قاچاق سوخت از ایران به ترکیه کاهش یافت

قاچاق سوخت از ایران به ترکیه کاهش یافت

مدیرکل تعرفه و ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به کاهش قاچاق سوخت به ترکیه اشاره کرد و گفت: با توجه به این که قیمت سوخت عرضه شده در ایران ١٠ درصد پایین‌تر از نرخ سوختی است که در ترکیه عرضه می‌شود، بنابراین قاچاق سوخت از طریق مبادی رسمی و کامیونها به شدت کاهش یافته است.

 

به گزارش نرخ باکس و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، محمد جواد عطرچیان به تشریح شرائط کنونی مرزهای ایران و ترکیه اشاره کرد و گفت: هم اکنون ایران سه مرز مشترک با ترکیه دارد که متاسفانه به دلیل مشکلات امنیتی در این کشور امکان صدور کالا در ٢ مرز سرو و رازی ممکن نیست، اما تردد مسافر و کالا از طریق مرز بازرگان انجام می‌شود.
وی با بیان این که روزانه ٣٥٠ تا ٤٠٠ دستگاه کامیون ایرانی و ترکیه‌ای وارد مرز ایران می‌شوند و روزانه ٢٥٠ کامیون ایرانی و ترک از مرز بازرگان ایران وارد خاک ترکیه می‌شود، افزود: در مجموع روزانه حدود ٧٠٠ دستگاه کامیون از مرز بازرگان در حال تردد هستند.
عطرچیان به ناامنیهای موجود و تاثیر آن بر تردد کامیونها میان دو کشور ایران و ترکیه اشاره و تصریح کرد: به هرحال پارسال به دلیل ناامنیهایی که در مناطق شرقی و جنوبی ترکیه صورت گرفت آمار تردد کامیونها از مرز دو کشور نیز با کاهش محسوسی روبرو بوده است.
مدیرکل تعرفه و ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد که در سال ٢٠١٥، ٤٨ هزار و ٢٠٠ دستگاه به مقصد ترکیه و ماورای مقصد ترکیه تردد کرده‌اند، این آمار نسبت به مدت مشابه در سال ٢٠١٤ حدود ١٠ درصد کاهش تردد را نشان می‎دهد، همچنین تردد کامیونهای ترک به مقصد ایران در سال ٢٠١٥ حدود ٧٥ هزار و ٥٠٠ دستگاه بوده که این رقم نیز نسبت به مدت مشابه در سال ٢٠١٤ با کاهش ٤,٥ درصدی مواجه بوده است، بنابراین به نظر می‌رسد یکی از دلایل کاهش این ترددها ناامنیهایی بوده که در خاک ترکیه شاهد آن بوده‌ایم.
وی به دلیل این کاهش ترددها اشاره و عنوان کرد: با توجه به مناسباتی که میان دو کشور وجود دارد و میزان سوختی که کامیونها باید همراه داشته باشند، کامیونهای ایرانی سعی کرده‌اند راه دیگری را برای رفتن به سمت اروپا انتخاب کنند، راههایی همچون تردد از طریق کشورهای بلاروس و لهستان، بنابراین از این امر نیز به عنوان یکی دیگر از دلایل کاهش تردد کامیونهای ایرانی از مرز ترکیه یاد می‌شود.
تاثیر مثبت برجام بر تعاملات حمل و نقلی میان ایران و ترکیه
عطرچیان به تاثیر برجام بر روی تعاملات حمل و نقلی میان ایران و ترکیه نیز اشاره کرد و گفت: بیشتر تاثیر توافقهای ژنو بر روی روابط تجاری با اروپا خواهد بود، خوشبختانه ایران از دیرباز تعاملات بسیار خوبی با ترکیه داشته است، گرچه در برخی از مواقع این تعاملات با فراز و فرودهایی مواجه بوده، اما خوشبختانه این مشکلات، دوستانه حل و فصل شده است.
وی ادامه داد: ما چه پیش از برجام و چه پس از آن تعاملات اقتصادی بویژه در بخش حمل و نقل جاده‌ای با ترکیه داشته ایم، اما نمی‌توان منکر شد که برجام تاثیرات مثبتی را بر توسعه روابط حمل و نقلی میان دو کشور گذاشته است، زیرا یکی از پیش نیازهای توسعه روابط تجاری میان دو کشور، توسعه روابط حمل و نقلی است.
قاچاق سوخت از ایران به ترکیه کاهش یافته است
مدیرکل تعرفه و ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به کاهش قاچاق سوخت به ترکیه اشاره و تصریح کرد: میزان قاچاق سوخت به این کشور کاهش یافته است، با توجه به این که قیمت سوخت عرضه شده در ایران ١٠ درصد پایین‌تر از نرخ سوختی است که در ترکیه عرضه می‌شود، بنابراین میزان قاچاق سوخت از طریق مبادی رسمی و کامیونها بشدت کاهش یافته است.
عطرچیان تاکید کرد: برخی مواقع گفته می‌شود که کامیونهای ترک باکهای دو جداره نصب می‌کنند که این امر بسیار بعید است، زیرا کامیونها وقتی بارگیری می‌کنند پلمپ می‌شوند و برای زدن سوخت اضافه باید پلمپ باز شود که قطعا مسئولان در مبادی رسمی این پلمپها را چک می‌کنند و در صورت مواجه شدن با چنین مواردی با آن برخورد خواهد شد، بنابراین به نظر نمی‌رسد رانندگان کامیونها نیز چنین خطری را با توجه به پایین بودن تفاوت نرخ سوخت در دو کشور به جان بخرند.
ترکیه یکی از شریکان اصلی تجاری ایران است
وی ادامه داد: ترکیه یکی از شرکای اصلی تجاری ایران است، صادرات سالانه ٣٠ میلیارد دلار کالای تجاری به این کشور که بخش زیادی از آنها در بخش صادرات محصولات نفتی و بخشی دیگر در بخش صادرات غیرنفتی خواهد بود هدفگذاری شده است، کالاهای غیرنفتی باید از طریق حمل و نقل جاده‌ای و راه آهن جابه جا شود که بار بیشتر این موضوع بر دوش حمل و نقل جاده‌ای است.
مدیرکل تعرفه و ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تصریح کرد: براساس آمارهای موجود اکنون بیش از ٩٨ درصد کالاهای میان ایران و ترکیه از طریق حمل و نقل جاده‌ای جابه جا می‌شود، با توجه به توافقهای صورت گرفته میان دو کشور و رفع برخی موانع از طرف ترکها و باز شدن دو مرز سرو و رازی می‌توان بر افزایش تردد کالا میان دو کشور امیدوار بود.
عطرچیان به تاثیر توافقهای صورت گرفته در سفر آقای روحانی به ترکیه، بر بخش بخش خصوصی کشور اشاره و عنوان کرد: افزایش تعاملات اقتصادی میان دو کشور به بالارفتن حجم انتقال کالا منجر خواهد شد که همین موضوع رونق زیادی را برای بخش خصوصی فعال در این حوزه ایجاد می‌کند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا