هامونی در جمع اصحاب رسانه:

سرمایه گذاران خارجی خریداران پر و پا قرص اسناد خزانه اسلامی

سرمایه گذاران خارجی خریداران پر و پا قرص اسناد خزانه اسلامی

هامونی به ارزشمند بودن اسناد خزانه اسلامی برای سهامداران خارجی اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه برای سهامداران خارجی دو عنصر بررسی و ضمانت در سرمایه گذاری از اهمیت قابل توجهی برخوردار است، سرمایه گذاری در اسناد خزانه اسلامی و صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت که دولت ضامن آن است، مورد استقبال قرار گرفته است.

 

 

سهم 2 درصدی بازار سرمایه در تأمین مالی کشور بعد از گذشت 7 سال به 46 درصد رسید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، امیرهامونی، مدیرعامل شرکت فرابورس ایران در نخستین کنفرانس خبری در جمع اصحاب رسانه با اشاره به اهمیت بازار بدهی در تأمین مالی کشور گفت: با توجه به این که طبق قانون معاملات ثانویه اوراق بدهی فقط از طریق بورس امکان پذیر است و فرابورس نسبت به سایر بورس ها، سهم حداکثری را در این بازار دارد سهم فرابورس از بازار بدهی روند افزایشی پیدا کرده است.

وی با اشاره به تأمین مالی دولت در بودجه سال جاری از طریق انتشار اوراق مشارکت و صکوک گفت: هدف دولت، انتشار 62 هزار میلیارد تومان اوراق بدهی است که سهم قابل توجهی از آن امسال وارد بازار صکوک کشور می شود.

این مقام مسوول درباره اهمیت اسناد خزانه اسلامی به عنوان اوراقی مناسب برای پرداخت دیون دولت به پیمانکاران، گفت: صکوک اجاره 500 میلیارد تومان به همراه انتشار 10 هزار میلیارد تومان اوراق اسناد خزانه اسلامی با سررسید یک ساله و 7500 میلیارد تومان اوراق خزانه اسلامی با سررسید بالای یک سال از جمله مجموع اوراق منتشر شده سال جاری خواهد بود.

هامونی به ارزشمند بودن اسناد خزانه اسلامی برای سهامداران خارجی اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه برای سهامداران خارجی دو عنصر بررسی و ضمانت در سرمایه گذاری از اهمیت قابل توجهی برخوردار است، سرمایه گذاری در اسناد خزانه اسلامی و صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت که دولت ضامن آن است، مورد استقبال قرار گرفته است.

وی در ادامه افزود: سرمایه گذاران خارجی برای بررسی سرمایه گذاری نیاز به یک زمان 8 تا 9 ماهه دارند اما از آنجایی که موسسات رتبه بندی جهانی اوراق منتشر شده توسط دولت جمهوری اسلامی ایران را دارای رتبه و اعتبار مناسب ارزیابی کردند، سرمایه گذاران خارجی به اوراق منتشر شده دولت اعتماد دارند و به راحتی به آن ورود کرده اند و هم اکنون نزدیک به 10 میلیارد تومان از این اوراق توسط سرمایه گذاران خارجی خریداری شده است.

هامونی در ادامه این نشست خبری به جایگاه فرابورس در فیاس اشاره کرد و گفت: فرابورس به عنوان عضو فعال تازه وارد توانسته در کارگروه ادغام و تملیک در SME ها در کنار کشور ترکیه، مصر و قزاقستان حضور دارد.

وی اظهار داشت: طی 7 سال گذشته 250 مورد ادغام و تملیک انجام شده که در بازار فرابورس به ثبت رسیده است.

هامونی به جایگاه بین المللی فرابورس در OIC اشاره کرد و گفت: فرابورس در OIC رتبه 3 ارزش معاملات را کسب کرده که با انتشار 6.3 میلیارد دلار انتشار اوراق با درآمد ثابت بعد از ترکیه و مصر از جایگاه خوبی در مقایسه با بسیاری از کشورهای داعیه دار صکوک برخوردار شده است.

 مدیرعامل فرابورس به رتبه سوم ETF های بازار سرمایه ایران در جمع اعضای این گروه اشاره کرد و گفت: فرابورس رتبه 6 از نظر تأمین مالی را در بین اعضای IOC دارد .

هامونی به پذیریش 20 شرکت در سال 94 در فرابورس پرداخت و گفت: عرضه اولیه 15 شرکت و گشایش نماد 2 شرکت در کنار ورود 11 نماد در بازار پایه و پذیرش یک صندوق زمین و ساختمان به ارزش 95 میلیارد تومان و پذیرش 100 طرح صنعتی در بازار دارایی فکری از دیگر اقدامات فرابورس در سال 94 است که مجموع این اقدامات 17 هزار میلیارد تومان به ارزش بازار فرابورس اضافه کرد که این میزان معادل انتقال شرکت های فرابورسی به بورس در سال 94 است.

وی درباره ارزش معاملات فرابورس گفت: ارزش معاملات فرابورس در سال 94 به 45 هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به دوره مشابه 36 درصد افزایش پیدا کرده و همچنین حجم معاملات با رشد 60 درصدی به 83 میلیارد تومان رسید است.

هامونی در ادامه این گفتگو به رشد نجومی در ارزش معاملات صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله (ETF) اشاره کرد و گفت: در سال 93 ارزش معامله صندوق های قابل معامله به 60 میلیارد تومان رسیده که این رقم با رشد نجومی در سال 94 به عدد هزار میلیارد تومان رسیده است.

مدیرعامل فرابورس در خصوص تسهیلات مسکن گفت: در 5 سال گذشته 20 هزار میلیارد تومان از طریق این اوراق تأمین مالی خرد صورت گرفته که در سال 94 با انتشار 5.2 هزار میلیارد تومان اوراق بالغ بر 112 هزار نفر خانه دار شدند.

وی با تأکید بر اهمیت بازار بدهی گفت: بالغ بر 15 هزار میلیارد تومان از طرق مختلف تأمین مالی شده که بخش قابل توجهی از تأمین مالی پیمانکاران از طریق اسناد خزانه اسلامی صورت گرفته  که فرابورس تلاش جدی برای تعمیق این بازار انجام می دهد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا