افق هاي تار بازار سنگ آهن

افق هاي تار بازار سنگ آهن

گروه معادن >سنگ آهن - طي هفته هاي گذشته شاهد تغيير مسير قيمتي سنگ آهن پس از مدت ها روند نزولي بوديم که اين جريان طي هفته گذشته بهترين عملکرد را از خود نشان داد. در هفته اي که گذشت بهاي سنگ آهن در بازارهاي جهاني در پي تقويت جو رقابتي در چين براي تصاحب بازار از سوي توليدکنندگان فولاد، با رشد همراه شد تا جايي که بهترين عملکرد هفتگي را در حدود 8 سال گذشته براي خود ثبت کرد.

به گزارش ماین نیوز، براساس خبرها، توليدکنندگان فولاد چيني براي پر کردن انبارهاي خود از سنگ آهن وارد بازار شده اند تا به اين ترتيب موج جديد از تقاضا وارد بازار سنگ آهن شود. براساس گزارش هاي رسمي، بهاي سنگ آهن طي هفته اي که گذشت، تا 5/ 19 درصد رشد داشت که بيشترين ميزان از سال 2008 ميلادي تا کنون به شمار مي رود. اين گزارش ها همچنين از افزايش 23 درصدي قيمت سنگ آهن طي بازه سه ماه نخست سال جاري ميلادي خبر مي دهند که اين رشد به دنبال ايجاد اختلال در فرآيند توليد محصولات در برخي از معادن استراليا صورت گرفت.

گلدمن ساکس در جديدترين گزارش خود به پيش بيني بهاي سنگ آهن پرداخته و در آن اعلام کرده که اين رقم تا پايان سال جاري تا مرز 35 دلار بر هر تن سقوط خواهد کرد. بسياري ديگر از تحليلگران ارشد در اين خصوص اتفاق نظر دارند که در بازه بلند مدت شاهد افت قيمت سنگ آهن خواهيم بود تا جايي که اين روند نزولي تا سال 2018 ميلادي نيز ادامه خواهد داشت. دليلي که براي اين پيش بيني ها از سوي کارشناسان اعلام شده به تصميم مجدد چهار توليدکننده بزرگ سنگ آهن يعني ريوتينتو، بي اچ پي بيلتون، فورتسکيو و ويل اس اي در راستاي افزايش توليدات خود بازمي گردد. مديرعامل ريوتينتو چندي پيش به اظهار نظر درخصوص چشم انداز قيمت سنگ آهن پرداخته و آن را نزولي توصيف کرده است.

وي رشد ميزان محصولات تا حدي بسيار بيشتر از حجم تقاضاي چين را دليل اصلي اين کاهش قيمت ها دانسته است. اين توليدکنندگان بزرگ پيش از اين نيز با اجراي تصميم افزايش عرضه محصولات خود به رغم وجود معضل مازاد عرضه در بازارها، زمينه ساز افت هرچه بيشتر قيمت ها در بازار سنگ آهن شده بودند تا از اين طريق رقباي ضعيف تر خود که عمدتا معادن کوچک با هزينه هاي توليد بالاتر بودند را از گردونه رقابت حذف کنند. اين اقدامات، مشکلات عديده اي را بر سر راه توليدکنندگان و فعالان حوزه سنگ آهن ايجاد کرده که آثار آنها کماکان نيز مشهود است.

با اين حال به گزارش رويترز، تلاش توليدکنندگان فولاد چين براي پيشي گرفتن از رقبا در زمينه پر کردن انبارهاي خود از سنگ آهن، طي هفته گذشته همچون اهرمي فزاينده مسير رو به رشد بهاي سنگ آهن را تقويت کرد، تا جايي که براساس آمار درج شده در استيل ايندکس (TSI)، در آخرين معاملات انجام شده در بازارهاي جهاني، بهاي سنگ آهن با عيار 62 درصد براي تحويل فوري به بندر تيانجين چين (IO62-CNI = SI) با رشد چشمگيري معادل 8/ 6 درصد تا سطح 68 دلار و 70 سنت در هر تن بالارفت که اين ميزان، بالاترين مقدار از تاريخ نهم ژانويه 2015 تا کنون بوده است.

ويوِک دار (Vivek Dhar)، تحليلگر ارشد بانک مشترک المنافع استراليا در يادداشتي نوشت: کارخانه هاي توليدکننده فولاد در حال حاضر از تسهيل دسترسي به امکان خريد اعتباري خبر مي دهند چرا که ميزان سودآوري با بهبود همراه بوده است، اين فاکتور ممکن است زمينه ساز رشد تقاضاي سنگ آهن در بازه کوتاه مدت شود. به عقيده وي؛ بسته شدن هاي پي درپي و ناگهاني کارخانه طي سال گذشته ميلادي، در کنار تغيير تقاضاي فصلي موجب شدند تا بهاي فولاد در چين با افزايش همراه شود، تا جايي که بهاي قراردادهاي سلف فولاد شانگهاي در مقايسه با سال 2015 ميلادي از رشد هاي بسيار بالايي برخوردار شدند.

ويوِک دار در ادامه افزود: در حالي که آمار ميزان مصرف فولاد چين نشانه هايي از بهبود را از خود نشان داده است، ما معتقديم افزايش قيمت هاي فولاد و سنگ ممکن است بيش از حد روي روند بازارها در کوتاه مدت، تاثيرگذار باشد و درحقيقت اثري هيجاني را از خود برجاي بگذارد. اين تاثيرات حبابي دوام چنداني نخواهند داشت و امکان از بين رفتن آنها به زودي وجود دارد. همچنين گلدمن ساکس در اين باره اذعان کرده که حقيقتا اين رشد در غياب عامل افزايش مواد اوليه در زمينه مصرف فولاد چين، ناپايدار تلقي مي شود. تقاضاي بازار داخلي چين براي فولاد پتانسيل جذب ميزان مازاد عرضه معادن در حال گسترش در استراليا، برزيل و ساير شرکت هاي توليدکننده را داراست. اين نهاد تحليلگر در ادامه گزارش خود توضيح داد: ما انتظار داريم تحليل هاي فاندامنتال و بلندمدت بازار سنگ آهن تحت تاثير بازار رقابتي ايجاد شده در چين و افزايش هزينه هاي حاشيه اي، تا پايان سال 2016 ميلادي تا سطح 35 دلار بر هر تن سقوط کند.

کريستين ليلانگ (Christian Lelong) تحليلگر ارشد گروه گلدمن ساکس در مصاحبه اي گفت: ما معتقديم بهاي سنگ آهن طي سه ماهه چهارم سال جاري ميلادي تا مرز 35 دلار پايين خواهد آمد. انتظار ما اين است که معضل مازاد عرضه بيش از حد سنگ آهن به زودي باز خواهد گشت و دامنگير اين بازار خواهد شد. بهاي سنگ آهن در سال 2016 در مقايسه با سه سال گذشته يعني درست زماني که کاهش سرعت رشد اقتصاد چين صدمات شديدي را بر بدنه بازار فولاد و سنگ آهن وارد ساخت، افزايش داشته است. به عقيده وي، طي سال جاري ميلادي، سياست گذاران چيني در تلاش براي ايجاد محرک هاي جديد در زمينه هاي اقتصادي به ويژه احياي بازار مسکن و نيز بهبود چشم انداز صنعت فولاد، اقدام به اتخاذ برخي تصميمات کردند که از آن جمله مي توان به کاهش واردات فولاد در راستاي حمايت از توليدکنندگان داخلي اشاره کرد.

حال بايد ديد با وجود تمام پيش بيني ها درخصوص احتمالات بالاي استمرار روند نزولي بهاي سنگ آهن تا سال 2018 ميلادي، آيا رخداد تازه اي سبب خواهد شد تا شاهد اصلاح مسير به سمت بالايا ثبات قيمت ها براي مقطع کوتاه مدت يا ميان مدت باشيم يا خير. به عنوان مثال هرگونه تغيير در ميزان توليدات از سوي توليدکنندگان بزرگ و نيز ايجاد تحول در صنعت ساخت و ساز به ويژه در چين از جمله فاکتورهايي هستند که پتانسيل بالايي براي تغيير روند قيمتي سنگ آهن و فولاد را دارا هستند.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا