معاون وزیر صنعت،معدن وتجارت:

ركورد تاریخی به ثبت رسید / صادرات 4.1 میلیون تن تولیدات فولادی

ركورد تاریخی به ثبت رسید / صادرات 4.1 میلیون تن تولیدات فولادی

تهران- ایرنا- معاون وزیر صنعت،معدن و تجارت اعلام كرد: مجموع صادرات تولیدات فولادی كشور در سال 1394 به رقم 4.1 میلیون تن رسید كه موجب ثبت ركورد تاریخی در این عرصه شد و تا حدودی واحدهای تولیدكننده را از بحران خارج كرد.

«مهدی كرباسیان» روز یكشنبه پس از نشست بررسی عملكرد سال گذشته و برنامه پیش رو در سال 1395 با اعضای هیات مدیره انجمن تولید كنندگان فولاد ایران و مدیران عامل شركت ملی فولاد ایران و صندوق ضمانت صادرات، در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهار داشت: در سال 1394 سیاست های دولت بر حمایت از تولید و صادرات متمركز بود و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) نیز این مهم را در دستور كار خود داشت.
وی افزود: كاهش قیمت جهانی فولاد سبب بروز بحران در این حوزه و سنگ آهن شد و كشورهای چین و روسیه با اعمال سیاست دامپینگ (صادرات به ارزش كمتر از قیمت تمام شده) فعالیت این بخش را تحت تاثیر قرار دادند.
كرباسیان خاطرنشان كرد: واحدهای فولاد ساز كشور در سال گذشته با صادرات محصولات فولادی توانستند تا حدی از بحران خارج شوند و به تولید خود ادامه بدهند و با صادرات مشكل خود را حل كنند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه كرد: بررسی آمارها نشان می دهد ارزش صادرات بخش معدن و صنایع معدنی در سال گذشته به رقم 10 میلیارد دلار رسید كه از این رقم حدود 6 تا هفت میلیارد دلار سهم صادرات فولاد در قالب شمش، اسلب، میلگرد، مقاطع و دیگر اقلام مربوطه به همراه سنگ آهن بود.
وی گفت : دستاورد بخش معدن و صنایع معدنی در عرصه صادرات در سال گذشته، نشان داد برنامه ریزی دولت یازدهم با تكیه بر سیاست اقتصاد مقاومتی و توسعه صادرات دنبال می شود و از خام فروشی جلوگیری شده و در واقع صادرات هدفدار دنبال می شود و صدور مواد خام به حداقل رسیده است.
كرباسیان اظهار امیدواری كرد: فولاد سازان امسال نیز برنامه صادرات خود را تداوم بخشند و رشد آن نیز مشاهده شود و در عین حال فرآورده های تولیدی ایران در بازارهای صادراتی جایگاه خود را بیابند.
وی یكی از اقدام های دولت در سال گذشته را اصلاح تعرفه واردات عنوان كرد و افزود: این اقدام در واقع گامی در جهت حمایت از تولید داخلی محسوب می شود و این امر با توجه به سیاست های بین المللی صورت گرفت .
رئیس هیات عامل ایمیدرو اظهار داشت: دولت یازدهم و مجلس شورای اسلامی برای امسال نرخ انرژی را تا حدی ثابت گذاشتند و از سوی دیگر برای امسال (2016 ) انتظار می رود در بعضی از اقلام قیمت ها در بازارهای جهانی با كاهش روبرو شود.
وی اضافه كرد: براساس مذاكراتی كه در نشست امروز صورت گرفت، مقرر شد اعضای هیات مدیره انجمن تولیدكنندگان فولاد ایران همكاری و هماهنگی با واحد های تولید كننده فولاد داشته باشند كه به آنها آسیبی وارد نشود و قیمت ها برای مصرف كننده هیجان و افت بی رویه نداشته باشد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن بیان اینكه سیاست تامین نیاز بازار داخل از سوی تولید كنندگان فولاد كشور مورد تاكید قرار گرفته است، موضوع اولویت بخشیدن برای تهیه شمش و ورق مورد نیاز واحدهای تولیدی را خاطرنشان شد .
وی گفت : مساله مهمی كه واحدهای تولیدی كشور باید مورد توجه قرار دهند، كاهش قیمت تمام شده تولیدات است و سازمان ایمیدرو نیز به این امر توجه ویژه ای دارد .
كرباسیان اظهار امیدواری كرد، امسال واحدهای آهن اسفنجی فولاد استانی سپید دشت (چهارمحال وبختیاری)، نی ریز( فارس ) و میانه (آذربایجان شرقی ) به بهره برداری برسد كه این امر می تواند نقش موثری در تحقق برنامه های اقتصاد مقاومتی كشور داشته باشد.
جمهوری اسلامی ایران چهاردهمین فولاد ساز جهان محسوب می شود و براساس سند چشم انداز 1404 قرار است ظرفیت تولید فولاد كشور به رقم 55 میلیون تن برسد كه از این رقم 13 تا 15 میلیون تن به صادرات اختصاص دارد .
هفت طرح فولاد استانی به ظرفیت 800 هزار تا یك میلیون تن از سال 1385 به مورد اجرا گذاشته شد، اما به دلیل مشكلات مالی سالها متوقف ماند و دولت یازدهم از نیمه 1392 فعال سازی این واحدها را در دستور كار قرار داد و امسال قرار است بخش آهن اسفنجی واحدهای مزبور به بهره برداری برسد.
فولاد قائنات (خراسان جنوبی)، سبزوار (خراسان رضوی)، شادگان (خوزستان) و بافت (كرمان) دیگر واحدهای فولاد استانی هستند.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا