رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران خبرداد؛

بسترسازی برای ساخت و صادرات تجهیزات پیشرفته صنعت نفت در پسابرجام

بسترسازی برای ساخت و صادرات تجهیزات پیشرفته صنعت نفت در پسابرجام

تهران- ایرنا- رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران با بیان اینکه پس ازاجرای برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) برای ساخت تجهیزات پیشرفته صنعت نفت بسترسازی شده است، گفت: از طریق جذب فناوری های جدید می توانیم علاوه بر تامین نیاز داخل، بازار کشورهای منطقه را نیز در اختیار بگیریم.

جهش دوم صنعت نفت به حدود 200 میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخش های بالادستی و پایین دستی و جذب فناوری های جدید نیاز دارد.
ساخت تجهیزات صنعت نفت از جمله بخش هایی است که در صورت جذب منابع مالی کافی و کسب فناوری های جدید از شرکت های بین المللی نه فقط می تواند نیاز صنایع نفت و گاز داخلی را تامین کند بلکه با حضور در بازارهای منطقه درآمد ارزی خوبی نصیب اقتصاد کشور خواهد کرد.
به گفته بیژن زنگنه وزیر نفت، ایران در مرکز منطقه ای قرار گرفته که در اطرافش میدان ها و مخازن بزرگ نفتی جای گرفته است؛ همه ساله صدها پروژه نفتی در منطقه خلیج فارس، قفقاز و آسیای مرکزی انجام می شود که به صورت بالقوه می تواند بازار مصرف تولیدات ایران باشد.
رضا خیامیان رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره نقش اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در رشد و توسعه ساخت تجهیزات نفت گفت: باید از فرصتی که برجام فراهم کرده برای انتقال فناوری های جدید و پیشرفته و جذب سرمایه گذاری ها به کشور استفاده کنیم.
وی درباره مذاکره با شرکت های بین المللی برای کسب فناوری ساخت تجهیزات پیشرفته صنعت نفت، گفت: پس از اجرایی شدن برجام، تعامل های گسترده ای بین سازندگان ایرانی و شرکت های بین المللی شکل گرفته است.
رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران از امضای تفاهمنامه با بزرگترین انجمن نفتی ایتالیا خبر داد و اضافه کرد: در این انجمن، شرکت های بزرگ ایتالیایی مانند انی (ENI) و سایپم عضویت دارند.
خیامیان ادامه داد: در نظر داریم با زمینه سازی برای مشارکت شرکت های ایرانی و ایتالیایی، امکان تامین نیاز داخل و صادرات تجهیزات صنعت نفت را فراهم کنیم.
وی با بیان اینکه ایران در مرکز منطقه ای نفتخیز قرار گرفته است، گفت: با توجه به نیاز گسترده منطقه امکان صادرات تجهیزات صنعت نفت به کشورهای همسایه وجود دارد، اما به این شرط که بتوانیم به فناوری های جدید برای ساخت تجهیزات دست پیدا کنیم.
رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران افزود: از طریق همکاری با شرکت های بین المللی که فناوری های جدید در اختیار دارند، می توانیم سهمی از بازار تجهیزات صنعت نفت در منطقه داشته باشیم.
خیامیان گفت، در صورت سرمایه گذاری مشترک با ایتالیایی ها، زمانی که شرکت معتبر بین المللی مانند انی پروژه ای را در کشوری اجرا می کند، به طور قطع برای تامین تجهیزات مورد نیاز خود از تولیدات ساخته شده در ایران استفاده خواهد کرد.
خیامیان به مذاکره با سایر شرکت های بین المللی اشاره کرد و گفت: شرکت های متعدد اروپایی و کانادایی به ایران آمده و مذاکره هایی برای ساخت و صادرات تجهیزات انجام داده اند.
وی با بیان اینکه ورود شرکت های معتبر بین الملی نمی تواند تهدیدی برای شرکت های ایرانی باشد، افزود: برای تامین منابع مالی و جذب فناوری های جدید نیاز داریم که شرکت های بین المللی در ایران سرمایه گذاری کنند.

** مانع تراشی ضمانت های بانکی در مقابل تولید و اشتغال آفرینی
رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران با تاکید بر اینکه سازندگان داخلی دنبال رانت نیستند، اضافه کرد: وزارت نفت باید شرایط رقابت برابر را میان شرکت های ایرانی و خارجی فراهم کند.
خیامیان به مزیت های شرکت های خارجی اشاره کرد و گفت: شرکت های خارجی معمولا از نظام بانکی کشور خود «ال سی» (خط اعتباری) می گیرند، اما شرایط باز کردن ال سی در داخل کشور چندان مهیا نیست.
وی اضافه کرد: همچنین شرکت های خارجی برای خرید مواد اولیه از وام بانکی با سود دو درصد استفاده می کنند، اما سازندگان داخلی باید سود 30 درصدی برای وام های بانکی بپردازند.
رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران همچنین به معضل اخذ ضمانت نامه بانکی اشاره کرد و گفت: برای برخی پروژه ها، نیاز به ضمانت نامه هایی است که از توان سازندگان داخلی خارج است.
خیامیان با بیان اینکه موضوع ضمانت نامه به یک مانع بزرگ تولید و اشتغال در کشور تبدیل شده است، افزود: کارفرمایان به دلیل مشکلات اقتصادی کشور، پول خود را به موقع به پیمانکاران و سازندگان نمی دهند و در نتیجه سازندگان نمی توانند تعهدات خود را به موقع انجام دهند.
رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران اضافه کرد: به دلیل اینکه سازندگان نمی توانند اقساط خود را به موقع به بانک ها بدهند، بانک ها نیز از ارایه تسهیلات و ضمانت نامه خودداری می کنند.
وی ادامه داد: برای حل این مشکل باید راه های جایگزین برای اخذ ضمانت نامه از سازندگان داخلی در نظر گرفته شود.
رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران به حمایت مدیران ارشد وزارت نفت از ساخت داخل اشاره کرد و گفت: با وجود حمایت وزیر نفت و مسئولان ارشد که حتی به ابلاغ شیوه نامه حمایت از ساخت داخل توسط وزارت نفت منجر شد، اما برخی مجریان و مدیران میانی، آن را به طور کامل اجرا نمی کنند و تفسیرهای شخصی را از این شیوه نامه مطرح می کنند.
شامگاه بیست و ششم دی ماه با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره انجام تعهدات هسته ای ایران در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، اجرای تعهدات طرف مقابل (گروه 1+5) یعنی روند لغو تحریم های هسته ای غرب علیه تهران آغاز شد.
پس از اجرایی شدن برجام، هیات های متعدد نفتی از آمریکا، اروپا و آسیا به ایران آمده و مذاکره هایی را انجام داده اند که در برخی موارد، منجر به امضا تفاهمنامه نیز شده است.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا