سهم 28 درصدی فرابورس ایران از بازار بدهی کشور

سهم 28 درصدی فرابورس ایران از بازار بدهی کشور

بازار سرمایه ایران توانسته سهم 2 درصدی خود از بازار بدهی کل کشور را در چند سال گذشته با توسعه این بازار و پذیرش انواع اوراق به حدود 46 درصد ارتقا دهد که در این میان فرابورس ایران سهم 28 درصدی از بازار بدهی کل کشور را به خود اختصاص داده است.

 

مدیرعامل فرابورس ایران در یک کنفرانس خبری به تشریح عملکرد سال 94 و مهمترین برنامه‌های سال جاری این نهاد مالی پرداخت و جزئیاتی در خصوص تلاش برای پذیرش صنایع جدید، راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه (VC) و بازار شرکت‌های کوچک و متوسط، تشریح جایگاه فرابورس در بازار سرمایه کشور و نقش‌آفرینی این رکن بازار در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، سهم بازار بدهی فرابورس از کل بازار بدهی کشور و ... ارائه کرد.
به گزارش روابط عمومی فرابورس ایران، امیر هامونی در خصوص اهم عناوین عملکردی سال 94 فرابورس ایران گفت: تصویب دستورالعمل پذیرش صنایع کوچک و متوسط (SME) و امضای تفاهم‌نامه با سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی، تصویب دستورالعمل پذیرش و آغاز معاملات اسناد خزانه اسلامی، پذیرش 3 فقره صکوک اجاره، 11 فقره اوراق مشارکت و یک فقره گواهی سپرده به ارزش 3663 میلیارد تومان از جمله مهمترین اقداماتی بود که در سال گذشته در فرابورس ایران انجام شد. ضمن اینکه در سال 94، تعداد 23 شرکت در بازارهای اول و دوم پذیرش شده و 15 مورد عرضه اولیه به ارزش 493 میلیارد تومان در فرابورس انجام شد.
وی با اشاره به اینکه در حوزه بازار دارایی فکری نیز 100 اختراع، طرح صنعتی و علامت تجاری به فهرست عرضه‌های دارایی فکری اضافه شد، ادامه داد: در سال قبل شاهد انجام 15 معامله یکجا در بازار سوم به ارزش 277 میلیارد تومان و پذیرش 6 صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله و یک صندوق زمین و ساختمان به ارزش 95 میلیارد تومان در فرابورس ایران بودیم.
به گفته هامونی پذیره‌نویسی سهام دو شرکت بیمه‌ای به ارزش 120 میلیارد تومان و درج و گشایش نماد 11 شرکت در بازار پایه توافقی از دیگر اقداماتی است که در سال گذشته توسط فرابورس ایران صورت گرفته است.
وی با اشاره به تجربه بازار سوم فرابورس اظهار کرد: سال گذشته فرابورس ایران بالغ بر 250 پرونده ادغام و تملیک (M&A) شرکت‌ها را با موفقیت انجام داد که اغلب آنها از سوی دولت و مزایده‌های سازمان خصوصی‌سازی یا هلدینگ‌ها در فرابورس عرضه شده بود.
وی همچنین در خصوص تعداد شرکت‌هایی که ممکن است در جریان عرضه اولیه نیز قرار بگیرند گفت: در حال حاضر تعداد 16 شرکت در بازارهای اول و دوم درج شده‌اند که بنا به مناسب بودن تمامی شرایط در زمان‌های مقتضی در فرایند عرضه اولیه قرار خواهند گرفت.
جایگاه بین‌المللی فرابورس ایران
در ادامه این نشست، هامونی به تشریح جایگاه بین‌المللی فرابورس ایران پرداخت و در این خصوص توضیح داد: طبق گزارش سال 2014 سازمان OIC، فرابورس ایران در زمینه ارزش معاملات اوراق با درآمد ثابت و تعداد صندوق‌های قابل معامله (ETF) در بین کشورهای عضو کانون بورس‌های سازمان همکاری‌های اسلامی موفق به کسب رتبه سوم شده‌ ضمن اینکه در تامین مالی از طریق عرضه عمومی و تعداد عرضه‌های اولیه شرکت‌ها نیز در جایگاه ششم ایستاده‌ است.
تامین مالی دولت و بخش مسکن از درگاه بازار ابزارهای نوین مالی
مدیرعامل فرابورس ایران همچنین به ارائه آماری در خصوص تامین مالی دولت و بخش مسکن از طریق ابزارهای مورد معامله در بازار ابزارهای نوین مالی پرداخت و گفت: فراوبرس ایران در سال 94، با پذیرش و معاملات ثانویه 5000 میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی توانست نقش پررنگی در تامین مالی دولت ایفا کند و پیمانکارانی را که مدت‌ها با معوق شدن مطالبات خود روبه‌رو بودند با بازپرداخت بخشی از بدهی‌ها در به جریان انداختن دوباره پروژه‌ها و طرح‌های عمرانی و زیرساختی کمک کند. به گفته وی پیمانکاران سال گذشته به میزان 2250 میلیارد تومان که 1800 میلیارد تومان آن در دو ماه پایانی سال صورت گرفت، موفق به تامین مالی از طریق اسناد خزانه اسلامی شدند.
هامونی همچنین عنوان کرد: در 5 سال گذشته بیش از 19 هزار میلیاردتومان تسهیلات مسکن از طریق اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن در اختیار متقاضیان قرار گرفته است که این رقم زمینه خانه دار شدن بیش از 625 هزار نفر را فراهم کرده است.
به گفته وی فقط در یکسال منتهی به اسفندماه 94، ارزشی بالغ بر 4773 میلیارد تومان اوراق تسهیلات مسکن در بازار عرضه شده و بیش از 112 هزار نفر با دریافت بیش از 5223 میلیارد تومان تسهیلات مسکن خانه‌دار شده‌اند.
وی با عنوان اینکه سال 94، کل تامین مالی فرابورس ایران رقمی بالغ بر 15 هزار میلیارد تومان بوده است، افزود: این تامین مالی از سه طریق عرضه اولیه (حراج)، پذیره‌نویسی، افزایش سرمایه و صکوک صورت گرفته است.
وی با اعلام اینکه در سال گذشته ارزش کل بازار فرابورس به رقم 45 هزار میلیارد تومان رسیده است، گفت: این رقم در مقایسه با دوره مالی قبل از رشد 36 درصدی حکایت می‌کند، ضمن اینکه باید در نظر داشت فرابورس ایران در زمینه انتقال نماد معاملاتی برخی شرکت‌ها به تابلوی معاملات بورس اوراق و بهادار تهران شاهد جابجایی 17 هزار میلیارد تومانی ارزش این شرکت‌ها به بورس تهران بوده است.
مدیرعامل فرابورس ایران از رشد سرمایه‌گذاری‌ها در صندوق‌های قابل معامله (ETF) سخن گفت و توضیح داد: در سال مالی 94 صندوق‌های قابل معامله معاملاتی به ارزش حدودی یک هزار میلیارد تومان را تجربه کردند و این در حالی است که فرابورس با فرایند‌سازی صندوق‌های قابل معامله به دنبال ایجاد رونق بیشتر در آنها است.
جایگاه فرابورس ایران در بازار بدهی
هامونی سپس در خصوص سهم فرابورس ایران در بازار بدهی کشور توضیحاتی ارائه کرد و گفت: بازار سرمایه ایران توانسته سهم 2 درصدی خود از بازار بدهی کل کشور را در چند سال گذشته با توسعه این بازار و پذیرش انواع اوراق به حدود 46 درصد ارتقا دهد که در این میان فرابورس ایران سهم 28 درصدی از بازار بدهی کل کشور را به خود اختصاص داده است. به گفته وی از کل ارزش بازار بدهی کشور، بازار بدهی بانکی (خارج از بازار سرمایه) سهم 54 درصدی دارد.
مدیرعامل فرابورس ایران با اشاره به اینکه اوایل آغاز به کار فعالیت فرابورس در 7 سال قبل، اولین اوراق تامین مالی از طریق صکوک به صنعت هواپیمایی در ارقام 30 و 90 میلیارد تومانی اختصاص یافت، از افزایش قابل ملاحظه این رقم در سال اخیر سخن گفت. وی به عرضه 500 میلیارد تومان صکوک اجاره دولت در روز شنبه هفته جاری در فرابورس ایران اشاره کرد و گفت: دولت برای تسریع در روند بازپرداخت بدهی‌های خود، 500 میلیارد تومان اوراق صکوک اجاره را منتشر و از طریق فرابورس ایران عرضه کرد که در کسری از ثانیه این اوراق با استفاده از مکانیزم حراج کشف قیمت و فروخته شد.
وی ورود سرمایه گذاران خارجی به معاملات اسناد خزانه اسلامی و اوراق صکوک اجاره را اتفاق مهم در روند عرضه و دادوستد این اوراق دانست و عامل این استقبال را ضمانت‌های دولتی این اوراق عنوان کرد.
راه‌اندازی بازار شرکت‌های کوچک و متوسط تا پایان بهار
مدیرعامل فرابورس ایران یکی از اقدامات مهم امسال را راه‌‌اندازی بازار شرکت‌های کوچک و متوسط عنوان و در این رابطه اظهار کرد: در راستای عمل به رسالت خود و بنا به اینکه یکی از مهمترین اهداف ما کمک به تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی است، برنامه داریم تا پایان فصل بهار بازار شرکت‌های کوچک و متوسط را راه‌اندازی کنیم که دستورالعمل آن سال گذشته تدوین شد. بر این اساس در تفاهم‌نامه‌ای که با سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در اواخر سال گذشته منعقد کردیم و در دیداری که با مدیران عامل شرکت شهرک‌های صنعتی سراسر کشور صورت گرفت تصمیم گرفته‌ایم در فاز اول از هر استان، چند شرکت برتر در شهرک‌های صنعتی را که ویژگی‌های پذیرش درSME Market را دارند پذیرش کرده و در ادامه این روند را وسعت ببخشیم.
هامونی از عضویت فرابورس ایران در کارگروه SME Market فدراسيون بورس‌هاي اروپايي و آسيايي (FEAS) خبر داد و گفت: فرابورس به همراه بورس استانبول، بورس قاهره و قزاقستان به عضویت این کارگروه درآمده‌اند و در تلاش برای طراحی یک پلت فرم بین‌المللی برای پذیرش چنین شرکت‌هایی هستیم.
به جریان افتادن پرونده عضویت فرابورس در WFE
مدیرعامل فرابورس ایران در بخش دیگری از این کنفرانس خبری، یکی از رخدادهای خوب بازار سرمایه در چند وقت اخیر را اعلام خبر عضویت سازمان بورس و ارواق بهادار در سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار (آیسکو) عنوان کرد و در این رابطه گفت: این پیش شرط مهم کمک می‌کند تا سایر ارکان بازار سرمایه از جمله فرابورس ایران نیز بتوانند به عضویت فدراسیون جهانی بورس‌ها درآیند که بر این اساس ما بلافاصله با ارسال مدارک و مستندات لازم در حال پیگیری این امر هستیم و هم‌اکنون پرونده عضویت فرابورس ایران در WFE به جریان افتاده است.
وی، پیش نیازهای لازم در خصوص جذب سرمایه گذاران خارجی به بازار سرمایه کشور را رعایت برخی استانداردها در سطح بین‌المللی دانست و عنوان کرد: رعایت استاندارد XBRL که یک زبان گزارشگری مالی تحت وب است، ارائه گزارش‌های مالی به زبان انگلیسی، رتبه بندی سهام و اوراق تامین مالی و نیز رعایت اصول حاکمیت شرکتی از جمله مهمترین پیش نیازها برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بازار سرمایه کشور است که علاوه بر بورس‌ها در سازمان بورس و اوراق بهادار نیز مجدانه در حال پیگیری این موضوع هستند.
ابزارهای فرابورس برای تامین مالی حوزه مسکن
هامونی همچنین در خصوص ابزارهای دیگری نیز که در سال جاری به منظور رونق بخشی به صنعت مسکن در دستور کار راه‌اندازی قرار دارد، گفت: از دیگر برنامه‌های فرابورس ایران در سال 95 توسعه ابزارها و نهادهای مالی حوزه مسکن به کمک پذیرش صندوق‌های سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات و نیز انتشار اوراق بهادار مبتنی بر وام رهنی (MBS) و همچنین صکوک منفعت است.
به گفته وی صکوک منفعت دیگر ابزاری است که مورد استفاده برای پیمانکاران پروژه‌های آزادراه‌ی کشور است که تلاش می‌کنیم از آن برای این پروژه‌ها استفاده کنیم.
مدیرعامل فرابورس ایران با اشاره به اینکه یکی از مهمترین اقدامات در سال جاری تلاش برای افزایش صنایع موجود در بازار سهام است، اظهار کرد: ورود صنعت حمل و نقل هوایی به بازار معاملاتی فرابورس در دستور کار قرار گرفته که مذاکرات مربوطه در این باره ادامه دارد و تمایل متولیان این صنعت در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا