نوریان در گفت‌وگو با ماین نیوز خبر داد:

راه‌اندازی فولاد چادرملو و نورد ابرکوه در آینده نزدیک

راه‌اندازی فولاد چادرملو و نورد ابرکوه در آینده نزدیک

گروه معادن >سنگ آهن - مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو درباره معافیت مالیاتی این شرکت در پی افزایش سرمایه اظهار کرد: معافیت‌هایی که آگاهانه و برای افزایش سرمایه به جهت ترغیب سهام‌داران پیش‌بینی می‌شود، بسیار مناسب بوده و ما نیز از آن استفاده خواهیم کرد.

محمود نوریان در گفت‌وگو با خبرنگار ماین نیوز با اشاره به موضوع بهره مالکانه افزود: بطور تقریبی عدد پیشنهادی از سوی دولت به واقعیت‌ها نزدیک شده است. البته همچنان انتظار داریم این رقم کمی کاهش یابد زیرا مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مشکلات و آن موضوعاتی که نسبت به آنها هشدار می‌دادیم را مشاهده کردند.

خبرنگار ماین نیوز با محمود نوریان، مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو گفت‌وگویی انجام داده که متن آن به شرح زیر است:

آقای نوریان درباره مجمع اخیر چادرملو که برگزار شد، توضیح بفرمایید.

مجمع بسیار خوبی برگزار شد، بطوریکه همکاری تمامی دوستان حاضر در مجمع قابل مشاهده بود. خوشبختانه همه حاضران در مجمع علاقه مند به سرمایه‌گذاری بودند. این موضوع حاکی از آن است که شرکت عملکردی موفق داشته و از این بابت بسیار خوشحال هستیم که سهام‌‌داران رفتار ما را پسندیده و به ما اعتماد کرده‌اند تا افزایش سرمایه به میزان 2 برابر صورت بگیرد. لازم به ذکر است، نزدیک به 93 درصد از سهام‌داران در این مجمع حضور داشتند که آمار بسیار خوبی برای شرکت است.

در دوران پسابرجام اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است و مراودات بانکی با بانک‌های جهانی باعث می‌شود تا ارزش سهام شرکت‌ها از جمله چادرملو افزایش یابد. اتفاقات پسابرجامی و مراودات بانکی را به همراه افزایش سرمایه برای سهام‌‌داران چادرملو چطور ارزیابی می‌کنید؟

به اعتقاد بنده پسابرجام باعث می‌‌شود تا افرادی که احتمالا از عقل و منطق استفاده نکرده‌اند به منطق خود مراجعه کرده و مشکلات کشور را مشاهده کنند و به دنبال آن همکاری‌های لازم با دولت را داشته باشند. متاسفانه گاه غرض‌ورزی‌هایی دیده می‌شود که منجر به نگرانی می‌شود. البته به دولت و وزارت خارجه اطمینان داریم و امیدوار هستیم با تلاش‌های بیشتر به فعالیت‌های خود ادامه دهند تا رفع تحریم‌ها سریع‌تر انجام شود. البته تحریم‌ها لغو شده اما عملیاتی شده و سوئیفت نیز فعال‌تر شود. بطورکلی امیدوار هستیم سرمایه‌گذاران وارد کشور شوند و فاینانس‌ها ایجاد شوند تا بتوانیم از طریق تامین مالی طرح‌های توسعه را سریع‌تر اجرایی کرده و شاهد شکوفایی هرچه بیشتر کشور باشیم.

درباره بهره‌ مالکانه کمی توضیح دهید. آیا عدد انتخابی از دیدگاه شما عدد معقولی است؟

بطور تقریبی عدد پیشنهادی از سوی دولت به واقعیت‌ها نزدیک شده است. البته همچنان انتظار داریم این رقم کمی کاهش یابد زیرا مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مشکلات و آن موضوعاتی که نسبت به آنها هشدار می‌دادیم را مشاهده کردند. ما پیش از این فشارهای وارد بر مجتمع را پیش‌بینی می‌کردیم. خوشبختانه در حال حاضر مسئولان متوجه این موضوع شده و به دنبال همکاری هستند. ما نیز امیدوار هستیم این همکاری‌ها بیشتر شود اما بطورکلی از پیشنهاد اولیه دولت در سال جاری نیز کمال تشکر را داشته و امیدوار هستیم مجلس شورای اسلامی نیز کمی دیگر این رقم را کاهش داده و دولت نیز توافق لازم را انجام دهد تا شاهد مشکل خاصی در این زمینه نباشیم.

افزایش سرمایه در مجتمع چادرملو و استفاده از قانون 132 و 138 برای معافیت یک ساله از مالیات نیز اتفاق خوبی است، کمی در باره این موضوع توضیح می‌‌دهید.

بی‌تردید هرگونه معافیت مالیاتی برای مؤدی بسیار خوب است. البته اعتقاد ما بر این است که مالیات سر جای خود باقی است و تمامی درآمدهای دولت باید از محل مالیات بوده و نباید از دارایی‌های آیندگان استفاده کند و فروش نفت باید بطورکلی صرف سرمایه‌گذاری برای نسل‌های آینده کشور شود اما معافیت‌هایی که آگاهانه و برای افزایش سرمایه به جهت ترغیب سهام‌داران پیش‌بینی می‌شود، بسیار مناسب بوده و ما نیز از آن استفاده خواهیم کرد.

آیا افزایش سرمایه شما در دو سال انجام می‌شود؟

خیر، 65 درصد از این افزایش سرمایه سال جاری انجام می‌شود. پس از آن حداکثر طی دو سال از زمانی که این افزایش سرمایه به ثبت می‌رسد، 35 درصد باقی که در اختیار هیات مدیره است عملی می‌شود اما در تبصره 7 که پیش‌بینی بهره مالکانه در آن انجام شده است هم در سال گذشته که تبصره 10 بود، پیش‌بینی شده است اگر شرکت‌هایی که شامل این بهره مالکانه می‌شوند افزایش سرمایه و طرح‌های توسعه داشته باشند 10 درصد مبلغ افزایش سرمایه و یا سرمایه‌گذاری آنها از بهره مالکانه کسر خواهد شد. این موضوع برای ما و با توجه به میزان افزایش سرمایه صورت گرفته حدود 110 میلیارد تومان می‌شود. این نیز اتفاق خوبی برای چادرملو خواهد بود. در حال حاضر رقم حق انتفاع یا بهره مالکانه 5 درصد کمتر از سال گذشته است.

درباره آخرین وضعیت پروژه‌های چادرملو توضیح دهید.

پروژه فولاد یک میلیون تنی به زودی راه‌اندازی می‌شود و با راه‌اندازی آهن اسفنجی در سال آینده ظرفیت آن به 1.3 میلیون تن خواهد رسید. زیرا ما پیش‌بینی "هات شارژ" را داشته ایم که با راه‌اندازی آهن اسفنجی این هات شارژ انجام می‌شود. با استفاده از هات شارژ ظرفیت تولید از یک میلیون تن به 1.3 میلیون تن می‌رسد. همچنین پروژه ابرکوه راه‌اندازی می‌شود اما نورد ابرکوه نزدیک به زمان راه‌اندازی است. بخش بخاری نیروگاه 500 مگاواتی نیز راه‌اندازی شده و نیروگاه بطور کامل وارد مدار تولید می‌شود.

آیا بخشی از تولید نیروگاه وارد شبکه سراسری می‌شود؟

ما و مجموعه‌های فولادی مجتمع از نیروگاه استفاده کرده و در صورتی که با مازاد مواجه شویم آن‌را به شبکه سراسری می‌دهیم.

طرح یا پروژه جدیدی را برای مجتمع چادرملو در نظر دارید؟

پیش‌بینی روش هات شارژ را داشته تا شمش تولیدی به صورت داغ وارد مرحله نورد شود. مکان اجرای پروژه پیش‌بینی شده است و امیدوار هستیم با بهتر شدن شرایط مالی این پروژه نیز اجرایی شود تا از مرحله گندله تا مقاطع را با هات شارژ انجام داده تا شاهد صرفه‌جویی در انرژی و افزایش راندمان کاری باشیم.

نمایندگان مجلس جدید در خرداد ماه کار خود را شروع می‌‌کنند، ‌ارتباط چادرملو با نمایندگان منطقه به چه صورت خواهد بود؟

بدون شک چادرملو با نمایندگان مرتبط ارتباطات لازم را خواهد داشت و تلاش می‌کنیم با ایجاد ارتباطات پیوسته منافع بخش معدن و چادرملو نیز حفظ شود.

گفت‌وگو از علیرضا جعفری نژاد
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا