با انتخاب مهدی کرباسیان به‌عنوان مجری پروژه

طرح توسعه و تسهیل سرمایه‌گذاری شرق کشور اجرایی می‌شود

طرح توسعه و تسهیل سرمایه‌گذاری شرق کشور اجرایی می‌شود

گروه معادن - تامین سرمایه و جذب سرمایه‌گذار برای اجرای یک طرح یا پروژه از نکات اساسی است که در صورت عملکرد ضعیف می‌تواند خطری برای اجرایی شدن طرح به شمار آید.

به گزارش ماین نیوز، حال سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در راستای اجرایی‌شدن اهداف اقتصاد مقاومتی اجرای طرح توسعه و تسهیل سرمایه‌گذاری شرق کشور را در دستور کار قرار داده است.

جذب سرمایه برای توسعه بخش معدن

تحریم‌های وضع شده علیه کشور در سال‌های گذشته و نبود توجه جدی به توسعه بخش معدن در دولت نهم و دهم باعث شد تا توانمندی‌ها و ظرفیت‌های بخش معدن آن طور که باید مورد بهره‌برداری قرار نگیرد. با توجه به این موضوع که معدن می‌تواند سایه اقتصاد نفتی را بر کشور کمرنگ کند، دولت یازدهم توسعه بخش معدن و جذب سرمایه‌گذار برای اجرای طرح‌های معدنی و صنایع معدنی را جزو اولویت‌های خود قرار داد. به طوری که سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران( ایمیدرو) توسعه هر چه بیشتر حلقه ابتدایی معدنکاری، یعنی اکتشاف را به صورت جدی در دستور کار خود قرار داد و از سویی دیگر به دنبال جذب سرمایه‌های خارجی و داخلی برای اجرای طرح‌های معدنی بود.

اگر بخواهیم نگاهی تخصصی به موضوع سرمایه‌گذاری در بخش معدن بیاندازیم، خواهیم دید نه تنها در ایران بلکه در سایر کشورهای معدنی جهان همواره جذب سرمایه‌گذار برای بهره‌برداری از ظرفیت‌های معدنی در اولویت قرار دارد، به طوری که شرکت‌های معدنی بزرگ جهان همچون ریوتینتو، بی‌اچ پی‌بیلتون و... به دنبال حضور در کشورهای معدنی جهان ازجمله افریقای جنوبی هستند.

حال ایران با در اختیار داشتن ذخایر فراوان از مواد معدنی می‌تواند محلی مناسب برای حضور سرمایه‌گذاران معدنی باشد اما نباید از منابع موجود در کشورهای همسایه خود همچون افغانستان غافل بماند. اجرای طرح اکتشافات در نوار مرزی ایران در کنار دیدارهای مختلف با مسئولان معدنی کشور افغانستان آغاز حضور سرمایه‌گذاران ایرانی در بخش معدن افغانستان خواهد بود. البته باید به این نکته نیز اشاره داشت که جذب سرمایه‌گذار در بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله معدن راهی برای تحقق هر چه بیشتر اهداف اقتصاد مقاومتی است.

توسعه و تسهیل سرمایه‌گذاری در شرق

به منظور پایش و اجرای سیاست‌های مرتبط با اقتصاد مقاومتی، دولت اقدام به تشکیل کارگروهی به نام «ستاد اقتصاد مقاومتی» به ریاست «معاون اول رییس‌جمهوری» کرده و طرح‌های هم‌راستا با این سیاست‌ها را شناسایی و در اولویت تامین مالی قرار می‌دهد. در این زمینه، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) با هدف بهره‌برداری از ذخایر ۹۰۰ میلیارد دلاری معادن افغانستان (گزارش سازمان زمین شناسی امریکا) به منظور تکمیل زنجیره ارزش واحدهای فرآوری داخل ایران و همچنین توسعه معدنی استان‌های شرقی کشور، طرحی تعریف و به این ستاد ارائه کرد که در جلسه هفته گذشته مطرح و مصوب شد. مهدی کرباسیان، رییس هیات عامل ایمیدرو به عنوان مجری این طرح ملی و راهبردی پیشنهاد شده، که خدمات و اهداف عمومی آن به این شرح است: اهداف عمومی این طرح در داخل کشور شامل؛ شناسایی ظرفیت‌های معدنی از طریق تکمیل مطالعات ظرفیت‌های نواحی شرقی، تعریف واحدهای جدید فرآوری با تکیه بر ظرفیت‌های موجود از طریق بخش خصوصی، تکمیل واحدهای معدن و صنایع معدنی تعریف شده، توسعه زیرساخت‌ها به منظور تسهیل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، توسعه منطقه آزاد چابهار، تکمیل خطوط ریلی و جاده‌ای به افغانستان و به چابهار و انتقال آب از دریای عمان به نواحی شرق کشور با هدف توسعه ناحیه معدنی سنگان می‌شود. از سویی دیگر اهداف عمومی این طرح در کشور افغانستان نیز شامل تشکیل شرکت مشترک ایرانی‌ـ‌افغانی با هدف انجام مطالعات اکتشافی- شناسایی و بهره‌برداری از ظرفیت‌های معدنی افغانستان با تکیه بر مزیت‌های رقابتی ایران (بندر چابهار، گاز طبیعی، خطوط ارتباطی، فناوری و نیروی متخصص) و ایجاد واحدهای توسعه‌ای در مناطق دارای مزیت در افغانستان و ایران با تاکید بر تکمیل زنجیره ارزش واحدهای فرآوری ایران می‌شود.

گذر بر ذخایر معدنی افغانستان

اما اینکه چرا ایران به دنبال سرمایه‌گذاری در افغانستان است بی‌شک تنها به علت وجود ذخایر فراوان معدنی از جمله سنگ‌آهن و مس است. وضعیت زمین‌شناسی ایران و افغانستان شباهت بسیاری با هم دارد و در واقع می‌توان ازدیدگاه زمین‌شناسی هر دو کشور را یکی خواند. به طوری که تجربه‌های کسب‌شده از سوی ایران در بخش زمین‌شناسی امروز در افغانستان قابل مشاهده است.

بی‌تردید ذخایر فراوان معدنی باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاران تمایل بسیار برای ورود به این کشور داشته باشند. ذخایر معدنی افغانستان سرمایه‌گذاران خارجی را به سوی خود جذب کرده است. پیش از این روس‌ها به این کشور رفت‌وآمد داشتند اما امروز شاهد ورود غربی‌ها به افغانستان هستیم. در واقع شرکت‌های اروپایی در بخش ژئوفیزیک هوایی این کشور ورود کرده‌اند که این امر می‌تواند در کشف ذخایر جدید موثر باشد. بخشی از ذخایر افغانستان دنباله کانی‌سازی سنگان بوده که سنگ‌آهن به همراه دارد اما در نواحی دیگر ذخایر مس نیز وجود دارد. معدن مس «عینک» معدنی است که سال‌ها چینی‌ها روی آن کار کرده‌اند. مطالعات زمین‌شناسی در افغانستان حاکی از آن است که این کشور ذخایری قیمتی و نیمه‌قیمتی در اختیار دارد، به طوری که به‌تازگی ذخایری از لیتیوم نیز در این کشور کشف شده است. هرچند ذخایر افغانستان مزیتی برای آنها به شما می‌رود. اما نبود امنیت کافی در این کشور می‌تواند سنگی بزرگ برسرراه ورود سرمایه‌گذاران باشد.

در واقع کاهش امنیت در مناطق معدنی افغانستان باعث شده تا این کشور در بهره‌برداری از ذخایر خود چندان توفیق نداشته باشد. ذکر این نکته خالی از اهمیت نیست که اگر ایران و افغانستان تعاملات بیشتری با یکدیگر داشته باشند به نفع هر دو کشور خواهد بود. البته نباید این را فراموش کرد که هر قدر هم که افغانستان در بخش معدن ورود کند باز هم ذخایر آن قابل مقایسه با ذخایر موجود در ایران نیست. کشور افغانستان دارای ذخایر خوبی از مواد معدنی است، به‌عنوان مثال معدن «حاجی‌گک» نه‌تنها بزرگترین معدن سنگ‌آهن این کشور بلکه بزرگترین معدن سنگ‌آهن بکر آسیا و همچنین دومین ذخیره بزرگ سنگ‌آهن و مواد معدنی دنیاست. این معدن با ذخیره قطعی ۸/۱ میلیارد تن با عیار ۶۲ درصد در ارتفاع ۳۸۰۰ متری یعنی در حدود نصف ارتفاع قله اورست قرار گرفته است.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا