دیروز با انعقاد بیش از ۱۲هزار قرارداد رقم خورد؛

رشد ۹۹درصدی حجم معاملات آتی سکه

رشد ۹۹درصدی حجم معاملات آتی سکه

حجم معاملات قراردادهای آتی سکه در بورس کالای ایران دیروز (شنبه) به ۱۲هزار و ۷۶۰ قرارداد و به ارزش بیش از یک هزار میلیارد و ۳۷۳ میلیون ریال رسید که رشد ۹۹ درصدی را نسبت به روز چهارشنبه گذشته تجربه کرد چرا که طی این روز حجم معاملات به ۶ هزار و ۳۹۷ قرارداد رسیده بود.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، روز گذشته بازار آتی سکه به تاثیر از تحرکات منفی طلا و دلار طی هفته اخیر با کاهش نرخ رو به رو شد، به طوری که هر پنج سررسید بازار آتی سکه با روند کاهشی رو به رو شدند. براین اساس سکه سررسید اردیبهشت ماه با کاهش ۱/۰۹درصدی با نرخ یک میلیون و ۲۱ هزار تومان معامله شد، این در شرایطی است که سکه تحویل تیرماه با قیمت یک میلیون و۲۹ هزار تومان به فروش رسید که افت ۱/۶۲ درصدی را به ثبت رساند. قرارداد تحویل شهریور نیز با قیمت یک میلیون و ۴۳ هزار تومان معامله شد و کاهش ۱/۴۸ درصدی را در این روز تجربه کرد. این در شرایطی است که سکه تحویل آبان با قیمت یک میلیون و ۶۰هزار تومان مورد معامله قرار گرفت و با افت ۱/۵ درصدی رو به رو شد. در پایان نیز سررسید دی ماه با نرخ یک میلیون و ۸۳ هزار تومان معامله شد و کاهش ۱/۴۳ درصدی را تجربه کرد.
از سویی در معاملات نقدی نیز طی روز گذشته، سکه تمام بهار آزادی به کانال یک میلیون و ۲۰ هزار تومان وارد شد. به گفته فعالان، توقف روند کاهشی دلار و اونس دو عاملی بودند که انتظارات کاهشی در بازار سکه را بیشتر کردند. همچنین در این روز بهای نیم سکه نیز به ۵۴۴ هزار تومان رسید. ربع سکه و سکه گرمی نیز  به ترتیب با ۲۸۹ و ۱۹۸ هزار تومان معامله شد.
از سویی کارشناسان اقتصادی دلایل مختلفی را برای نوسانات این روزهای نرخ سکه اعلام می‌کنند؛ برخی معتقدند نوسانات و تغییرات سینوسی طلای جهانی منجر به نوسان قیمت سکه نیز شده است.
و اما برخی دیگر معتقدند، افزایش قیمت سکه در این ماه به افزایش نرخ بهره در آمریکا مربوط می شود.
اما واقعیت آن است که دلیل اصلی این موضوع اعلام شاخص‌های جهانی است، افزایش نرخ بهره آمریکا شوک قیمتی به بازار نیویورک وارد کرد و قیمت‌ها را افرایش داد.
البته  تقاضا در بازار داخلی تغییری نداشته است و میزان آن بیشتر از عرضه نیست که بخواهد منجر به گرانی سکه شده باشد و با توجه به افزایش تقاضا در روزهای پایانی سال با افزایش قیمت در قطعات کوچک سکه در آستانه رسیدن به نوروز خواهیم بود. همچنین برخی دیگر از ناظران اقتصادی معتقدند تا زمانی که قیمت جهانی طلا بالا باشد و از طرفی با افزایش قیمت ارز همراه باشد، بالا رفتن قیمت سکه طبیعی است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا