رئيس اتحاديه آهن فروشان :

افزايش قيمت آهن متوقف مي شود

افزايش قيمت آهن متوقف مي شود

گروه صنایع معدنی >فولاد - طي روزهاي اخير قيمت آهن آلات به يکباره افزايش يافت.هر کيلو آهن آلات حدود 500 تومان گران شد.

به گزارش ماین نیوز، اين جهش قيمت در شرايطي است که سال گذشته قيمت محصولات فولادي به پايين ترين حد خود رسيد و رکود هم باعث شد که افت قيمت بيش از گذشته در بازار رخ دهد.

طي چند سال اخير به علت کاهش ساخت و ساز و کند شدن اجراي پروژه هاي عمراني، توليدکنندگان محصولات فولادي توليدات خود را کاهش دادند و از پايين بودن تعرفه واردات گلايه کردند حال دولت از ابتداي سال جاري تعرفه ها را به بيش از 20 درصد رساند که به اعتقاد فعالان بازار منجر به کاهش واردات مي شود.لذا با توجه به افزايش جهاني قيمت آهن آلات و رشد تعرفه واردات زمان آن رسيده است که توليد کنندگان داخلي توليد خود را با دو هدف تامين بازار و افزايش صادرات بيشتر کنند. و از سوي ديگر با رشد توليد داخلي بخش هاي وابسته به آهن آلات مانند مسکن، خودرو، لوازم خانگي و... افزايش قيمت نخواهند داشت و آرامش در بازار کمک مي کند که رونق اقتصادي سريعتر اتفاق بيفتد. به هر ترتيب از آنجا که چين در مقوله توليد آهن آلات کمرنگ شده است کشوري مانند ايران مي تواند سهمي از کشورهاي همسايه خود داشته باشد.در اين باره با محمد آزاد رئيس اتحاديه آهن فروشان گفت و گويي انجام داديم که در ادامه مي آيد.

چرا قيمت آهن طي هفته هاي اخير افزايش داشته است؟

از ابتداي سال جاري تعرفه واردات آهن آلات از 20 به 26 درصد رسيد و اين به منزله آن است که 6 درصد بر قيمت نهايي محصولات وارداتي افزوده مي شود.موضوع ديگري که باعث شد قيمت آهن آلات در بازار با رشد مواجه شود افزايش قيمت جهاني آن است.اسفند ماه سال گذشته قيمت آهن 235 دلار در هر تن بود ولي از اوايل ارديبهشت اين قيمت به 385 دلار در هر تن رسيد.در واقع شاهد رشد 150 دلاري قيمت جهاني آهن و فولاد بوديم.حال اگر 150 دلار را با توجه به نرخ دلار 3 هزار و 460 تومان بگيريم قيمت فولاد در مقايسه با اوايل اسفند در هر کيلو 519 تومان و در هر تن 519 هزار تومان افزايش داشته است.بر اين اساس قيمت هر کيلو آهن آلات که اسفند ماه 1150 تومان بود اکنون به 1650 تومان تا 1700 تومان رسيده است. لذا افزايش تعرفه واردات و رشد قيمت جهاني دو عاملي بودند که باعث شدند قيمت محصولات فولادي در بازار گران شود.

وضعيت عرضه آهن آلات با توجه به افزايش تعرفه واردات گمرک چگونه است؟
وضعيت عرضه خيلي خوب است و همچنان عرضه بيش از تقاضا است.اما اگر تقاضا از عرضه پيشي بگيرد با شرايط موجود قيمت ها گرانتر خواهد شد.رکود بازار باعث شد که توليدکنندگان داخلي از ميزان توليد خود بکاهند. لذا با رشد تقاضا توازن موجود از بين مي رود. آن گونه که از شرايط بازار بر مي آيد تقاضا جهش گونه افزايش نخواهد يافت و رکود نسبي بر بازار حاکم خواهد بود.لذا بعيد به نظر مي رسد که قيمت دستخوش تغيير اساسي شود.

گفته شده فولاد مبارکه کاهش توليد داشته است و با توجه به اينکه تقاضا وجود دارد اما براي رشد توليد برنامه اي ندارد.

فولاد مبارکه ظرفيت توليد 6 ميليون تن ورق فولادي که مورد مصرف خودروسازان، لوازم خانگي، لوله و پروفيل، بخاري،کولر و...است را دارد ولي سال گذشته به علت رکود موجود ميزان توليد اين مجموعه صنعتي به 5 ميليون و 200 هزار تن رسيد.حال با آنکه تقاضا براي محصولات ورق وجود دارد ولي فولاد مبارکه برنامه اي براي افزايش توليد ندارد و اين تصور ايجاد شده است که آنها مي خواهند با افزايش تقاضا قيمت ها را بالاببرند تا کاهش قيمت ها را که از سال گذشته رخ داده است جبران کنند.البته دولت نيز در راستاي حمايت از توليد کنندگان تعرفه واردات ورق را از 4درصد به 20 درصد رساند و اين افزايش 5 برابري قطعاً مي تواند از واردات اين محصول بکاهد.لذا در مقطع فعلي توليدکنندگان داخلي بايد توليد خود را افزايش دهند تا واردات کمتر شود.

اگر توليدکنندگان داخلي نتوانند نياز بازار و مشتريان خود را تامين کنند اين احتمال وجود دارد که دولت در تعرفه واردات بازنگري کند. بخصوص در ورق فولاد که 80 کارخانه مواد اوليه خود را از فولاد مبارکه تامين مي کنند.

از وضعيت بازار چه پيش بيني اي داريد و آيا احتمال افزايش قيمت وجود دارد؟

تصور مي کنم قيمت ها در حدود فعلي باقي بماند و بازار شاهد افزايش قيمت مجدد نخواهد بود.قيمت جهاني آهن آلات نوساني نخواهد داشت و وضعيت کشور هم به ثبات رسيده است. در نتيجه چه در بحث داخلي و چه خارجي رشد قيمت پيش بيني نمي شود. در حال حاضر قيمت انواع تيرآهن کيلويي 1600 تومان،ميلگرد کيلويي 1570 تومان و ورق 1900 تومان در هر کيلو است.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا