چرخش معادن و فولاد در سال ۹۵؟

چرخش معادن و فولاد در سال ۹۵؟ ماین نیوز: وضعيت فولاد و سنگ آهن تا اوايل اسفندماه 1394 در شرايط بسيار نامناسبي به سر مي برد و سال 94 يکي از بدترين سال هاي اين صنعت بود. از اخذ عوارض متعدد دولتي گرفته تا رکود اقتصادي در صنعت و مسکن و نبود نقدينگي براي اجراي طرح هاي عمراني و کاهش قيمت هاي جهاني فولاد و ماده معدني و کاهش يا توقف توليدات فولاد و نبود تقاضا و پايين بودن تعرفه هاي ورودي فولاد و مقرون به صرفه نبودن صادرات و بسته شدن معادن کوچک و متوسط و افزايش قيمت تمام شده توليدات گرفته تا نبود نقدينگي در واحدهاي توليدي و کاهش شديد قيمت سهام در بازار سرمايه هزينه هاي زيادي را به شرکت ها تحميل کرد.

همچنين نبود چشم انداز اميدوار کننده از افزايش قيمت هاي جهاني تا حداقل سال 2017، باعث کند شدن روند اجراي طرح هاي توسعه شرکت ها که از قبل شروع شده بود و شايد توقف آن هزينه هاي بسيار سنگين تري را بر شرکت ها تحميل مي کرد، شد ولي هر چه بود گذشت و شرکت ها، سال جديد را با انگيزه و خوش بيني به مراتب بيشتر شروع کردند. البته اين خوش بيني بي دليل نبود چون از اوايل اسفندماه سال 1394، افزايش قيمت جهاني فولاد و ماده معدني همراه با اتفاقات بعدي آن را کامل کرد که شامل اعلام افزايش وام مسکن تا 160 ميليون تومان و بهبود مراودات بانکي و اقتصادي با جهان و انعقاد قراردادهاي متعدد با خودرويي ها (افزايش مصرف ورق فولادي) و کاهش قيمت تمام شده تسهيلات دريافتي خارجي و بهبود مناسبات با ساير کشورها به خصوص اروپا و آزاد شدن منابع مالي کشور بود.

همچنين خاتمه دور اول انتخابات مجلس شوراي اسلامي و افزايش تعرفه واردات فولاد و آخرين آن، مصوبه دولت بابت حق استفاده بزرگ ترين معدن سنگ آهن کشور به مدت 25سال به شرکت گهرزمين که بايد 10 ميليون تن کنسانتره و 10ميليون تن گندله توليد کند (فاز اول کنسانتره آن راه اندازي شده) و مصوبه دولت بابت تعيين تکليف بدهي هاي ارزي معوقه شرکت ها و کاهش رقم حق پروانه بهره برداري از معادن که کمتر از سال 1394 است همه و همه نشان از تغيير وضعيت فولاد و معدن دارد. قطعا در صورت ثبات وضع موجود يا استمرار افزايش قيمت هاي جهاني که با رشد و بهبود وضعيت اقتصادي چين همراه شده (هدف چين 7درصد رشد اقتصادي است) اين شرايط اميدوار کننده به نظر مي رسد.

شرکت هاي فولادي و معدني در سال هاي گذشته، طرح هاي توسعه متعددي را در مرحله اجرا داشتند که با شرايط گذشته تعدادي از اين طرح ها راکد و تعدادي کند و تعدادي با مشکلات ادامه يافت تا اينکه به زودي چند طرح معدني و فولادي افتتاح خواهد شد. از جمله اين طرح ها، افتتاح کارخانه 5ميليون تني گندله سازي و فاز اول نيروگاه 500 مگاواتي و کارخانه 5/ 1 ميليون تني آهن اسفنجي شرکت گل گهر و افتتاح فاز دوم نيروگاه 500 مگاواتي و کارخانه يک ميليون تني فولادسازي شرکت چادرملو، افتتاح کارخانه 600هزار تني نورد شرکت فولاد سرمد ابرکوه، افتتاح گندله سازي5/ 2 ميليون تني و کارخانه فولادسازي 720 هزار تني شرکت فولادخراسان و همچنين احتمال آزادسازي صادرات کنسانتره اضافي شرکت هاي معدني، همه و همه سهامداران اين شرکت ها را براي سال 1395 اميدوار کرده است. اين اتفاقات باعث سرعت در اجراي طرح ها خواهد شد و مي توان گفت عمده طرح ها را در آينده شرکت گل گهر و گهرزمين به بهره برداري خواهند رساند. بايد دانست که اين شرکت ها باتوجه به افزايش نرخ ارز و افزايش قيمت تمام شده طرح ها، ارزش جايگزيني اين دارايي ها افزايش قابل ملاحظه اي داشته است.

با فرض وقوع سناريوهاي خوش بينانه، مي توان اميدوار بود که سهام شرکت هاي معدني و فلزات اساسي با اقبال بيشتري روبه رو شود. بعيد است ديگر وضعيت بازار سرمايه به گذشته بسيار نامطلوب برگردد همان طور که در سال 1393 پيش بيني مي شد، وضعيت اقتصادي در سال 1394 بسيار بدتر از سال 1393 خواهد بود الان نيز پيش بيني مي شود وضعيت سال 1395 بهتر از سال 1394 باشد و بايد خوش بين باشيم با ورود بيشتر به بازار صادراتي و درصورت اتمام درگيري هاي منطقه اي چه پشتوانه خوب صادراتي براي اقتصاد و وضعيت فولاد و معادن کشور به وجود خواهد آمد و باعث بهبود فضاي کسب و کار خواهد شد.

آثار انتقال معدن شماره 3 منطقه گل گهر به گهرزمين

سهامداران اين شرکت چند سال درگير مسائل مربوط به عدم امکان استفاده شرکت گهرزمين از معدن بودند که با همه پيگيري هاي انجام شده توسط شرکت و سهامداران عمده، نهايتا به مدت 25 سال بهره برداري از اين معدن به گهر زمين منتقل شد و لذا مشکل اصلي شرکت باتوجه به بهره برداري رسيدن فاز اول توليد کنسانتره 4ميليون تني خاتمه يافته و سهام اين شرکت از اين پس با موافقت اوليه سهامداران در بورس پذيرش خواهد شد. اين معدن که بزرگ ترين معدن کشور است، ذخيره اي بيش از 600 ميليون تن دارد و پشتوانه بسيار خوبي براي سهامداران آن به شمار مي آيد. بنابراين با بهره برداري از طرح هاي اين شرکت ها، مي توان اميدوار بود به مرور سودآوري آنان باتوجه به افزايش قيمت هاي سنگ آهن افزايش يابد. ليکن فعلااثر سود- زياني قابل ملاحظه اي ندارد اما براي هر دو شرکت گهرزمين و گل گهر مي تواند باعث افزايش توليد و مبادلات مواداوليه شده و اثرات مثبت سودآوري در پي داشته باشد.

مرتضي علي اكبري
کارشناس بازار سرمايه
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا