وزير راه و شهرسازي:

ايران ازسرمايه گذاري درپروژه هاي ريلي، هوايي و دريايي استقبال مي كند

ايران ازسرمايه گذاري درپروژه هاي ريلي، هوايي و دريايي استقبال مي كند

تهران- ايرنا- وزير راه و شهرسازي ضمن معرفي پروژه‌هاي سرمايه ‌گذاري اين بخش به نخست وزير ايالت نيدرزاكسن آلمان گفت: ايران از هرگونه سرمايه گذاري و مشاركت شركت هاي خارجي در پروژه هاي ريلي، هوايي و دريايي استقبال مي كند.

به گزارش روز يكشنبه ايرنا از پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي٬ عباس آخوندي در ديدار با استفان وايل نخست وزير ايالت نيدرزاكسن آلمان افزود: در مذاكراتي كه با شركت‌‌هاي سازنده هواپيما به ويژه ايرباس داشتيم به آنها اعلام كرديم ايران در كوتاه‌ مدت نياز به هواپيما دارد و براي ما فرقي ندارد چه شركتي نياز بخش هوايي ايران را تأمين كند بلكه كيفيت آن براي ما اهميت زيادي دارد.
وي درباره پيشنهاد اين مقام آلماني براي راه‌اندازي پرواز مستقيم تهران - هانوفر افزود: به طور قطع ما از اين مساله استقبال مي‌كنيم ، اما اطلاعي از اين موضوع ندارم كه چه ميزان ايراني در هانوفر ساكن هستند يا به تعبيري چه ميزان تقاضا براي اين مسير پروازي وجود دارد. هر خط هوايي (ايرلاين) كه قصد راه‌اندازي چنين مسيري را دارد بايد مطالعات بازار آن را هم انجام دهد.
وزير راه و شهرسازي با اشاره به سفر اخير خود به آلمان گفت، در اين سفر درباره پروژه‌هاي مشخصي با طرف تجاري آلماني مذاكره شد و درباره فعال‌ شدن صنعت حمل و نقل نيز گفت و گوهاي روشني با وزير حمل و نقل آلمان داشتم و مذاكرات خوبي در زمينه همكاري در بخش‌هاي هوايي٬ ريلي و دريايي انجام شد.
وي با اشاره به مصوبه هيأت دولت ايران در خصوص نوسازي 65 هزار خودروي فرسوده اظهار داشت: در اين باره با توليدكنندگان داخلي خودمان در حال مذاكره هستيم و يكي از توليدكنندگان ما با يكي از برندهاي معروف بين‌المللي خط توليد مشترك دارد، از طرف ديگر شركت فولكس واگن كه سابقه كار در ايران دارد مي‌تواند فعاليت خود را در ايران گسترش دهد.
آخوندي با بيان اينكه در سفر به آلمان با مديران فولكس واگن ديدار داشتم و در اين رابطه با آن‌ها مذاكره كردم٬ افزود: همچنين درخصوص تاكسي‌هاي ويژه فرودگاهي نيز با شركت فولكس واگن مذاكراتي داشته‌ايم كه منتظر پيشنهاد آنها هستيم.
وزير راه و شهرسازي اضافه كرد: همچنين اطلاع دارم وزير صنعت٬ معدن و تجارت ايران نيز با فولكس واگن در خصوص ايجاد يك پلتفرم سوم مذاكراتي داشته است.
آخوندي با بيان اينكه ما از مشاركت و سرمايه گذاري شركت هاي خارجي در پروژه‌هاي هوايي، ريلي و دريايي خود استقبال مي كنيم،‌ گفت: موضوع مدنظر ما سرمايه‌گذاري طرف مقابل است به عنوان مثال ما با شركت A.D.P. فرانسه در خصوص توسعه فرودگاه امام خميني (ره) مذاكراتي در دست انجام داريم.
وزير راه و شهرسازي اضافه كرد: براي فرودگاه‌هاي اصفهان و مشهد نيز با شركت ونسي پاريس و با فرودگاه ميلان در خصوص سرمايه‌گذاري در فرودگاه مهرآباد در حال مذاكره هستيم به طوري كه تمام اين پروژه‌ها، پروژه‌هاي سرمايه‌گذاري است نه پروژه‌هاي پيمانكاري، البته با شماري از شركت‌هاي آلماني در خصوص سرمايه‌گذاري در بنادر و پروژه هاي ريلي در حال مذاكره هستيم و چنانچه در اين طيف از پروژه‌ها تمايل داشته باشند مي‌توانيم همكاري‌هاي گسترده‌اي داشته باشيم.
آخوندي با اشاره به پروژه بسيار بزرگ شهر فرودگاهي امام خميني(ره) اظهارداشت: در اين پروژه حدود 2300 هكتار منطقه ويژه اقتصادي و 1500 هكتار منطقه آزاد اقتصادي تعريف شده و ايده ما اين است كشتي‌هايي كه در بندرعباس پهلو مي‌گيرند بار آنها از طريق ريل مستقيم به شهر فرودگاهي امام منتقل و در اين محل كار گمركي آن انجام شود.
اين عضو كابينه دولت تدبير و اميد افزود: يكي از پروژه‌هايي كه شركت‌هاي آلماني مي‌توانند در آن ورود كنند شهر فرودگاهي امام خميني(ره) است كه مي‌تواند كل ايران و كل منطقه را از لحاظ لجستيك خدمات دهد.
وي با اشاره به فاصله 30 كيلومتري شهر فرودگاهي امام تا تهران اظهارداشت: از بندرعباس تا تهران مسير ريلي وجود دارد٬ از تهران تا تركيه و از تهران تا تركمنستان٬ قزاقستان و چين خط ريلي است و به سمت افغانستان و جمهوري آذربايجان نيز در حال تكميل شبكه ريلي هستيم.
نخست وزير ايالت نيدرزاكسن آلمان نيز نسبت به سرمايه‌گذاري در پروژه‌هاي اقتصادي و راهي ايران ابراز تمايل كرد و گفت: شركت‌ تويي آلمان مي‌تواند به نياز بخش هوايي ايران پاسخ سريع و كوتاه‌ مدت دهد و همچنين علاقمنديم خط هوايي مستقيم از تهران به هانوفر برقرار شود.
استفان وايل با بيان اينكه پس از توافق برجام مرحله جديدي از روابط بين ايران و آلمان آغاز شده است٬ افزود: ايده‌ها٬ برنامه‌ها و حوزه‌هاي مشترك كاري بسياري به ويژه در بخش اقتصادي و علمي براي همكاري ميان دو كشور وجود دارد.
نخست وزير ايالت نيدرزاكسن آلمان يادآورشد: در بخش هوايي دو موضوع براي ما حائز اهميت است، نخست اينكه شركت‌ تويي آلمان مي‌تواند سريع به نياز بخش هوايي ايران پاسخ دهد و دوم اينكه يك خط هوايي مستقيم از تهران به مركز ايالت نيدرزاكسن يعني شهر هانوفر برقرار شود. وي با تأكيد بر اينكه گفتگوها نبايد بيش از حد به درازا بكشد و بايد نتيجه عملي آن براي دو ملت ملموس باشد٬ يادآورشد: از اينكه گفتگوها سريع‌تر به نتيجه برسد بسيار خوشحال خواهيم شد.
استفان وايل با بيان اينكه در خصوص ورود فولكس واگن به بازار خودروي ايران مطالعاتي در حال انجام است، گفت: اين موضوع با وزير صنعت، معدن و تجارت ايران مورد بررسي قرار گرفته و موضوع نوسازي كاميون‌ها و اتوبوس‌ها موضوعي جديد است كه بايد در اين خصوص نيز مطالعه و تصميم‌گيري شود.
وي با يادآوري اينكه فولكس واگن يك شركت بزرگ بين المللي است كه داراي بخش‌هاي مختلف و متفاوت است، ابراز اميدواري كرد در افزايش مراودات بين ايران و آلمان همكاري‌هاي دو كشور بيش از پيش توسعه يابد.
وي پروژه‌هاي سرمايه ‌گذاري ايران به ويژه پروژه شهر فرودگاهي امام خميني (ره) را براي سرمايه ‌گذاري مناسب ارزيابي و اظهارداشت: اين طرح ها پروژه‌هاي بزرگي هستند كه قابليت حضور سرمايه‌گذاران زيادي را دارند.
به گزارش ايرنا، ايالت نيدرزاكسن آلمان در زمينه توليد خودرو و محصولات كشاورزي از ظرفيت هاي بسيار بالايي برخوردار است و هم اكنون ايالت نيدرزاكسن در مجموع از نظر اقتصادي بين 16 ايالت آلمان، مقام چهارم را دارد.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا