصمیمی اساسی بگیریم چون استانداردهای بانک های خارجی در این چند سال خیلی رشد کرده است.

مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری آوای آگاه، بحث افزایش سرمایه و پرداخت مطالبات دولت به بانک ها را از دیگر موضوعات مهم در این بخش دانست و گفت: اگر سیستم بانکی ما درست شود و  از آن  طرف بانک ها هم بتوانند مطالبات بانک مرکزی را پرداخت کنند، می توان گفت که  گردش پول درجامعه درست می شود؛ تولید رونق می گیرد و  بانک ها به کار اصلی خود می رسند.

طحانی اظهار داشت: صنعت بانکداری تازه در اول راه است و می توانیم به صنعت بانکداری خود امیدوار باشیم. با این حال، رفتار سهامداران عمده و همچنین نحوه مدیریت بانک ها نشان می دهد هنوز آن اعتماد به نفس کافی را ندارند که بیایند و  پروژه های متهورانه در صنعت بانکداری اجرا کنند و مانند خودروسازها خلاقیت به خرج دهند.

مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری آوای آگاه در ادامه گفت: صنایع دیگر که کامادیتی محور هستند به نظر می رسد با افق رشد قیمت های جهانی آنها هم می توانند خوب باشند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا بعضی سهم ها همچون دارویی ها با وجود آنکه پتانسل خوبی برای افزایش قیمت دارند تکان جدی نخورده اند، گفت: اگر تاریخچه دارویی ها را ببینید، هیج وقت تکان شدید نمی خورند. اینها به طور معمول و با ثبات، حدود 30 درصد بازدهی عاید سرمایه گذاران خود می کنند.

طحانی با تاکید بر اینکه صنعت دارو یک صنعت روتین و با افق روشن است، افزود: دارویی ها همان طور که در بازارهای صعودی رشد هیجانی ندارند، در بازارهای نزولی هم خیلی کاهش پیدا نمی کنند؛  به هر حال شناوری صنعت دارو شناوری محدودی است و خیلی صندوق ها و حقوقی های بزرگ بازار  نمی توانند وارد این صنعت شوند.

وی ادامه داد: بنابراین کسی که در این صنعت است همواره سود می کند؛  ولی نه سود سورپرایزی. از آن طرف زیان وحشتناک هم در دارویی ها وجود ندارد، چون کاهش خیلی زیادی ندارند.

طحانی در بخش دیگری از گفتگو با "سنا" به معافیت مالیاتی شرکت ها در موضوع تجدید ارزیابی دارایی ها براساس قانون برنامه پنجم توسعه اشاره کرد و گفت: مفهوم تجدید ارزیابی این بود که دارائی های شرکت و بدهی های شرکت همه به قیمت روز در ترازنامه تقویم شود اما دارایی های شرکت ها به دلیل وجود تورم تقویم نمی شد و  به همان نرخ های تاریخی باقی می ماند.

وی ادامه داد:  قانونگذار به شرکت ها فرصت داد که داریی های خود را به روز کنند تا  ترازنامه شرکت یک ترازنامه واقعی شود. اکنون این مهلت تمام شده و خیلی شرکت ها استفاده کردند؛ ولی واقعیت این بود که این قضیه تا حدودی لوث شد.

به گفته طحانی، برخی شرکت ها با سوء استفاده، خاک و درخت را تحت عنوان سرمایه می آوردند و آن نظری که قانونگذار مد نظر داشت، مغفول می ماند.

وی افزود: تجدید ارزیابی، بیشتر در صنایع و خدمات مالی مثل بانک ها کاربرد دارد تا صنایع و شرکت های تولیدی. چون بانک ها هستند که می توانند دائم دارایی های خود را مثل موجودی کالا تجدید ارزیابی کنند.

طحانی در پایان با بیان اینکه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها در کل  حرکت بدی برای بازار سرمایه نبود، افزود: اکنون انتخابی که برای شرکت ها می ماند این است که روی همان دارایی ها صکوک منتشر کنند؛ یعنی اگر ادعا براین است که می توانند برای صاحبان سهام بازده ایجاد کنند، بیایند و  آن دارائی ها را مبنای اوراق بدهی قرار دهند و روی آن صکوک منتشر کنند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا