نبض بازارهای جهانی در دست بانک‌های مرکزی

نبض بازارهای جهانی در دست بانک‌های مرکزی

يكي از روش‌هاي پيش‌بيني قيمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر اين اساس در این صفحه روندهاي قيمتي بازارهای مهم ایران و جهان به نمايش گذاشته شده‌اند. همچنين در متن مربوط به هر قسمت روند آتي قيمت‌ها براساس شواهد موجود پيش‌بيني شده‌اند.






کوچ نقدینگی از لیدر؟ 


دیروز، شاخص کل بورس با رشد 240 واحدی (معادل 3/ 0 درصدی) در سطح 78 هزار و 688 واحد متوقف شد. روز گذشته، از ابتدای ثبت معاملات شاهد تشکیل صف‌های خرید برای نمادهای خودرویی بودیم. در این میان، فشار فروش لغزش‌هایی را در این صف‌ها ایجاد کرد و بعضا برخی سهم‌های خودرویی در قیمت‌های منفی معاملات را به پایان رساندند. سایر گروه‌های بورسی مانند فلزات، کانه‌های فلزی و همچنین بانک‌ها با افزایش تقاضا روند مثبت‌تری را نسبت به روزهای قبل در‌ پیش گرفتند. در حالی که کارشناسان به روزهای پایانی رالی خودرویی‌ها اشاره دارند، انتظار می‌رود که این نقدینگی به سایر گروه‌ها جذب شود. با خروج تدریجی خودرو از مسیر لیدری بازار می‌توان امیدوار بود که از شدت رفتارهای هیجانی کاسته شود. به این ترتیب، رفتار تحلیلی در خرید سهام و به دنبال آن رشد متوازن قیمت سهام را شاهد باشیم. 





گام‌های آهسته ارز در نزدیکی سطح روانی 


تغییرات نرخ در بازار ارز در هفته‌های اخیر کاملا به توازن عوامل متضاد اشاره دارد. از طرفی با سیاست‌های ضدتورمی دولت شاهد سرکوب رشد نرخ دلار هستیم. صرافی بانک‌ها به‌عنوان بازارسازان ارزی از عوامل تشدید عرضه در شرایط صعود نرخ دلار هستند. حضور این عاملان در سمت عرضه فضای روانی را در بازار ایجاد کرده و روند صعود دلار را با نزدیک شدن به سقف 3500 تومانی کند ساخته است. از سوی دیگر، عوامل بنیادی همچنان از نرخ ارز حمایت می‌کنند. در این میان، می‌توان به اقتصاد تورمی کشورمان در سال‌های گذشته (به خصوص در دولت قبل) در مقایسه با پایین بودن تورم در دیگر اقتصادها اشاره کرد. در حالی که انتظار تعدیل ارزش پول بر اساس اختلاف تورم داخلی و خارجی وجود دارد، اما سیاست‌های حاکم بر بازار ارز مانع از رشد منطقی نرخ دلار می‌شود. 





رشد آرام سکه 

دیروز، هر سکه طرح جدید رشد هزار تومانی را تجربه کرد. در حالی که دلار با افت اندکی مواجه شد، رشد اندک اونس در ابتدای معاملات، قیمت سکه را با خود همراه ساخت. در ادامه معاملات گرچه قیمت اونس تعدیل شد و به قیمت‌های پیش از تعطیلات بازار جهانی نزدیک شد، اما سکه در مقابل افت مقاومت کرد. به نظر می‌رسد تقاضای مناسبتی در ماه رجب همچنان از قیمت سکه حمایت می‌کند. علاوه بر این، همچنان خوشبینی به قیمت‌ها در بازارهای اثرگذار نیز چتر حمایتی را برای سکه ایجاد کرده است. در این میان، گرچه انتظار رشد نرخ دلار وجود ندارد، اما احتمال ریزش شدید این ارز نیز با توجه به حمایت عوامل بنیادی کاهش یافته است. از طرفی به نظر می‌رسد تداوم ضعف اقتصاد جهانی می‌تواند بخشی از سرمایه‌ها را به سوی طلا به‌عنوان کالای امن سوق دهد.




فضای انتظاری طلا

دیروز ساعت 16، هر اونس طلا به قیمت 1233 دلار معامله ‌شد. در ابتدای معاملات افت ارزش دلار و همچنین ریزش بازارهای سهام، رشد قیمت طلا را به دنبال داشت. در ادامه اما، به تدریج قیمت طلا تعدیل شد. در پایان هفته جاری نشست بانک‌های مرکزی آمریکا و ژاپن توجه بازار جهانی را به خود جلب کرده است. پایین بودن نرخ تورم در اقتصاد ژاپن تشدید سیاست‌های انبساطی را محتمل ساخته است. این موضوع روز جمعه افت شدید ارزش ین را در برابر دلار رقم زد. روز گذشته، بازیابی ارزش ین در برابر سایر ارزها بر شاخص دلار فشار وارد کرد. نشست ماه آوریل فدرال رزرو آمریکا نیز از امروز آغاز می‌شود. در حالی که انتظار افزایش نرخ بهره این کشور در این جلسه وجود ندارد، اما طلا در انتظار سیگنال‌های ارسالی از بیانیه این کمیته است. 




حرکت «تسه»ها زیر سقف 80 هزار تومانی

در معاملات روز گذشته، اوراق تسهیلات مسکن اسفند 93 (تسه9312) با افت 7/ 0 درصدی مواجه و به قیمت 76 هزار و 877 تومان معامله شدند. این در حالی است که برخی اوراق تا نزدیکی سقف 80 هزار تومانی صعود کردند. در حالی نرخ سود واقعی تسهیلات مسکن حدود 22 درصد برآورد می‌شود که چشم‌انداز کاهش نرخ سود در کل اقتصاد، مانعی در برابر رشد بیشتر قیمت «تسه»ها محسوب می‌شود. افزایش هزینه وام با رشد قیمت اوراق تسهیلات مسکن، دلیل اصلی رشد نرخ سود واقعی دریافت وام مسکن محسوب می‌شود. این در شرایطی است که بازار مسکن به فصل تقاضای خود نزدیک می‌شود و سهم نسبتا مطلوب وام‌ها از کل مبلغ خانه، عواملی هستند که می‌توانند تقاضای «تسه»ها را افزایش دهند. بنابراین، تقابل عوامل متضاد افزایش فاصله اوراق تسهیلات مسکن با سطح 80 هزار تومانی دشوار نشان می‌دهد.




افت نفت با شناسایی سود معامله‌گران 

به گزارش استیل ایران به نقل از دنیای اقتصاد، دیروز ساعت 16، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 3/ 43 دلار معامله ‌شد. قیمت نفت پس از سه هفته صعود روز گذشته در مسیر نزولی قرار گرفت. در حالی که شاخص دلار آمریکا نیز در مسیر نزولی قرار داشت، اما شناسایی سود توسط معامله‌گران در پی رشدهای اخیر بر قیمت نفت فشار وارد کرد. در این میان، نگاه بازارهای کالایی به نشست بانک‌های مرکزی معطوف شده است. در صورتی که سیگنال‌هایی از احتمال افزایش نرخ بهره در ماه‌های آینده در بیانیه فدرال رزرو منتشر شود احتمال رشد ارزش دلار وجود دارد. در این میان، تشدید سیاست‌های انبساطی توسط ژاپن و واگرایی بیشتر سیاست‌های پولی این کشور با آمریکا می‌تواند این روند را تقویت کند. با توجه به ارزش‌گذاری کالاها بر اساس دلار تغییرات ارزش دلار می‌تواند بازارهای کالایی و همچنین نفت را با خود همراه سازد.


بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا